wie mag de sacramenten toedienen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2005 09:44

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Binnen een maaltijd brak hij het brood en gaf hij de beker.

Even terugkomend op het begintopic, maakt het uit dat Jezus het brood brak of -bijvoorbeeld- Johannes?

Bij het instellen van het avondmaal lijkt me dat wel belangrijk dat Jezus dat deed he ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 11:31

Marnix schreef:
Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Binnen een maaltijd brak hij het brood en gaf hij de beker.

Even terugkomend op het begintopic, maakt het uit dat Jezus het brood brak of -bijvoorbeeld- Johannes?

Bij het instellen van het avondmaal lijkt me dat wel belangrijk dat Jezus dat deed he ;)

Wat maakt dat nou uit joh. Dat had toch ook één van de discipelen kunnen doen en tijdens het breken op Jezus wijzend zeggen: Dit is Zijn Lichaam?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2005 11:33

Maar die discipelen moesten dat nog leren. Jezus maakt het ze duidelijk. Want wat is het gevolg? 2 maanden later mogen die discispelen, dan apostelen geworden, wel het brood breken en op Jezus wijzen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 11:46

Marnix schreef:Maar die discipelen moesten dat nog leren. Jezus maakt het ze duidelijk. Want wat is het gevolg? 2 maanden later mogen die discispelen, dan apostelen geworden, wel het brood breken en op Jezus wijzen :)

Ja, inderdaad. De apostelen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2005 12:30

En die leerden vervolgens anderen weer hoe ze dat konden doen :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 13:10

Marnix schreef:En die leerden vervolgens anderen weer hoe ze dat konden doen :)

Ja, aan evangelisten en herders en leraars, aan de opzieners der gemeente dus.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 15:59

Klaas schreef:Je kunt wel stellen dat Woord en Sacrament in de reformatorische traditie bij elkaar horen, maar de vraag is nou net of dat bijbels is.

Klaas

Dat lijkt me nogal duidelijk uit Hand. 8:30-37;
"En Filippus liep toe, en hoorde hem den profeet Jesaja lezen, en zeide: Verstaat gij ook, hetgeen gij leest?
En hij zeide: Hoe zou ik toch kunnen, zo mij niet iemand onderricht? En hij bad Filippus, dat hij zou opkomen, en bij hem zitten.
En de plaats der Schriftuur, die hij las, was deze: Hij is gelijk een schaap ter slachting geleid; en gelijk een lam stemmeloos is voor dien, die het scheert, alzo doet Hij Zijn mond niet open.
In Zijn vernedering is Zijn oordeel weggenomen; en wie zal Zijn geslacht verhalen? Want Zijn leven wordt van de aarde weggenomen.
En de kamerling antwoordde Filippus en zeide: Ik bid u, van Wien zegt de profeet dit, van zichzelven, of van iemand anders?
En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus.
En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?
En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is."

Verkondiging, d.w.z. Schriftuitleg en dopen hoort bij elkaar. Een duidelijker voorbeeld als in dit al vaak aangehaalde Schriftgedeelte kunnen we niet hebben. Eerst legde Filippus hem de Schrift uit, en daarna doopte hij hem.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jun 2005 16:03

Bij elkaar horend in de zin van specifiek verbonden aan 1 ambt. Ik dacht dat ik dat duidelijk genieg gezegd had...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2005 19:11

jas schreef:
Klaas schreef:Je kunt wel stellen dat Woord en Sacrament in de reformatorische traditie bij elkaar horen, maar de vraag is nou net of dat bijbels is.

Klaas

"En Filippus liep toe, en hoorde hem den profeet Jesaja lezen, en zeide: Verstaat gij ook, hetgeen gij leest?
En hij zeide: Hoe zou ik toch kunnen, zo mij niet iemand onderricht? En hij bad Filippus, dat hij zou opkomen, en bij hem zitten.
En de plaats der Schriftuur, die hij las, was deze: Hij is gelijk een schaap ter slachting geleid; en gelijk een lam stemmeloos is voor dien, die het scheert, alzo doet Hij Zijn mond niet open.
In Zijn vernedering is Zijn oordeel weggenomen; en wie zal Zijn geslacht verhalen? Want Zijn leven wordt van de aarde weggenomen.
En de kamerling antwoordde Filippus en zeide: Ik bid u, van Wien zegt de profeet dit, van zichzelven, of van iemand anders?
En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus.
En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?
En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is."

Verkondiging, d.w.z. Schriftuitleg en dopen hoort bij elkaar. Een duidelijker voorbeeld als in dit al vaak aangehaalde Schriftgedeelte kunnen we niet hebben. Eerst legde Filippus hem de Schrift uit, en daarna doopte hij hem.

Ik kan ook evangeliseren en iemand de bijbel uitleggen. Dan mag ik volgens jou betoog dus ook dopen begrijp ik. :)

Ik zou overigens wel iemand adviseren om lid van een gemeente te worden.... maar ik vraag me af wat Filipus gedaan zou hebben als het in Handelingen 8 om iemand uit Jeruzalem ging. Zou hij hem dan gedoopt hebben of teruggestuurd hebben naar Jeruzalem om daar gedoopt te worden?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 19:45

Klaas schreef:Bij elkaar horend in de zin van specifiek verbonden aan 1 ambt. Ik dacht dat ik dat duidelijk genieg gezegd had...

Natuurlijk is deze tekst voor jou niet voldoende, had ik ook niet verwacht hoor. Maar voor mij is hij dat wel. Onderwijs, onderricht of hoe je het ook noemt, en dopen, dus bediening van sacramenten, horen bij elkaar. Dat is het hele NT zo geweest. Eerst kwamen mensen tot bekering op de prediking van de apostelen en daarna werden ze gedoopt. En dat is ongetwijfeld gedaan door mensen die daar op last van de apostelen voor aangesteld waren.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 19:49

Marnix schreef:
jas schreef:

Klaas

Ik kan ook evangeliseren en iemand de bijbel uitleggen. Dan mag ik volgens jou betoog dus ook dopen begrijp ik. :)

Nee, en je evangeliseren is niet hetzelfde als preken. Je bent nog geen bedienaar des Woords als je evangeliseert. Je moet in een ambt geplaatst worden op een wettige wijze. Toen er voor Judas een nieuwe apostel gekozen moest worden, moest het lot aanwijzen wie geschikt was. Daaruit blijkt dat tot het ambt van apostel een verkiezing van God Zelf onmiddellijk noodzakelijk was. Daarna waren de apostelen gerechtigd anderen aan te stellen, een ieder naar de gave die hij had, om hun dienst te verlichten.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 08 jun 2005 20:00

Daarna waren de apostelen gerechtigd anderen aan te stellen, een ieder naar de gave die hij had, om hun dienst te verlichten.

Jas Dit verdiend een nadere toelichting , ik kan dit namelijk zo 123 niet herlijden .

Mijn mening is dat iedere gelovige beschikt over alle gave , maar deze alleen kan gebruiken naar Gods wil op Zijn tijd en plaatst .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 20:03

Het ambt van predikant is gelijkwaardig aan dat wat in de Bijbel herder en leraar genoemd wordt. Het is een instelling van Jezus Christus Zelf, hetgeen blijkt uit Ef. 4:11-12. Daar lezen we; "En Dezelve heeft gegeven, sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars. Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus."
Hieruit blijkt dat deze ambten door Christus Zelf gegeven zijn, want dat staat er. En er wordt expliciet genoemd; het werk der bediening. Bediening van wat dat? Van de kassa? nee, dat denk ik niet. Het kan niet anders dan dat de apostel hieronder verstaat de bediening van Woord en Sacramenten.
Het zou leerzaam zijn als de tegenstanders eens het formulier lazen waarmee predikanten in hun ambt bevestigd worden. Het staat achter in de meeste psalmbijbeltjes. Daarin kun je zien dat dit voluit Bijbels is, alle leugengeesten die hier rondwaren ten spijt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 20:16

brammetje schreef:
Mijn mening is dat iedere gelovige beschikt over alle gave , maar deze alleen kan gebruiken naar Gods wil op Zijn tijd en plaatst .

Dat is onbijbels, daar de Bijbel spreekt van verscheidene gaven m.b.t. verscheidene personen. Ik begrijp dus niet hoe je kunt stellen dat één gelovige ook alle genoemde gaven moet hebben, want dat is niet zo.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 08 jun 2005 20:24

jas schreef:
brammetje schreef:

Dat is onbijbels, daar de Bijbel spreekt van verscheidene gaven m.b.t. verscheidene personen. Ik begrijp dus niet hoe je kunt stellen dat één gelovige ook alle genoemde gaven moet hebben, want dat is niet zo.

Ik zeg niet moet !!! alleen dat je er over kan beschikken als God dat wil . dat is heel wat anders .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Terug naar “Archief”