Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Heej Jas, ik vraag me opeens af, ik weet dat je geen lid van een kerk bent... maar vier je wel eens avondmaal? Zo ja, waar? Zo nee, mis je dat dan niet erg?
André schreef:Ik zou het meer waarderen dat je ook iets over je persoonlijke geloof zou vertellen m.b.t. het H. A. dan dat je "conclusies" trekt.jas schreef:Nu trek ik slechts een conclusie op basis van wat hier geschreven wordt, en dan ben ik cynisch?
jas schreef:Marnix schreef:Heej Jas, ik vraag me opeens af, ik weet dat je geen lid van een kerk bent... maar vier je wel eens avondmaal? Zo ja, waar? Zo nee, mis je dat dan niet erg?
Ik denk dat je niet goed geïnformeerd bent. Ik ben PKN-lid en vier ook het H.A. Dat ik veel bezwaren tegen die kerk heb, neemt niet weg dat ik tot nu toe geen alternatief gevonden heb. Daarom vul ik het gemis aan rechtzinnigheid thuis aan.
[/quote]Doortje schreef:André schreef:k Ben het met het betoog van de voorgaande spreker Marnix eens, en dit vers uit Joh. sluit ook mooi aan bij Matt. 28: 19a NBV.Marnix schreef:En in Johannes 3 :16 zegt Jezus dat God zijn eniggeboren Zoon gaf zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Vandaar dus ook die opdracht dat iig een ieder van Zijn naam gehoord moet hebben.
Ja oke, maar in die tekst uit Johannes 3 gaat het wel over ieder die in Hem gelooft. Jullie leggen nu de nadruk op ieder, maar er staat ook nog wat achter. Jezus offer is inderdaad algenoegzaam, het is genoeg voor de zonde van de hele wereld, dus iedereen kan zalig worden. maar dan moet je eerst wel in Hem geloven en hoe doe je dat? dat is voor mij de vraag. Dus je kan toch niet zegen dat Jezus voor iedereen gestorven is? want niet iedereen gelooft in Hem.
Maar waar het mij om gaat is dat er veel christenen zijn die wel kunnen geloven en misschien wel geloven... maar dan nog twijfelen of het wel voor hen is. Ze willen pas geloven of denken pas goed te geloven als ze aan allerlei extra randvoorwaarden voldoen.
Doortje schreef:Maar waar het mij om gaat is dat er veel christenen zijn die wel kunnen geloven en misschien wel geloven... maar dan nog twijfelen of het wel voor hen is. Ze willen pas geloven of denken pas goed te geloven als ze aan allerlei extra randvoorwaarden voldoen.
Volgens mij snap ik het niet helemaal. wat bedoel je met christenen die wel geloven, maar nog twijfelen of het wel voor hen is? als je twijfelt of het wel voor jou is, dan geloof je toch niet? het geloof is een zeker weten, dus volgens mij kan je niet geloven en tegelijkertijd niet weten of het wel voor jou is.
ehm sorry beetje vaag geformuleerd
André schreef:Bedankt voor je persoonlijke antwoord jas.Wil/kun je deze regel proberen met andere woorden te zeggen, omdat ik hem zo niet begrijp?jas schreef:Op momenten dat dit goed tot me doordringt wens ik wel met Paulus ontbonden te doen, zodat ik nooit meer één zonde kan doen.
Marnix schreef:Jezus niet voor iedereen gestorven?
Ik wil even 2 verzen er bij halen:
1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; 2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der
gehele wereld. (1 Joh 2)
Even kijken of ik het begrijp hoor, telkens als jij zelf door hebt dat je iets zondigs doet voelt dat alsof je Jezus kruisdood verloochend, daarom probeer je niet meer te zondigen, maar omdat dat niet kan heb je toch het offer van Jezus nodig?jas schreef:André schreef:Bedankt voor je persoonlijke antwoord jas.Wil/kun je deze regel proberen met andere woorden te zeggen, omdat ik hem zo niet begrijp?jas schreef:Op momenten dat dit goed tot me doordringt wens ik wel met Paulus ontbonden te doen, zodat ik nooit meer één zonde kan doen.
Omdat de inwendige zekerheid dat Christus Offer ook voor mij was, me verscheurt bij elke zonde die ik doe op momenten dat ik me daarvan bewust ben. Dan wens ik nooit meer te kunnen zondigen. En dat kan alleen als ik door de dood met Christus verenigd wordt.
André schreef:Even kijken of ik het begrijp hoor, telkens als jij zelf door hebt dat je iets zondigs doet voelt dat alsof je Jezus kruisdood verloochend, daarom probeer je niet meer te zondigen, maar omdat dat niet kan heb je toch het offer van Jezus nodig?jas schreef:André schreef:Bedankt voor je persoonlijke antwoord jas.Wil/kun je deze regel proberen met andere woorden te zeggen, omdat ik hem zo niet begrijp?jas schreef:Op momenten dat dit goed tot me doordringt wens ik wel met Paulus ontbonden te doen, zodat ik nooit meer één zonde kan doen.
Omdat de inwendige zekerheid dat Christus Offer ook voor mij was, me verscheurt bij elke zonde die ik doe op momenten dat ik me daarvan bewust ben. Dan wens ik nooit meer te kunnen zondigen. En dat kan alleen als ik door de dood met Christus verenigd wordt.
En die laatste regel, op jou dood of op de dood van Jezus?
Ik zit je niet te stangen hoor, ik probeer je te begrijpen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten