Ieder kerkverband heeft zo z'n eigen regels door wie en hoe een sacrament wordt bedient.
Soms staat het beschreven in een kerkorde/orde van dienst.
En er is dan op een concilie of synode over na gedacht.
Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:jas schreef:Ik ga me iets sterker uitdrukken. Degenen die beweren dat iedereen mag dopen, zijn niet bezig met de uitbreiding van Gods Koninkrijk, maar met de afbraak daarvan. Dit leidt tot een gigantische ongecontroleerde wildgroei aan dopers en dat alleen al kan nooit de bedoeling zijn. Jullie zijn er mede de oorzaak van dat de traditionele schriftuurlijke Kerk, een puinhoop wordt en God zal jullie daar eens voor verantwoordelijk houden. Want je grijpt een bediening waar je geen Goddelijk recht toe hebt.
Ik mis iedere vorm van bijbelse onderbouwing. Je kan dit wel hard gaan roepen... je kan wel zware woorden gaan spreken... maar als je die baseert op traditie en eigen denken kan ik daar niks mee. Je beweert dat we geen Goddelijk recht hebben om te dopen. Ik zie dat nergens staan. Het enige wat ik tot nu toe van je reactie heb geleerd is dat ik niet het Jasselijk recht heb....
jas schreef:Dus degenen die waarachtig door de Heere tot het ambt van predikant geroepen zijn, kunnen die macht uitoefenen.
Het is dan ook ondenkbaar, dat iedereen, niet zijnde een geroepen herder of leraar, wel zou mogen dopen, als die ook niet aan mensen legitiem de bediening van Woord en Sacrament zou kunnen onthouden.
Met de bediening van de Sacramenten hangt dus samen het gebruik van de sleutels van het hemelrijk. Er is niets wat er op wijst dat dit aan Jan en alleman is voorbehouden.
Daarom is de stelling dat iedereen mag dopen, een onschriftuurlijk stelling die leidt tot grote dwalingen en de gemeente die dit zo toepast moet zeer vrezen dat zij de toorn Gods over deze praktijk afroept.
Sabra schreef:jas schreef:Dus degenen die waarachtig door de Heere tot het ambt van predikant geroepen zijn, kunnen die macht uitoefenen.
In de bijbel wordt helemaal niet gesproken over het ambt van predikant. Enkel over het ambt van oudste of ouderling en de specifieke taak van diaken.
jas schreef:In mijn Bijbel wordt ook het ambt van herder en leraar genoemd.
Maar ik gebruik een heel oude vertaling en tegenwoordig zijn ze natuurlijk zoveel slimmer en wijzer dat dat natuurlijk al lang achterhaald is.
Ik ben toch zo blij dat je me af en toe op tekortkomingen in mijn Bijbel wijst. Er is inmiddels al heel wat doorgestreept. Lekker makkelijk, straks hou ik misschien nog een A4-tje over.
jas schreef:Het Pascha en de besnijdenis.
Dat denk ik ook zo zijn ze dus door het lijden, sterven en de opstanding van Jezus volbracht cq gewijzigd in doop en avondmaal.Sabra schreef:jas schreef:Het Pascha en de besnijdenis.
De besnijdenis kennen wij niet. De leer dat de doop i.p.v. de besnijdenis is gekomen is onderdeel van de vervangingstheologie.
Het Pascha is wezenlijk anders dan het Paasfeest dat wij vieren, alhoewel je zou kunnen zeggen dat de het bloed van de lammeren die aan de deurpost moest worden gesmeerd een heenwijzing is naar het bloed van Jezus.
GevondenAndré schreef:Jas mijn online bijbels gaan van SV t/m NBV, maar ik vind de tekstplaats "herder en leraar" niet, kun je me die plaats geven, dan kan ik weer meedenken?
jas schreef:Marnix schreef:jas schreef:Ik ga me iets sterker uitdrukken. Degenen die beweren dat iedereen mag dopen, zijn niet bezig met de uitbreiding van Gods Koninkrijk, maar met de afbraak daarvan. Dit leidt tot een gigantische ongecontroleerde wildgroei aan dopers en dat alleen al kan nooit de bedoeling zijn. Jullie zijn er mede de oorzaak van dat de traditionele schriftuurlijke Kerk, een puinhoop wordt en God zal jullie daar eens voor verantwoordelijk houden. Want je grijpt een bediening waar je geen Goddelijk recht toe hebt.
Ik mis iedere vorm van bijbelse onderbouwing. Je kan dit wel hard gaan roepen... je kan wel zware woorden gaan spreken... maar als je die baseert op traditie en eigen denken kan ik daar niks mee. Je beweert dat we geen Goddelijk recht hebben om te dopen. Ik zie dat nergens staan. Het enige wat ik tot nu toe van je reactie heb geleerd is dat ik niet het Jasselijk recht heb....
Ik heb alles bij elkaar al genoeg Bijbelse onderbouwing gegeven waar niet eens op ingegaan wordt. Ook op de quote van Maja de Bij over de opstand tegen Aäron wordt niet ingegaan. Kun jij ergens uit de Bijbel aantonen dan dat er een verschil is m.b.t. de bediening van de sacramenten onder het OT en het NT, in die zin, dat ze in het NT door elke willekeurige gelovige toegediend mogen worden terwijl dat in het OT niet mocht?
André schreef:GevondenAndré schreef:Jas mijn online bijbels gaan van SV t/m NBV, maar ik vind de tekstplaats "herder en leraar" niet, kun je me die plaats geven, dan kan ik weer meedenken?Efeziërs 4
11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd,
Er staat alleen niet bij dat het een ambt is......
Marnix schreef:Verder, als we toch de besnijdenis er bij halen: Volgens mij staat er nergens in de bijbel dat de besnijdenis alleen door priesters mochten worden uitgevoerd. Waarschijnlijk gebeurde dit vaak gewoon door de vader. Abraham besneed Isaak zelf... nou was er toen ook nog geen tempel maar toch vind ik het wel opvallend.
Marnix schreef:Verder denk ik aan het verhaal van Dina in Sichem.... er was geen priester in de buurt... de besnijdenis werd gewoon door de inwoners van Sichem uitgevoerd. En zo lees je volgens mij nergens dat God aangeeft dat de besnijdenis alleen door priesters mag worden uitgevoerd. En dan geloven we dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten