Marnix schreef:Ik zie niet in waarom dat een worsteling moet zijn. Volgens mij wordt het pas een worsteling als je jezelf niet kan zijn. Als je blij bent en je wil het uiten maar je kan dat niet... of als je verdrietig bent, dat je je moet inhouden. Misschien ervaar jij juist die worsteling omdat je wat uiten van emoties betreft beperkt wordt in de kerk? En kost het je tijd om je daar aan aan te passen omdat het niet altijd even natuurlijk is?
Wat ik bedoel is geen worsteling tegen het uiten van gevoelens.
Ik bedoel meer dat het gevoel dwaalziek is en vaak kanten op wil die niet goed zijn. Dat het gevoel niet zoveel boodschap heeft aan wat objectief gezien waar is, maar dat het er slechts op uit is om zichzelf te bevredigigen. (Ik spreek nu vanuit mijn eigen ervaring met mijn gevoel, hoe ik dat ken.) En als dat dan in een valse vorm van godsdienst is, vindt dat gevoel dat ook prima. Oké, het besef dat je niet buiten Christus om zalig kunt worden is er nog wel, waardoor je je dan beperkt binnen de grenzen van de christelijke religie. Maar het probleem blijft dan toch dat het gevoel vaak niet tevreden wil zijn met met Woord van God alleen, en graag kickt op allerlei belevenissen, hetzij in charismatische vorm, hetzij in zwaarbevindelijke vorm, hetzij in oosters-orthodoxe vorm, hetzij in rooms-katholieke vorm, hetzij in welke andere vorm ook. En het roept het verstand te hulp om allerlei geraffineerde redeneringen te maken om zich te verdedigen.
In het gevoel ondervind ik wat Romeinen 8:7 zegt:
Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.Naar mijn idee heeft die evangelische hype in gereformeerde kringen meer te maken met drijven op het dwaalzieke gevoel - vooral als men dan ook nog eens de eigen kring verlaat om die in te ruilen voor een dergelijke gemeente - dan op een verlangen naar het kennen van de zuivere waarheid. En de visie op verbond en gemeente moet het dan maar ontgelden. De evangelische visie daarop neemt men dan maar op de koop toe, en men laat zich overdopen.
Het Woord van God roept ons op om tegen ons dwaalzieke gevoel te strijden, en ons zo zuiver mogelijk te onderwerpen aan de zuivere waarheid. (En dat bedoel ik dan uiteraard niet slechts theoretisch - hoewel ook! - maar het moet ook praktisch doorwerken in zijn consequenties voor de levenswandel en keuzes.)
Paulus spreekt van die strijd in Handelingen 24:16:
En hierin oefen ik mijzelven, om altijd een onergerlijk geweten te hebben bij God en de mensen. (ik oefen = askoo > ascese)
En 1 Timotheüs 4:7 roept ons op:
maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat. Oefen u in de godsvrucht. (NBG '51. Voor 'oefenen' staat hier 'gumnazein')
Op zich gaat het natuurlijk over meer dan alleen het gevoel. Het gaat over de strijd tegen de zonde. De strijd om niet naar links of naar rechts af te wijken, maar om rechtuit in de waarheid te blijven. De strijd tegen ons dwaalzieke gevoel zie ik als een voorbeeld hiervan.
Ik heb het niet over de gewone emotionele uiting van gevoelens, zoals lachen of huilen. Er is niks mis mee om te lachen als je vrolijk bent, of te huilen als je verdriet hebt.
Ik bedoel meer het gevoel in de zin van: die bewegingen van het gevoel die jou allerlei kanten op willen sleuren, en zich niet zo veel gelegen laten liggen aan de waarheid.
Marnix schreef:Opnieuw zie ik wat jij beschrijft niet terug in evangelische kerken. Waar baseer je deze info op? Op eigen ervaring of op wat anderen zeggen? Hoe vaak bezoek heb je een evangelische kerkdienst bezocht? Ik vraag dit omdat het me opvalt dat ik je soms dingen over evangelische kerken zie zeggen... die ik van de keren dat ik er ben geweest niet herken.
Ik sprak wat algemeen. Ik weet dat datgene wat ik zei, dat dat voorkomt. Nee, het zal ongetwijfeld niet in iedere evangelische gemeente op dezelfde manier zijn.
In evangelische gemeenten ben ik heel weinig geweest. Heb ik ook bar weinig behoefte aan. Een heel aantal jaren geleden heb ik zo'n dienst wel eens meegemaakt.
Maar om evangelischen te ontmoeten hoef je al helemaal niet naar die gemeenten toe, want binnen gereformeerde kringen kom je ze ook volop tegen. Je wordt wel verplicht om van hun eigenaardigheden kennis te nemen. En veel van wat ik zeg baseer ik op wat ik van dat soort mensen zie.
Marnix schreef:Het gaat er niet om of de boodschap overkomt. Kerkdiensten en sowieso je hele geloofsleven gaat om veel meer. Het is nietdan alleen maar eenricghtingsverkeer van God naar mensen. Het is een relatie met God hebben. Dat betekent communicatie van God naar mensen, en vice versa. Gewoon bij God kunnen komen zoals je bent, blij mogen zijn als je blij bent, verdrietig als je verdrietig bent. Allereerst gaat het er dan inderdaad niet om of de boodschap overkomt... Het kan wel zo zijn dat mensen het vervelend vinden dat ze in de kerk zichzelf niet kunnen zijn... ze missen de echtheid...waardoor ze met minder plezier naar de kerk gaan omdat ze er belemmerd worden.... En het niet overkomen van de boodschap indirect een gevolg is. Dat voor deze situatie.... als het gaat om vormen (hoe wordt er gepreekt bijv.) kan het niet overkomen van de boodschap wel een direct gevolg zijn. Daar zijn ze overal achter... op school staat een leraar niet een hele les alleen maar te praten, bij bedrijven weten ze dat mensen weer opvangen en onthouden als je een beamerpresentatie doet.... Uit onderzoek is gebleken dat mensen daardoor veel meer meekrijgen, beter kunnen luisteren en dingen uithouden etc.
Natuurlijk moet de boodschap wel overkomen. Al begrijp ik best dat we niet voor niks bidden en zingen.
En als je het mij vraagt komt Gods boodschap nog het beste over in een preek met degelijke woorduitleg en toepassing. De ouderwetse kerkdienst is mij goed genoeg. Als er maar wel klem in de boodschap zit. Laat het alsjeblieft geen vrijblijvend praatje zijn, maar laat de kerkgangers op het hart gebonden worden dat het op een eeuwigheid aan gaat. (Gisteren heb ik nog een geweldige
preek beluisterd van ds. C. Harinck die ik in dezen als voorbeeld kan noemen.)
Verder vind ik het nogal tekenend dat jij wel over relatie spreekt, maar niet over het begrip verbond. Het verbond is namelijk de vorm waarin God een relatie met de mens aangaat. Ja inderdaad, God treedt in relatie met de mens. En niet andersom! De mens is niet eens in staat om een relatie met God aan te gaan. Als God zich niet tot hem richt, is de mens hulpeloos. Maar God treedt in contact met de mens door zijn verbond, en daar moet de mens dan op antwoorden in geloof en gehoorzaamheid. En daarvan moet ook weer gezegd worden dat hij dat slechts kan door de Heilige Geest, en dus niet in eigen kracht.
Het gaat in de kerk dan ook niet om de gevoelens van de mens, en om die centraal te stellen, maar om het luisteren naar het spreken van God die zijn verbondsgemeente verzamelt.
Een juiste kijk op verbond is essentieel om iets zinnigs over de kerkdienst te kunnen zeggen.
Als je, zoals jij, spreekt over relatie zonder verbond te noemen vrees ik dat er dan in dat - op zich nog niet verkeerde - woord 'relatie' allerlei connotaties meespreken die je wel volop tegenkomt in onze huidige wereld en de evangelische beweging, maar die de toets van de Bijbel niet kunnen doorstaan qua zuiverheid. Ik denk dat de mens dan al gauw te veel plaats wordt toegekend ten koste van God.
Op zich is het woord relatie dus niet verkeerd, maar veel ideeën die erover in omloop zijn kloppen niet. (Remonstrantisme en zo.)
Marnix schreef:Er zijn veel overeenkomsten. Toch is het niet het zelfde verbond. De bijbel geeft dit aan, dus ik denk niet dat je als gereformeerde kan zeggen dat het verbond dat God met Abraham sloot hetzelfde is als het verbond dat hij met ons sluit.
6 Nu echter heeft Hij een zoveel verhevener dienst verkregen, als Hij de middelaar is van een beter verbond, waarvan de rechtskracht op betere beloften berust. 7 Want indien dat eerste onberispelijk ware geweest, zou er geen plaats gezocht zijn voor een tweede.
(...)
13 Als Hij spreekt van een nieuw (verbond), heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning. (Hebreeën 8 )
22 Maar gij zijt genaderd tot de berg Sion, tot de stad van de levende God, het hemelse Jeruzalem, en tot tienduizendtallen van engelen, 23 en tot een feestelijke en plechtige vergadering van eerstgeborenen, die ingeschreven zijn in de hemelen, en tot God, de Rechter over allen, en tot de geesten der rechtvaardigen, die de voleinding bereikt hebben, 24 en tot Jezus, de middelaar van een nieuw verbond, en tot het bloed der besprenging, dat krachtiger spreekt dan Abel. (Hebreeën 12)
En Jezus zegt het zelf ook bij het eerste avondmaal: Dit is het nieuwe verbond in mijn bloed.
Nieuw kan ook betekenen: vernieuwd.
Ik heb wel eens een uitleg gelezen van Jeremia 31:31 waarin dat zo uitgelegd werd.
Ik denk ook dat het gaat om een nieuw verbond in de betekenis van: een vernieuwd verbond.
Ik lees ook nergens over verbondsvervanging.
(Inmiddels heb ik gezien dat Elbert daar al dieper op in is gegaan. Hoef ik het niet meer te doen

)