Marnix schreef:Hm.... Maar als we zijn geboden onderhouden, geldt die vloek dan nog? Of heft vers 6 vers 5 op?
Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
de bijbelse wetmatigheid is dat de vloek voortduurt tot het 3/4 geslacht als het niet verbroken wordt.. de zegeningen gaan door tot in het duizendste geslacht..
ik denk niet dat vers 6 vers 5 opheft.. want de zonde die jou voorvaderen/ouders hebben gedaan rusten op jou.. (jij hebt, hebt in veel gevallen de vloek overgenomen) Ook exodus 34 spreekt hier duidelijk over.
4 Mozes hakte twee stenen platen uit, net als de vorige, en ’s morgens ging hij in alle vroegte de Sinai op, zoals de HEER hem had opgedragen. De twee stenen platen droeg hij bij zich. 5 De HEER daalde neer in een wolk, hij kwam naast Mozes staan en riep de naam HEER uit. 6 De HEER ging voor hem langs en riep uit: ‘De HEER! De HEER! Een God die liefdevol is en genadig, geduldig, trouw en waarachtig, 7 die duizenden geslachten zijn liefde bewijst, die schuld, misdaad en zonde vergeeft, maar niet alles ongestraft laat en voor de schuld van de ouders de kinderen en kleinkinderen laat boeten, en ook het derde geslacht en het vierde.’ 8 Onmiddellijk viel Mozes op zijn knieën en boog zich neer. 9 ‘Als u mij goedgezind bent, Heer,’ zei hij, ‘trekt u dan met ons mee, ook al is dit volk onhandelbaar. Schenk ons vergeving voor onze schuld en zonde en maak ons tot uw eigen bezit
zie zonder mitsen of maren.. God heeft de zonde van onze voorvaderen niet kunnen zegenen. Hij heeft zijn zegende hand weggetrokken. En dus is het vervloekt.. (zoals God zij tot het vierde en vijfde geslacht)
in amerika is hier een tijd geleden een onderzoek na gedaan, een aantal geslachten door.. En het blijkt dus echt dat de vloek van geslacht tot geslacht over wordt gedragen..
even een voorbeeld uit de bijbel. dat dit echtop gaat:
ontering en misleiding- jacob misleidt zijn vader met gebruik van twee jongen teiten (gen 27)
- jacobs zonen misleiden hun vader met een geitenbok (gen 37)
- cham onteert zijn vader Genesis 9 Leviticus 18:25 laat zien dat zien dat deze zonde leidt tot het onteren van het gehele land.
zo zijn er enorm veel voorbeelden. En kijk het maar na in jou geslacht, je zult zien dat het klopt.
lees nehemia 9 eens..
Ze vastten en waren gehuld in boetekleren, met stof op hun hoofd. 2 De geboren Israëlieten gingen apart staan van de vreemdelingen, en zij beleden schuld voor hun zonden en voor de wandaden van hun voorouders. 3
in dit gedeelte luisteren de israeliten drie uur naar het onderwijs. En ze doen 3 uur boete voor hun zonde van de voorvaderen.
ik wil niemand bang maken of zo. En dat is ook niet de bedoeling.. Maar de zonde uit het voorgeslacht zijn realiteit.
Het is alleen zaak om heel ons leven in bezit te laten nemen door onze eigenaar (Jezus!). Soms heb je zonde waar je tegen blijft vechten, ziektes die de kop op blijven steken enz.. We moeten dit belijden voor God.. Jezus is niet alleen gekomen om de zonde te vergeven, maar ook om ons te bevrijden van de zonde.. De vloek te verbreken.
dit is zover ik er zicht op heb.. (ik ben pas een poosje met dit onderwerp bezig, dus ik kan ook nog veel dingen verkeert zien hoor) Maar daarom gooi ik het ook op het forum