wie mag de sacramenten toedienen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 05 jun 2005 22:45

Ieder kerkverband heeft zo z'n eigen regels door wie en hoe een sacrament wordt bedient.
Soms staat het beschreven in een kerkorde/orde van dienst.
En er is dan op een concilie of synode over na gedacht.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 jun 2005 23:06

Marnix schreef:
jas schreef:Ik ga me iets sterker uitdrukken. Degenen die beweren dat iedereen mag dopen, zijn niet bezig met de uitbreiding van Gods Koninkrijk, maar met de afbraak daarvan. Dit leidt tot een gigantische ongecontroleerde wildgroei aan dopers en dat alleen al kan nooit de bedoeling zijn. Jullie zijn er mede de oorzaak van dat de traditionele schriftuurlijke Kerk, een puinhoop wordt en God zal jullie daar eens voor verantwoordelijk houden. Want je grijpt een bediening waar je geen Goddelijk recht toe hebt.

Ik mis iedere vorm van bijbelse onderbouwing. Je kan dit wel hard gaan roepen... je kan wel zware woorden gaan spreken... maar als je die baseert op traditie en eigen denken kan ik daar niks mee. Je beweert dat we geen Goddelijk recht hebben om te dopen. Ik zie dat nergens staan. Het enige wat ik tot nu toe van je reactie heb geleerd is dat ik niet het Jasselijk recht heb....

Ik heb alles bij elkaar al genoeg Bijbelse onderbouwing gegeven waar niet eens op ingegaan wordt. Ook op de quote van Maja de Bij over de opstand tegen Aäron wordt niet ingegaan. Kun jij ergens uit de Bijbel aantonen dan dat er een verschil is m.b.t. de bediening van de sacramenten onder het OT en het NT, in die zin, dat ze in het NT door elke willekeurige gelovige toegediend mogen worden terwijl dat in het OT niet mocht?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 05 jun 2005 23:16

Zo leer ik iedere dag weer iets hier op Refoweb, ik wist namelijk niet dat er ook al sacramenten zoals wij die kennen in het OT werden gebezigd.....

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 jun 2005 23:19

jas schreef:Dus degenen die waarachtig door de Heere tot het ambt van predikant geroepen zijn, kunnen die macht uitoefenen.

In de bijbel wordt helemaal niet gesproken over het ambt van predikant. Enkel over het ambt van oudste of ouderling en de specifieke taak van diaken.

Het is dan ook ondenkbaar, dat iedereen, niet zijnde een geroepen herder of leraar, wel zou mogen dopen, als die ook niet aan mensen legitiem de bediening van Woord en Sacrament zou kunnen onthouden.

Volgens de bijbel wordt de plaatselijke gemeente geleid door een groeop oudsten. Zie 1 Timotheüs 4:14.

De aanstelling van deze oudsten wordt, die in hun ambt specifieke verantwoordelijkheden krijgen van God, vindt plaats door God de Heilige Geest, zie Handelingen 20:28. Zij ontvangen van God tevens specifieke vermogens om hun taken te volbrengen, zie Handelingen 13:23 en 1 Timotheüs 4:14.

Taken van oudsten zijn:

1. Herders en opzieners van Gods kudde:

Handelingen 20:28030; Psalm 23; 1 Timotheus 5:1; Jacobus 5:14-15; 1 Petrus 2:25

2. Rentmeesters of managers van Gods huishouding zijn:

1 Tessalonicenzen 5:12-15; 1 Timotheus 3:5; 5:17; Titus 1:7
Hieronder valt o.a. de taak om doopdiensten te leiden en Avondmaal te vieren met de gemeente.

3. Leraren zijn van Gods Woord

1 Tessalonicenzen 5:12; 1 Timotheus 3:2 5:17; Titus 1:9

4. Dienaren zijn van God en mensen

Mattheus 20:25-28; 1 Petrus 5:2-3

Met de bediening van de Sacramenten hangt dus samen het gebruik van de sleutels van het hemelrijk. Er is niets wat er op wijst dat dit aan Jan en alleman is voorbehouden.

Dit is juist, dit is enkel voorbehouden aan de oudsten, en wordt niet enkel apart gezet om door predikanten te mogen worden gedaan. Dit mede omdat in veel kerken je ziet dat de predikant de meeste invloed heeft, en dit haaks staat op wat in de bijbel staat. Paulus maakt duidelijk dat de raad van oudsten de verantwoordelijkheid heeft. De predikant is dus niet veel meer dan de primus interparus, maar staat op hetzelfde niveau als de ouderlingen. De predikant is ook een oudste, net als alle anderen oudsten.

Daarom is de stelling dat iedereen mag dopen, een onschriftuurlijk stelling die leidt tot grote dwalingen en de gemeente die dit zo toepast moet zeer vrezen dat zij de toorn Gods over deze praktijk afroept.

Wanneer er geen oudsten aanwezig zijn, bijv. in het zendingsveld, dan ben ik van mening dat je als wedergeboren christen, mensen mag dopen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Maar ik denk dat Paulus e.a. duidelijk genoeg zijn over het feit dat het de voorkeur geniet dat het door oudsten gedaan wordt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 jun 2005 23:24

Sabra schreef:
jas schreef:Dus degenen die waarachtig door de Heere tot het ambt van predikant geroepen zijn, kunnen die macht uitoefenen.

In de bijbel wordt helemaal niet gesproken over het ambt van predikant. Enkel over het ambt van oudste of ouderling en de specifieke taak van diaken.

In mijn Bijbel wordt ook het ambt van herder en leraar genoemd.
Maar ik gebruik een heel oude vertaling en tegenwoordig zijn ze natuurlijk zoveel slimmer en wijzer dat dat natuurlijk al lang achterhaald is. Ik ben toch zo blij dat je me af en toe op tekortkomingen in mijn Bijbel wijst. Er is inmiddels al heel wat doorgestreept. Lekker makkelijk, straks hou ik misschien nog een A4-tje over. :P

André

Berichtdoor André » 05 jun 2005 23:30

Foutje in de opmaak.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 jun 2005 23:35

jas schreef:In mijn Bijbel wordt ook het ambt van herder en leraar genoemd.
Maar ik gebruik een heel oude vertaling en tegenwoordig zijn ze natuurlijk zoveel slimmer en wijzer dat dat natuurlijk al lang achterhaald is.

Beetje flauwe reactie. Ik gebruik de vertaling van 1951, en zonodig de Statenvertaling. De NBV beschouw ik slechts als leesbijbel, maar zeker niet als bijbel die kan dienen voor grondig onderzoek van de Gods woord. Daarnaast krijg ik het idee dat je niet eens de moeite hebt genomen om de gedeeltes door te lezen die ik genoemd heb.

Ten eerste ontken ik niet dat er mensen zijn die herder of leraar zijn, en de gave van onderricht en onderwijs ontvangen van de Heilige Geest, maar dit zijn mensen die oudste zijn. Daarnaast is de gave van onderricht en onderwijs niet enkel beperkt tot diegenen die oudste zijn.

Ik ben toch zo blij dat je me af en toe op tekortkomingen in mijn Bijbel wijst. Er is inmiddels al heel wat doorgestreept. Lekker makkelijk, straks hou ik misschien nog een A4-tje over. :P

Jouw bijbel bevat zeker geen tekortkomingen, het is eerder jouw vermogen om bepaalde dingen te lezen en/of te begrijpen. Gods woord is waar, ons vermogen om te begrijpen of te beseffen is gemankeerd. Het jouwe net zo goed als het mijne. Ik hoop dat ik met mijn vorige reactie Gods woord niets tekort doe, als het wel zo is moet je dat mijns inziens met bijbelse punten aantonen en zo mijn verhaal weerleggen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 jun 2005 23:37

André schreef:Zo leer ik iedere dag weer iets hier op Refoweb, ik wist namelijk niet dat er ook al sacramenten zoals wij die kennen in het OT werden gebezigd.....

Het Pascha en de besnijdenis.

André

Berichtdoor André » 05 jun 2005 23:38

Jas mijn online bijbels gaan van SV t/m NBV, maar ik vind de tekstplaats "herder en leraar" niet, kun je me die plaats geven, dan kan ik weer meedenken?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 jun 2005 23:40

jas schreef:Het Pascha en de besnijdenis.

De besnijdenis kennen wij niet. De leer dat de doop i.p.v. de besnijdenis is gekomen is onderdeel van de vervangingstheologie.

Het Pascha is wezenlijk anders dan het Paasfeest dat wij vieren, alhoewel je zou kunnen zeggen dat de het bloed van de lammeren die aan de deurpost moest worden gesmeerd een heenwijzing is naar het bloed van Jezus.

André

Berichtdoor André » 05 jun 2005 23:47

Sabra schreef:
jas schreef:Het Pascha en de besnijdenis.

De besnijdenis kennen wij niet. De leer dat de doop i.p.v. de besnijdenis is gekomen is onderdeel van de vervangingstheologie.

Het Pascha is wezenlijk anders dan het Paasfeest dat wij vieren, alhoewel je zou kunnen zeggen dat de het bloed van de lammeren die aan de deurpost moest worden gesmeerd een heenwijzing is naar het bloed van Jezus.
Dat denk ik ook zo zijn ze dus door het lijden, sterven en de opstanding van Jezus volbracht cq gewijzigd in doop en avondmaal.

André

Berichtdoor André » 05 jun 2005 23:57

André schreef:Jas mijn online bijbels gaan van SV t/m NBV, maar ik vind de tekstplaats "herder en leraar" niet, kun je me die plaats geven, dan kan ik weer meedenken?
Gevonden :oops: Efeziërs 4
11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd,
Er staat alleen niet bij dat het een ambt is......
Als ik trouwens vers 10 erbij lees is het een verwijzing naar Matt. 28: 19
Ik denk dat als je hier op zou gaan studeren dat je dan uitkomt bij een andere woordkeus voor Apostel.
Laatst gewijzigd door André op 06 jun 2005 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2005 00:01

jas schreef:
Marnix schreef:
jas schreef:Ik ga me iets sterker uitdrukken. Degenen die beweren dat iedereen mag dopen, zijn niet bezig met de uitbreiding van Gods Koninkrijk, maar met de afbraak daarvan. Dit leidt tot een gigantische ongecontroleerde wildgroei aan dopers en dat alleen al kan nooit de bedoeling zijn. Jullie zijn er mede de oorzaak van dat de traditionele schriftuurlijke Kerk, een puinhoop wordt en God zal jullie daar eens voor verantwoordelijk houden. Want je grijpt een bediening waar je geen Goddelijk recht toe hebt.

Ik mis iedere vorm van bijbelse onderbouwing. Je kan dit wel hard gaan roepen... je kan wel zware woorden gaan spreken... maar als je die baseert op traditie en eigen denken kan ik daar niks mee. Je beweert dat we geen Goddelijk recht hebben om te dopen. Ik zie dat nergens staan. Het enige wat ik tot nu toe van je reactie heb geleerd is dat ik niet het Jasselijk recht heb....

Ik heb alles bij elkaar al genoeg Bijbelse onderbouwing gegeven waar niet eens op ingegaan wordt. Ook op de quote van Maja de Bij over de opstand tegen Aäron wordt niet ingegaan. Kun jij ergens uit de Bijbel aantonen dan dat er een verschil is m.b.t. de bediening van de sacramenten onder het OT en het NT, in die zin, dat ze in het NT door elke willekeurige gelovige toegediend mogen worden terwijl dat in het OT niet mocht?

Jas, er is ontzettend veel veranderd tov het oude testament. Ook wat betreft bediening... kom ik weer uit op het priester/profeet/koning-verhaal... waar jij helaas ook nog niet op bent ingegaan. Maar waar dat vroeger voor specifieke mensen was weggelegd zijn we nu allemaal profeten, koningen en priesters. In de tempel mochten alleen priesters in het Heilige komen.... en alleen de hogepriester eens per jaar in het heilige der heiligen. Toen Jezus stierf scheurde het voorhangsel. Je weet de betekenis daarvan vast wel.

Verder, als we toch de besnijdenis er bij halen: Volgens mij staat er nergens in de bijbel dat de besnijdenis alleen door priesters mochten worden uitgevoerd. Waarschijnlijk gebeurde dit vaak gewoon door de vader. Abraham besneed Isaak zelf... nou was er toen ook nog geen tempel maar toch vind ik het wel opvallend. Verder denk ik aan het verhaal van Dina in Sichem.... er was geen priester in de buurt... de besnijdenis werd gewoon door de inwoners van Sichem uitgevoerd. En zo lees je volgens mij nergens dat God aangeeft dat de besnijdenis alleen door priesters mag worden uitgevoerd. En dan geloven we dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen?

Dan nog even over het argument van Maja. Ik wilde er eigenlijk helemaal niet op ingaan omdat het mij wel duidelijk leek dat deze vergelijking mank gaat.... maar goed, omdat je het vraagt zal ik het even doen.

De situatie is totaal niet vergelijkbaar. We praten hier over OF je als christen de doop mag bedienen... In dit voorbeeld staat vast dat mensen een bepaalde bediening hebben gedaan waar ze niet voor gerechtigd waren. Kortom: Dit voorbeeld gaat er van uit dat we als christenen niet gerechtigd zijn om te dopen.... terwijl dat juist de vraag is en we daar over discussieren. Dan voegt dit toch niets aan de discussie toe? Ik geloof (omdat ik dit uit de bijbel haal) dat christenen het recht hebben gekregen van God om te dopen. Wat moet ik dan met dat verhaal over Korach, Datan en Abiram? Die beschrijft een totaal andere situatie... een die hier helemaal niet op van toepassing is. Want ze deden was door God verboden... het dopen van mensen niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jun 2005 11:15

André schreef:
André schreef:Jas mijn online bijbels gaan van SV t/m NBV, maar ik vind de tekstplaats "herder en leraar" niet, kun je me die plaats geven, dan kan ik weer meedenken?
Gevonden :oops: Efeziërs 4
11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd,
Er staat alleen niet bij dat het een ambt is......

Staat er bij apostel wel bij dat het een ambt is?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jun 2005 11:18

Marnix schreef:Verder, als we toch de besnijdenis er bij halen: Volgens mij staat er nergens in de bijbel dat de besnijdenis alleen door priesters mochten worden uitgevoerd. Waarschijnlijk gebeurde dit vaak gewoon door de vader. Abraham besneed Isaak zelf... nou was er toen ook nog geen tempel maar toch vind ik het wel opvallend.

Het priesterambt is toch veel later ingesteld, dat weet jij toch ook wel.
Marnix schreef:Verder denk ik aan het verhaal van Dina in Sichem.... er was geen priester in de buurt... de besnijdenis werd gewoon door de inwoners van Sichem uitgevoerd. En zo lees je volgens mij nergens dat God aangeeft dat de besnijdenis alleen door priesters mag worden uitgevoerd. En dan geloven we dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen?

idem als hierboven. En ja, ik geloof dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen. Waarom wordt Paulus anders kwaad wanneer mensen zich nog laten besnijden en veroordeelt hij dat scherp?

Terug naar “Archief”