Waarom geloof je?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bharat

Berichtdoor Bharat » 06 jun 2005 23:08

mw schreef:nog steeds me zelf, maar toch anders omdat God me heeft bewerkt. Zijn liefde woont nu in me en die komt naar buiten.

Zijn liefde woont dus in je. Maar dat houd in dat deze ook kan verhuizen en dus niet onvoorwaardelijk is? Of heb ik het mis?

Leef in Liefde, Shi.... oeps

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 06 jun 2005 23:14

Optimatus schreef:Heiden, geloven wordt mede gekenmerkt door een aantal aannames. En één dezer aannames is de Eeuwige God.

Dat snap ik wel, maar Methorst zei het volgende: "Als je niet in (een) God zou geloven, waar zou de aarde, het heelal, de materie dan vandaan komen ?"
En dan moeten we dus concluderen dat niemand (gelovig of ongelovig) een antwoord heeft op de vraag hoe alles is ontstaan.
heiden :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jun 2005 23:18

heiden schreef:
Optimatus schreef:Heiden, geloven wordt mede gekenmerkt door een aantal aannames. En één dezer aannames is de Eeuwige God.

Dat snap ik wel, maar Methorst zei het volgende: "Als je niet in (een) God zou geloven, waar zou de aarde, het heelal, de materie dan vandaan komen ?"
En dan moeten we dus concluderen dat niemand (gelovig of ongelovig) een antwoord heeft op de vraag hoe alles is ontstaan.
heiden :mrgreen:

Nee, maar als je het bestaan van God aan elke niet te beantwoorden vraag ophangt, ben je eigenlijk bezig te bewijzen dat God wel bestaat. Het is nl. ondenkbaar dat er vragen gesteld kunnen worden waarop niemand een antwoord heeft. Want elke vraag impliceert een antwoord. Dat is het bewijs dat God bestaat; het feit dat de vraag in je opkomt die niet door een mens te beantwoorden is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 06 jun 2005 23:38

Lees de vraag nog even rustig door.
Reacties van niet-gelovigen of andersgelovigen zijn dus bij voorbaat off topic. :)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 07 jun 2005 08:08

Bharat schreef:
mw schreef:nog steeds me zelf, maar toch anders omdat God me heeft bewerkt. Zijn liefde woont nu in me en die komt naar buiten.

Zijn liefde woont dus in je. Maar dat houd in dat deze ook kan verhuizen en dus niet onvoorwaardelijk is? Of heb ik het mis?

het zou kunnen, maar de Liefde van God verhuisd niet, die blijft in me. Want God blijft mij vasthouden, die laat mij niet los. Dus die liefde blijft. Wel kunnen er momenten zijn dat die liefde minder naar buiten komt.

De Liefde van God is wel onvoorwaardelijk. Want God stelt er geen voorwaarden aan om on ons Zijn liefde te geven. Hij zegt niet.. eerst moet je dit en dat doen, dan krijg je Mijn liefde. Nee, Hij geeft die Liefde, en doordat wij Zijn liefde krijgen, veranderen wij.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 07 jun 2005 12:08

mw schreef:
Bharat schreef:

het zou kunnen, maar de Liefde van God verhuisd niet, die blijft in me. Want God blijft mij vasthouden, die laat mij niet los. Dus die liefde blijft. Wel kunnen er momenten zijn dat die liefde minder naar buiten komt.

De Liefde van God is wel onvoorwaardelijk. Want God stelt er geen voorwaarden aan om on ons Zijn liefde te geven. Hij zegt niet.. eerst moet je dit en dat doen, dan krijg je Mijn liefde. Nee, Hij geeft die Liefde, en doordat wij Zijn liefde krijgen, veranderen wij.

Als deze Liefde niet verhuisd en onvoorwaardelijk is dan is het toch deel van jou, of te wel dan ben je het. En is alles wat niet deze onvoorwaardelijke liefde is niet jou. Dat is dan een illusie. Of begrijp ik het nu verkeerd?
Henkie schreef:
Lees de vraag nog even rustig door.
Reacties van niet-gelovigen of andersgelovigen zijn dus bij voorbaat off topic.

Wat is anders geloven als er maar één God is en deze allomvertegenwoordigd is maar vele namen kent?

Leef in Liefde.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jun 2005 12:41

Wat is anders geloven als er maar één God is en deze allomvertegenwoordigd is maar vele namen kent?

Als je geen Christen bent, geloof je anders dan een christen. Eenvoudig toch?

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 07 jun 2005 12:43

Volgens mij was de vraag van deze topic vrij eenvoudig: waarom geloof je en hoe uit zich dit?
Misschien kunnen we daar gewoon antwoord op geven?

Guinevere
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Guinevere » 07 jun 2005 14:10

Volgens mij was de vraag van deze topic vrij eenvoudig: waarom geloof je en hoe uit zich dit?

Idd naomi. Een hele discussie kan best interessant zijn, maar terug naar waar het om gaat: waaróm geloof je en waaruit blijkt dat? Oftewel, wat zijn je redenen om te geloven, waarom kun je niet meer zonder, etc.
Ik ben benieuwd naar meer reacties :).

Bvd, Guin.
May your life be like toiletpaper, long and useful...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jun 2005 14:40

Guinevere schreef:

Idd naomi. Een hele discussie kan best interessant zijn, maar terug naar waar het om gaat: waaróm geloof je en waaruit blijkt dat? Oftewel, wat zijn je redenen om te geloven, waarom kun je niet meer zonder, etc.
Ik ben benieuwd naar meer reacties :).

Bvd, Guin.

Ik heb geen enkele reden om te geloven. Het geloof is een gave Gods. Ik kan niet anders.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 jun 2005 18:46

Ik kan moeilijk zeggen waarom ik geloof. God heeft mij gegrepen op de een of andere manier, waardoor het geloof er is. Ik leg nu dingen die ik zie uit in dit Licht. En dan zie ik toch best veel van Gods hand. Hij maakte mij, hij gaf mij dingen op mijn pad, die me bij Hem bepaalden, Ik zie Zijn hand in mensen om me heen, die tot God komen, die echt uit moeilijke situaties komen. In het groot zie ik het in de geschiedenis. Deze wereld is er en roept op tot verwondering voor de maker. Christus leefde in de geschiedenis op deze aarde en liet God hier op aarde zien. De geschiedenis van de Kerk is een groot getuigenis voor De Heere.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

tukker
Verkenner
Verkenner

Re: Waarom geloof je?

Berichtdoor tukker » 07 jun 2005 20:45

Guinevere schreef:Waarom geloof je in God?
En waar blijkt dat uit?

God heeft Zich aan mij kenbaar gemaakt. Dit door een optreden van Jullie Miller (gospelzangeres). Hier zong zij onderandere de tekst (vertaald): "Jezus is hier met Zijn armen wijdt open. Je kunt Hem zien met je hart, als je stopt te kijken met je ogen". Sinds dien (1994) ben ik bewuster met het geloof bezig geweest en heeft Hij Zich op diverse (verrassende) manieren aan mij kenbaar gemaakt.

Waar dat uit blijkt: Ik wil niet roemen in eigen prestaties, maar enkel in Hem. Ik ben van mening dat het belangrijker is dat je gelooft dan waaruit blijkt dat je gelooft. Mocht je toch een voorbeeld willen. Voor christelijk jeugdwerk heb ik een website gemaakt met thema's voor christelijk jeugdwerk. Te vinden op www.christelijkjeugdwerk.tk Ook geef ik (iemand die niet veel zegt, al helemaal niet in een groep en al helemaal helemaal niet als het om het christelijk geloof gaat) met veel plezier leiding aan een kerkclub.

kurtyo schreef:dan zal die gave bij mij wel ontbreken en kan ik dus nooit gelovig worden... hm..

Sta je ervoor open? Zo ja, dan kan jij denk ik zeker gelovig worden. Hij weet de manier om tot jou te spreken.
(mocht deze reactie te evangeliserend overkomen en je juist weerhouden van het geloof. dan deze graag als niet geplaatst beschouwen).

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 07 jun 2005 22:27

Waarom geloof je in G.d?

Leuke vraag altijd, die 2 kanten heeft.
1] Waarom geloof je in Zijn bestaan? Wat mij betreft heb ik dat altijd al geweten. Nooit aan getwijfeld. Hij bestaat en dat is voor mij een onomstootbaar feit. Als ik dat zou ontkennen lieg ik tegen iedere vezel in mn lichaam en dat doe ik niet.

2] Waarom onderwerp je je aan Hem? Omdat Hij het mooiste is wat mij in dit leven is overkomen. Hij geeft zoveel liefde, waardoor ik weet dat Hij degene is die ik wil vertrouwen, die ik wil dienen en met wie ik verder wil. Mijn band met Hem is het mooiste en waardevolste wat ik in dit leven heb, en het enige wat tegen alle tegenslagen is opgewassen. Hij heeft mij zo vaak geholpen en gesteund, dat wil ik nooit meer kwijt.
Dit weekend drong pas echt tot me door wat een wonder het is dat Hij van mij hield, dat Hij Zijn Zoon liet kruisigen, terwijl ik nog niet eens was geboren. Hij heeft mijn toekomst geregeld terwijl ik er nog niet eens was. Dit klinkt hartstikke suf, ik weet het, maar het is echt mooi als je dat in gaat zien. Zo'n G.d verdient alle eer die ik kan geven. Ik ben van Hem.

Waar blijkt dat uit?
Euh.. die vraag is lastiger :wink:
..

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 jun 2005 15:28

Even voor de goede orde, van dit onderwerp is een afsplitsing gemaakt, genaamd "Christendom vs. oosterse godsdiensten". Die discussie wordt hier gevoerd.

In dit topic gaan we verder met: Waarom geloof je?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bharat

Berichtdoor Bharat » 08 jun 2005 15:41

Guinevere schreef:
Waarom geloof je in God?
En waar blijkt dat uit?

Ik geloof in God omdat ik weet dat Hij mij leid en begeleid terug naar mezelf, naar Hem. Dat is een innerlijk weten, een gevoel van zuivere liefde waarvan ik weet dat het mijn diepste innerlijk zelf is. Daar waar ik Hem of Haar (wat God is noch mannelijk noch vrouwelijk) kan ervaren.
Geloven leid tot weten, weten leid tot Zijn.

Asato Ma Sad Gamaya (leid mij van onwaarheid naar waarheid)
Thamaso Maa Jyotir Gamaya (leid mij van duisternis naar het licht)
Mrityor Ma Amritam Gamaya. (leid mijvan dood naar onsterfelijkheid)
Om Shanti Shanti Shanti (Om vrede, vrede, vrede)

Dit gebed of mantra is zo oud dat men niet weet hoe oud het is, iig ouder dan 10.000 jaar

Leef in Liefde

Terug naar “Archief”