Klaas schreef:Je kunt wel stellen dat Woord en Sacrament in de reformatorische traditie bij elkaar horen, maar de vraag is nou net of dat bijbels is.
Klaas
Dat lijkt me nogal duidelijk uit Hand. 8:30-37;
"En Filippus liep toe, en hoorde hem den profeet Jesaja lezen, en zeide: Verstaat gij ook, hetgeen gij leest?
En hij zeide: Hoe zou ik toch kunnen,
zo mij niet iemand onderricht? En hij bad Filippus, dat hij zou opkomen, en bij hem zitten.
En de plaats der Schriftuur, die hij las, was deze: Hij is gelijk een schaap ter slachting geleid; en gelijk een lam stemmeloos is voor dien, die het scheert, alzo doet Hij Zijn mond niet open.
In Zijn vernedering is Zijn oordeel weggenomen; en wie zal Zijn geslacht verhalen? Want Zijn leven wordt van de aarde weggenomen.
En de kamerling antwoordde Filippus en zeide: Ik bid u, van Wien zegt de profeet dit, van zichzelven, of van iemand anders?
En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus.
En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?
En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is."
Verkondiging, d.w.z. Schriftuitleg en dopen hoort bij elkaar. Een duidelijker voorbeeld als in dit al vaak aangehaalde Schriftgedeelte kunnen we niet hebben. Eerst legde Filippus hem de Schrift uit, en daarna doopte hij hem.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )