Klaas schreef:Jas schreef:Die man was helemaal niet genezen. Kun je niet lezen soms? Hij was 3 maanden na die dankdienst dood. Men had hem onterecht beter verklaard en er was slechts sprake van een schijngenezing.
Je schreef dat men hem genezen had verklaard en dat de ziekte terugkwam. Was de man niet blij toen men hem genezen verklaarde? Heeft hij God daar niet voor gedankt? Had zijn dominee dit niet in zijn dankgebed mogen noemen?
Maar hij was helemaal niet genezen. Dat was een vergissing. Dit deed achteraf gezien de naam van God niets goed. Het was eerder een blamage.
Klaas schreef:Je bent een oneerlijk persoon. Ik ga gewoon na de kerk en wat ik daar te kort kom lees ik thuis.
Het gaat me niet om jouw persoon. Van alles wat anders is wordt maar geroepen dat het buiten de dienst moet gebeuren. Het is niet nodig om dit of dat in de dienst te doen. Ik vraag me dan af waarom je dan uberhaupt nog
samenkomt. Dat wat door velen als het hoofdbestanddeel van de dienst beschouwd wordt (de preek) is nou net het onderdeel waarvoor je niet persé samen hoeft te zijn.
Ja als je ervan uitgaat dat iedereen een ware gelovige is, hoeft er helemaal niet meer gepreekt te worden. Dan kun je fijn elkaar mooie verhalen gaan vertellen en elkaar naar allerlei gemoedstoestandjes loodsen. Hier hebben de ouden juist altijd voor gewaarschuwd. Dat is de duivel die zand in de ogen strooit.
Klaas schreef:Als je daarentegen invulling wilt geven aan Paulus' "Verblijdt u met de blijden; en weent met de wenenden." dan kan dat onmogelijk zonder 'samen'. Een getuigenis in de dienst kan een kostbaar middel zijn om blijdschap of verdriet te delen met je 'gezinsleden'.
Ja, of wees blind met de blinden, doof met de doven en stom met de stommen.
Ik begrijp niet waar men toch naar toe wil met de kerkdiensten. Het is alles vanuit de mens wat er gepraat wordt. De één beleeft dit, de ander dat, het lijkt wel een talkshow.
Maar ja, de oordelen beginnen van het huis Gods.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )