zonde in je voorgeslacht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

zonde in je voorgeslacht?

Berichtdoor hijwel » 08 jun 2005 23:13

Ik, de HEERE uw God, ben een naijverig God Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
6 En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.

exodus 20:5

Kijk eens in je leven. Welke slechte eigenschappen heb jij die je vader ook heeft? Welke slechte eigenschappen heb jij die je opa heeft? Je kent wel licht vele verhalen van kinderen die mishandeld zijn, en als die kinderen groot geworden zijn, dat weer het zelfde beurt. Je ziet ziektes die geslachten door gaan. Je meent je beeld wat je Vader van God heeft over als jou Godsbeeld. Angst gevoel om de waarheid te spreken, gaan van geslacht op geslacht verder. En ga zo maar door, denk eens na over de slechten eigenschappen die er in jou geslacht zijn?

er moet iets gebeuren in jou en mijn leven om deze vloek stroom te stoppen! Wij moeten de zonde van de mensen in ons geslacht belijden, en God vragen of hij de vloek van de duivel wil breken. Zodat het volgende geslacht gezegend wordt i.p.v vervloekt.
Laatst gewijzigd door hijwel op 09 jun 2005 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2005 00:03

Hm.... Maar als we zijn geboden onderhouden, geldt die vloek dan nog? Of heft vers 6 vers 5 op?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 09 jun 2005 00:47

idd .. welk vers gaat voor?
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 jun 2005 08:00

Marnix schreef:Hm.... Maar als we zijn geboden onderhouden, geldt die vloek dan nog? Of heft vers 6 vers 5 op?

Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.

de bijbelse wetmatigheid is dat de vloek voortduurt tot het 3/4 geslacht als het niet verbroken wordt.. de zegeningen gaan door tot in het duizendste geslacht..

ik denk niet dat vers 6 vers 5 opheft.. want de zonde die jou voorvaderen/ouders hebben gedaan rusten op jou.. (jij hebt, hebt in veel gevallen de vloek overgenomen) Ook exodus 34 spreekt hier duidelijk over.

4 Mozes hakte twee stenen platen uit, net als de vorige, en ’s morgens ging hij in alle vroegte de Sinai op, zoals de HEER hem had opgedragen. De twee stenen platen droeg hij bij zich. 5 De HEER daalde neer in een wolk, hij kwam naast Mozes staan en riep de naam HEER uit. 6 De HEER ging voor hem langs en riep uit: ‘De HEER! De HEER! Een God die liefdevol is en genadig, geduldig, trouw en waarachtig, 7 die duizenden geslachten zijn liefde bewijst, die schuld, misdaad en zonde vergeeft, maar niet alles ongestraft laat en voor de schuld van de ouders de kinderen en kleinkinderen laat boeten, en ook het derde geslacht en het vierde.’ 8 Onmiddellijk viel Mozes op zijn knieën en boog zich neer. 9 ‘Als u mij goedgezind bent, Heer,’ zei hij, ‘trekt u dan met ons mee, ook al is dit volk onhandelbaar. Schenk ons vergeving voor onze schuld en zonde en maak ons tot uw eigen bezit

zie zonder mitsen of maren.. God heeft de zonde van onze voorvaderen niet kunnen zegenen. Hij heeft zijn zegende hand weggetrokken. En dus is het vervloekt.. (zoals God zij tot het vierde en vijfde geslacht)

in amerika is hier een tijd geleden een onderzoek na gedaan, een aantal geslachten door.. En het blijkt dus echt dat de vloek van geslacht tot geslacht over wordt gedragen..

even een voorbeeld uit de bijbel. dat dit echtop gaat:
ontering en misleiding
- jacob misleidt zijn vader met gebruik van twee jongen teiten (gen 27)
- jacobs zonen misleiden hun vader met een geitenbok (gen 37)
- cham onteert zijn vader Genesis 9 Leviticus 18:25 laat zien dat zien dat deze zonde leidt tot het onteren van het gehele land.

zo zijn er enorm veel voorbeelden. En kijk het maar na in jou geslacht, je zult zien dat het klopt.

lees nehemia 9 eens..
Ze vastten en waren gehuld in boetekleren, met stof op hun hoofd. 2 De geboren Israëlieten gingen apart staan van de vreemdelingen, en zij beleden schuld voor hun zonden en voor de wandaden van hun voorouders. 3

in dit gedeelte luisteren de israeliten drie uur naar het onderwijs. En ze doen 3 uur boete voor hun zonde van de voorvaderen.

ik wil niemand bang maken of zo. En dat is ook niet de bedoeling.. Maar de zonde uit het voorgeslacht zijn realiteit.

Het is alleen zaak om heel ons leven in bezit te laten nemen door onze eigenaar (Jezus!). Soms heb je zonde waar je tegen blijft vechten, ziektes die de kop op blijven steken enz.. We moeten dit belijden voor God.. Jezus is niet alleen gekomen om de zonde te vergeven, maar ook om ons te bevrijden van de zonde.. De vloek te verbreken.

dit is zover ik er zicht op heb.. (ik ben pas een poosje met dit onderwerp bezig, dus ik kan ook nog veel dingen verkeert zien hoor) Maar daarom gooi ik het ook op het forum :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2005 08:04

Ik ben wel benieuwd of je zelf in je leven ook iets van die vloek terugziet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 jun 2005 08:43

Marnix schreef:Ik ben wel benieuwd of je zelf in je leven ook iets van die vloek terugziet.

er zijn een aantal dingen die bij ons zeg maar het geslacht door gaan. (waar ik nu zicht op heb) Ik zie dat ik zelf nog een aardig schoon geslacht heb zeg maar.

- (boosheid/woede/driftige buiten kwamen regelmatig terug in de geslachten achter mij.. En dus ook bij mij.
- ik merk bij ons in de familie dat er altijd al angs is geweest om echt een relatie op te bouwen met de familie leden.. (en dit merk ik bij mij en mijn broers en zussen ook)
- verlegenheid, mijn ouders waren verlegen vroeger, ik en mijn broers waren verlegen vroeger. En nu zijn de kinderen van mijn broer verlegen.
- koppigheid (komt veel voor in mijn familie, maar neit overal dus hier weet ik het niet zeker van)
- ongehoorzaamheid (je eigen zin doordrijven, dit is duidelijk te zien in heel mijn geslacht)
- maag en darmklachten, ja ze zeggen dat het een beetje erfelijk is. maar ik geloof dat het een vloek kan zijn.. Mijn opa had hier last van, bijan al mijn ooms en tantes. en mijn Vader.. en een paar zussen.
- Geheimen (dingen achterhouden niet de waarheid zeggen enz.)
- Rasisme, (ik weet niet waar het begonnen is, maar het gaat wel door)
- traditionalisme/vroomheid (onbijbelse tradities voortzetten) gebeurt al enkele geslachten..

en ja dit zijn een aantal voorbeelden uit mijn leven.. Ik weet dat van een aantal van deze ben ik door Gods genezingskracht bevrijd.. Veel van deze dingen heb ik tegen gevochten, maar ik kon het niet winnen! Totdat ik deze zonde heb beleden, en in Jezus naam de grond waar de duivel zijn wortel schoot in mijn leven terug heb geeist. (duivel, Jezus heeft deze zonde vergeven, en deze zondevloek verbroken. Jij hebt hier geen recht meer op! wegwezen!)

En als je er behoefte aan heb, wil ik wel een lijstje maken wat voor soort dingen je uit je voor geslacht kan meedragen..

haha mischien is dit wel allemaal heel nieuw.. Maar voor mij is het en enorme eye-oppener geweest. Ik snapte nooit wat van "vervloekt is degene die..." heel het oude testament staat er vol van.. Het oude testament is weer gaan leven hierdoor.

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 09 jun 2005 10:40

Inderdaad ik heb hier nooit zo over nagedacht!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 09 jun 2005 12:07

one who knows his roots, knows it won't repeat itself. . .

scape

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 09 jun 2005 16:59

Het boek van Derek Prince: "Zegen of Vloek, aan u de keus" (als ik het goed herinner), is een goed boek hierover.

Het hoeft niet altijd dat een vloek door werkt, maar het kan wel. Heel veel schrijvers (bijv. Neil T. Anderson) geven hiervan voorbeelden.

Vergeet niet dat we allemaal onder vloeken of de vloek liggen. De vloek van de zonde. Deze vloek is door God zelf uitgesproken in Gen. 3. Nu Jezus is gekomen, is Hij welliswaar voor ons de vloek geworden, maar er is nog wel geestelijke strijd. Ook is de vloek niet zomaar automatisch verdwenen, net zo goed als dat niet iedereen zomaar behouden wordt. Nee, God wil dat wij de geestelijke strij voeren en de vloek in zijn verbreken. Stap 1 de zonde belijden (ook de van het voorgeslacht) en om vergeving vragen. Stap 2 is de vloek te verbreken in Jezus naam. Stap 1 is het belangrijkst - het kan zijn dat de vloek al verbroken wordt als er beleden is.

Overignes kunnen er nog wel gevolgen zijn. Bijvoorbeeld iemand die ziek wordt door een ongeluk krijgt en een been breekt door een vloek, is niet in ene beter. Maar nu staat de vloek de genezing niet meer in de weg.
hijwel schreef:- maag en darmklachten, ja ze zeggen dat het een beetje erfelijk is. maar ik geloof dat het een vloek kan zijn.
Ook al is het erfelijk, dan kan het nog steeds een vloek zijn. Zowieso is het de algemene vloek uit Gen 3. Let hier op twee andere punten: (1) ten eerste kun je je afvragen hoe deze erfelijke afwijking is ontstaan en waarom deze afwijking is overgedragen (soms wordt ze toevallig niet overgedragen, dat kan dan een zegen zijn). (2) ten tweede, wordt (soms) niet iedereen ziek met erfelijke afwijking. Dus waarom de ene wel de andere niet? Dat zou door de vloek kunnen komen, terwijl omgekeerd een zegen van God door Christus er voor kan zorgen dat een ziekte niet komt omdat Gods zegen op iemand rust.

Overigens: het is altijd "KAN", men kan niet zeggen dat het zeker is dat iemand ziek wordt een door vloek of dat een vloek altijd iemand ziek maakt.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 jun 2005 18:54

hijwel schreef:de bijbelse wetmatigheid is dat de vloek voortduurt tot het 3/4 geslacht als het niet verbroken wordt.. de zegeningen gaan door tot in het duizendste geslacht..

Ik, de HEERE uw God, ben een naijverig God Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
6 En doe barmhartigheid aan duizenden (hier niet : geslachten) dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.

Ik heb dit altijd anders gelezen, namelijk dat die duizendste niet slaat op geslacht (wie de scheping gelooft, is daar ook nog niet :D ), maar op de mensen die gelijktijdig leven. Voor een (1) rechtvaardige worden er duizenden meegezegend, zo iets. Ben ik abuis?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 jun 2005 19:33

Volgens mij gaat dit niet over alle zonden van je voorouders maar expliciet over zonden tegen het aanbidden van andere Goden of het echt haten van de christelijke/joodse God.

Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.

Ik denk persoonlijk dat de straf op deze zonden die begaan worden door jou ouders (dus ongeloof jegens God) bestraft wordt door het afwijken van God en zijn geboden, ofwel kort: Jij lijd er onder als je ouders van de kerk afgaan, dat is de straf.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jun 2005 20:00

Ik zie dat anders.
De zonden der vaderen worden bezocht aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht...
De gevolgen van bepaalde handelingen gaan door en door...
Wanneer de ouders een kind mishandelen en geen liefde geven, zal dat kind, volwassen geworden niet weten wat het is om liefde te geven en geeft dat weer door aan zijn/haar kinderen.
Soms blijkt in een huwelijk dat een van beide partners boosheid uit naar echtgenoot(ote) of kinderen, om futiliteiten. Dan blijkt er woede te zijn om wat diegene is overkomen of aangedaan.
Soms kan die 'vloek' worden doorbroken doordat iemand in therapie gaat. Maar anders kunnen generatie op generatie die 'vloek' doorgeven, zonder het zich maar bewust te zijn.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 09 jun 2005 20:17

Riska schreef:Ik zie dat anders.
De zonden der vaderen worden bezocht aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht...
De gevolgen van bepaalde handelingen gaan door en door...
Wanneer de ouders een kind mishandelen en geen liefde geven, zal dat kind, volwassen geworden niet weten wat het is om liefde te geven en geeft dat weer door aan zijn/haar kinderen.
Soms blijkt in een huwelijk dat een van beide partners boosheid uit naar echtgenoot(ote) of kinderen, om futiliteiten. Dan blijkt er woede te zijn om wat diegene is overkomen of aangedaan.
Soms kan die 'vloek' worden doorbroken doordat iemand in therapie gaat. Maar anders kunnen generatie op generatie die 'vloek' doorgeven, zonder het zich maar bewust te zijn.

Ik denk dat je hiermee op het juiste spoor zit . maar een vaak kleine vloek kan op deze manier doorwerken geslacht op geslacht . meer dan je lief is en ook geen wetenschap van hebt .

Als jij je afkeert van God , hoe reageren je kinderen daar dan op ? en ga zo maar verder .
Het hoeven echt niet de grote dingen te zijn .

Maar deze vloek(en) kunnen doorbroken worden dat is natuurlijk het betere nieuws .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 jun 2005 20:19

Ok dan een vraag: waarom staat dit dan in het 2e gebod en niet onderaan de wet?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jun 2005 20:41

Raido schreef:Ok dan een vraag: waarom staat dit dan in het 2e gebod en niet onderaan de wet?

Puur gevoelsmatig wil ik er wel op antwoorden - of het 'wetenschappelijk' is, weet ik dus van geen kant.
Ik denk dat, nadat duidelijk is geworden dat het gaat om de God die Israël uit Egypte heeft geleid, maakt Hij duidelijk dat alle geboden die volgen en door mensen overtreden worden,deze kunnen rekenen op die 'naijverige' God, oftewel dat Hij die zonden bezoekt aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht.
Blijft het ons dan aangerekend?
Nee, Jezus Christus heeft de vloek doorbroken. Dat neemt niet weg dat ook de mens zelf alles uit de kast moet halen, om die vloek te doorbreken. Zoals ik al eerder zei: bv. door in therapie te gaan - met Gods hulp.

Terug naar “Archief”