Berichtdoor Klaas » 07 jun 2005 15:07
Even 1 Kor.11 in het kort. In vers 20 stelt Paulus dat het avondmaal dat gevierd werd geen Avondmaal mag heten:
20 Als gij dan bijeen samenkomt, [dat] is niet des Heeren avondmaal eten.
In vers 21&22 legt hij uit wat er mis is: Want in het eten neemt een iegelijk te voren zijn eigen avondmaal; en deze is hongerig, en de andere is dronken.Hebt gij dan geen huizen, om er te eten en te drinken? Of veracht gij de Gemeente Gods, en beschaamt gij degenen, die niet hebben? Wat zal ik u zeggen? Zal ik u prijzen? In dezen prijs ik [u] niet.
In vers 23-26 legt hij uit hoe het Avondmaal bedoeld is:
23 Want ik heb van den Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de Heere Jezus in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;
24 En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
25 Desgelijks [nam] Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij [dien] zult drinken, tot Mijn gedachtenis.
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
Vervolgens legt hij in de verzen 27-29 uit dat het deelnemen aan het Avondmaal niet vrijblijvend is:
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.
Omdat die zelfbeproeving blijkbaar niet plaatsvindt stelt Paulus:
30 Daarom zijn onder u vele zwakken en kranken, en velen slapen.
(Alleen al daaruit blijkt dus dat het om een foutieve manier van vieren van het Avondmaal ging en niet om een ander soort maaltijd.)
Hij vervolgt met een oproep tot zelfbeproeving:
31 Want indien wij onszelven oordeelden, zo zouden wij niet geoordeeld worden.
32 Maar als wij geoordeeld worden, zo worden wij van den Heere getuchtigd, opdat wij met de wereld niet zouden veroordeeld worden.
Tenslotte geeft hij aanwijzingen hoe het wel moet:
33 Zo dan, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten, verwacht elkander.
34 Doch zo iemand hongert, dat hij te huis ete, opdat gij niet tot een oordeel samenkomt. De overige dingen nu zal ik verordenen, als ik zal gekomen zijn.
Het gaat dus nog steeds om een gezamenlijke maaltijd en helemaal niet om een aparte sacrale maaltijd waar we slechts een klein stukje brood en een enkel slokje wijn krijgen. Paulus betoog begint met het samenkomen om te eten en eindigt ermee. Het is dus wel erg bizar om dan te stellen dat Paulus zegt dat de Korinthiërs het avondmaal niet mogen vieren in de vorm van een gezamenlijke maaltijd.
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay