hemel, hel en kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

try

hemel, hel en kerk

Berichtdoor try » 06 jun 2005 16:01

Godsdienstsociologen hebben een verrassend eenvoudige verklaring voor de leegloop van de kerken en voor de achteruitgang van het protestantisme:

Zolang er nog geloof wordt gehecht aan het bestaan van hel of hemel heeft kerkgang nog zin. Het gáát ergens over. Het is van levensbelang.

Het protestanstisme is echter een beweging, die aan het individu de mogelijkheid heeft gegeven om ook persoonlijk na te denken (niet meer: traditie of clerus die het alleen maar weet).
Wel, wie goed nadenkt kan tot de conclusie komen, dat hel en hemel eigenlijk beelden zijn, symbolen die diep gekoesterde wensen van genade en recht verbeelden, maar niet reëel bestaan. In het protestantisme zijn er dus heleboel predikanten, die dit ook gingen verkondigen.

Conclusie: hel en hemel waren geen reële grootheden en zie: de kerken liepen leeg.

Wat moeten we hiermee? Klinkt logisch!

try

Methorst
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Methorst » 06 jun 2005 16:04

Ik vind het wel een logische verklaring. Als er geen hemel of hel zou zijn, waarom zou je dan naar de kerk gaan ?
"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
- Albert Einstein

Rock-G

Re: hemel, hel en kerk

Berichtdoor Rock-G » 06 jun 2005 23:11

try schreef:
Het protestanstisme is echter een beweging, die aan het individu de mogelijkheid heeft gegeven om ook persoonlijk na te denken (niet meer: traditie of clerus die het alleen maar weet).
Wel, wie goed nadenkt kan tot de conclusie komen, dat hel en hemel eigenlijk beelden zijn, symbolen die diep gekoesterde wensen van genade en recht verbeelden, maar niet reëel bestaan.

Hemel en hel zijn in zoverre reeël dat de mens altijd een verwezelijking zoekt van zowel goed als kwaad. Houdt het geweten in toom. Hemel en hel komt in iedere religie (aldanniet onder een andere naam) voor. Oh en eh..een beweging in de protestante kerken try? Dat zou voor het eerst in 500 jaar zijn,en merk er zover ik dat kan beoordelen ook helemaal niets van, behalve dan dat de ontkerkelijking rustig doorzet, wat sinds de jaren '60 al bestaat. Niets nieuws dus.

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 07 jun 2005 07:48

Methorst schreef:Ik vind het wel een logische verklaring. Als er geen hemel of hel zou zijn, waarom zou je dan naar de kerk gaan ?

draait het in de kerk alleen maar om de hemel en de hel dan?
In de kerk horen we toch van God? Hoe wij Hem horen te dienen en groot te maken?
Al zouden er geen Hemel en hel zijn, zouden wij nog naar de kerk moeten gaan
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jun 2005 08:19

ik geloof dat de kerken stroomden omdat mensen in de kerk net zoveel ruzie's verdeeldheid vinden dan buiten de kerk. In de kerk vonden mensen niet iets wat hun de innerlijke rust gaf wat ze zochten in hun leven.

ik geloof niet dat de kerken nog zo hart leegstromen. De kerkeen die ik ken stromen iig vol
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

stef
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor stef » 07 jun 2005 18:50

hijwel schreef:ik geloof dat de kerken stroomden omdat mensen in de kerk net zoveel ruzie's verdeeldheid vinden dan buiten de kerk. In de kerk vonden mensen niet iets wat hun de innerlijke rust gaf wat ze zochten in hun leven.

juist,
Als jij iets in je leven wil van rust moet je in veel van onze kerken absoluut niet komen, wij maken in de kerken al ruzie om de kleinste dingen. Bv. over of vrouwen nou een rok aan moeten ja of nee, en we eindigen in veel grotere dingen, zoals de kwestie PKN die bij velen van ons nog zuiver in het geheugen staat.
Dit heeft op veel mensen toch absoluut geen aantrekkingskracht, dan kom je vanuit de wereld met vele ruzies in de kerk en dan blijkt het dat het daar net zo is.
God is The one and only

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 08 jun 2005 11:20

try schreef:Godsdienstsociologen hebben een verrassend eenvoudige verklaring voor de leegloop van de kerken en voor de achteruitgang van het protestantisme:

Zolang er nog geloof wordt gehecht aan het bestaan van hel of hemel heeft kerkgang nog zin. Het gáát ergens over. Het is van levensbelang.

Wel, wie goed nadenkt kan tot de conclusie komen, dat hel en hemel eigenlijk beelden zijn, symbolen die diep gekoesterde wensen van genade en recht verbeelden, maar niet reëel bestaan. In het protestantisme zijn er dus heleboel predikanten, die dit ook gingen verkondigen.

Conclusie: hel en hemel waren geen reële grootheden en zie: de kerken liepen leeg.

try

Hm, ik moet ook denken aan het feit dat er misschien niet altijd ruimte is om stil te staan bij het feit dat het leven op aarde voor veel mensen een hel is . . . Stel alles is fijn, we hebben het materieel goed, vrede, geld, een auto, etc. En we hebben een omgeving waarin geen levende connectie is met de wereld buiten ons wereldje. Dan blijft een begrip als hel, verlossing en hemel ook behoorlijk abstract.

scape

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jun 2005 23:46

try schreef:Godsdienstsociologen hebben een verrassend eenvoudige verklaring voor de leegloop van de kerken en voor de achteruitgang van het protestantisme:

try

Ik ben er van overtuigd dat de leegloop in de kerken te wijten is aan de onduidelijkheid van de boodschap en het ontbreken van de noodzaak om te geloven. Wat natuurlijk absoluut niet waar is, is dat hel en hemel slechts symbolen zijn die ontsproten zijn aan menselijke wensen. De Bijbel, Gods Woord bewijst ons dat hel en hemel wel degelijk bestaan. Alles wat dat ontkent is dus een regelrechte leugen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 jun 2005 11:35

De kerk is vooor mij het Huis, waar ik ongestoord me in God's 'cadeau's' mag wanen.....De Bijbel, liefde, zingen, rust

Hoe jammer dat het zo verstoord is en wordt.
Vandaag zo'n goede dienst gahad over de 'heling' van Saulus...
Daar ging het ook niet om hel of hemel, nee het gaat enkel en alleen om Christus!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jun 2005 21:03

essieee schreef:De kerk is vooor mij het Huis, waar ik ongestoord me in God's 'cadeau's' mag wanen.....De Bijbel, liefde, zingen, rust

Daar ging het ook niet om hel of hemel, nee het gaat enkel en alleen om Christus!

Hoewel Saulus wel de hemel geopend zag dacht ik.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 jun 2005 21:58

jas schreef:
essieee schreef:De kerk is vooor mij het Huis, waar ik ongestoord me in God's 'cadeau's' mag wanen.....De Bijbel, liefde, zingen, rust

Hoewel Saulus wel de hemel geopend zag dacht ik.

Zeker dat is ook de troost!
Mar ik doelde meer op dat het er even nit alleen om ging over hel of hemel maar de liefde van Christus tov een zondaar...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jun 2005 23:53

Hm, het lijkt mij eigenlijk ook wel een goede verklaring. Ik vroeg me toevallig pas ook nog af wat nu de significantie van het geloof voor het hier en nu is, als er geen hiernamaals zou zijn. Ik denk niet veel, iig is het dan niet meer zo van belang om elke zondag naar de kerk te gaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2005 09:59

Aragorn schreef:Hm, het lijkt mij eigenlijk ook wel een goede verklaring. Ik vroeg me toevallig pas ook nog af wat nu de significantie van het geloof voor het hier en nu is, als er geen hiernamaals zou zijn. Ik denk niet veel, iig is het dan niet meer zo van belang om elke zondag naar de kerk te gaan.

Voor mij is hemel en hel niet belangrijk. Het preken van hel en verdoemenis boezemt mij alleen maar grote angst in en ik denk dat de nadruk hierop veel mensen afschrikt. Ik denk ook dat God dat niet heeft gewild. Dat Hij - ik spreek nu heel menselijkerwijs - veel liever had dat ons werd verteld, wat Hij voor ons gedaan heeft en Wie en Wat Hij wil zijn.
Ik ga niet naar de kerk om te horen over hemel of hel. Ik ga in de eerste plaats naar de kerk om Hem lof te zingen en stil te worden voor Hem.

De leegloop heeft ook te maken met het individualisme, met de mens die meer dan ooit is gaan nadenken en zich niet meer wenst te laten afschrikken door het dreigen met de hel.
De kerken zullen moeten leren hun machtspositie in te leveren.
Ik bedoel daarmee alle kerken, al geeft Rome dit weekend in Italië wel een heel groot machtswoord af.
De kerk is er om te dienen, niet om macht uit te oefenen.

De vraag die hier eigenlijk gesteld wordt is: wat is geloven voor mij, voor jou.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 jun 2005 10:19

aragonHm, het lijkt mij eigenlijk ook wel een goede verklaring. Ik vroeg me toevallig pas ook nog af wat nu de significantie van het geloof voor het hier en nu is, als er geen hiernamaals zou zijn. Ik denk niet veel, iig is het dan niet meer zo van belang om elke zondag naar de kerk te gaan.

Ik denk het wel. Ik kom in de kerk om God's verkondiging, het Woord en de sacrementen. Ik denk wel als er geen eeuwigheidswaarde aan zou hangen ik eerlijkerwijs gezegd er minder 'druk'' mee bezig zou zijn.
Maar ja, toch Blijf je voor God gaan, niet voor de consequentie.
Het is ook een gewoonte om elke zondag te geen, wanneer je dat niet zou doen denk ik dat je er zelf actiever in zou zijn.....

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 13 jun 2005 10:31

try schreef:Zolang er nog geloof wordt gehecht aan het bestaan van hel of hemel heeft kerkgang nog zin. Het gáát ergens over. Het is van levensbelang.

Zolang er in een kerk (bijv. OGGIN) geen hemel (en geen Weg tot die hemel) wordt gepreekt heeft kerkgang aldaar geen zin, wanneer je enige uitzicht het uitzicht op de hel is, waarom zou je dan nog drie keer op een zondag twee uur lang zitten huiveren??
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Terug naar “Archief”