NIET aan het avondmaal gaan......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 03 jun 2005 11:29

Geloven is je hand ophouden, en geloven dat Jezus de Zoon van God is.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 03 jun 2005 11:32

André schreef:Geloven is je hand ophouden, en geloven dat Jezus de Zoon van God is.

En hoe geloof je dat Jezus de Zoon van God is?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

André

Berichtdoor André » 03 jun 2005 12:16

Door dat aan te nemen dat dat zo is, zonder dat je het zelf gezien hebt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jun 2005 13:04

Marnix schreef:Heej Jas, ik vraag me opeens af, ik weet dat je geen lid van een kerk bent... maar vier je wel eens avondmaal? Zo ja, waar? Zo nee, mis je dat dan niet erg?

Ik denk dat je niet goed geïnformeerd bent. Ik ben PKN-lid en vier ook het H.A. Dat ik veel bezwaren tegen die kerk heb, neemt niet weg dat ik tot nu toe geen alternatief gevonden heb. Daarom vul ik het gemis aan rechtzinnigheid thuis aan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jun 2005 13:11

André schreef:
jas schreef:Nu trek ik slechts een conclusie op basis van wat hier geschreven wordt, en dan ben ik cynisch?
Ik zou het meer waarderen dat je ook iets over je persoonlijke geloof zou vertellen m.b.t. het H. A. dan dat je "conclusies" trekt.

Sorry, ik wist niet dat conclusies trekken niet mocht. Mijn visie op het H.A. is dat ik vanuit een toevluchtnemend en vertrouwend geloof op de verdienste van mijn Heere, herdenk aan wat Hij heeft moeten doorstaan om mij tot de Zijne te maken, en dat Hij mij ondanks mijn vaak zo ondankbare houding, toch telkens vriendelijk, geduldig en met alle liefde roept tot Zijn tafel om Zijn lichaam en bloed deelachtig te mogen worden. Op momenten dat dit goed tot me doordringt wens ik wel met Paulus ontbonden te doen, zodat ik nooit meer één zonde kan doen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2005 13:26

jas schreef:
Marnix schreef:Heej Jas, ik vraag me opeens af, ik weet dat je geen lid van een kerk bent... maar vier je wel eens avondmaal? Zo ja, waar? Zo nee, mis je dat dan niet erg?

Ik denk dat je niet goed geïnformeerd bent. Ik ben PKN-lid en vier ook het H.A. Dat ik veel bezwaren tegen die kerk heb, neemt niet weg dat ik tot nu toe geen alternatief gevonden heb. Daarom vul ik het gemis aan rechtzinnigheid thuis aan.

Okeej, ik vroeg het me maar af. Bedankt dat je me goed hebt geinformeerd!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2005 13:28

Doortje schreef:
André schreef:
Marnix schreef:En in Johannes 3 :16 zegt Jezus dat God zijn eniggeboren Zoon gaf zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
k Ben het met het betoog van de voorgaande spreker Marnix eens, en dit vers uit Joh. sluit ook mooi aan bij Matt. 28: 19a NBV.
Vandaar dus ook die opdracht dat iig een ieder van Zijn naam gehoord moet hebben.

Ja oke, maar in die tekst uit Johannes 3 gaat het wel over ieder die in Hem gelooft. Jullie leggen nu de nadruk op ieder, maar er staat ook nog wat achter. Jezus offer is inderdaad algenoegzaam, het is genoeg voor de zonde van de hele wereld, dus iedereen kan zalig worden. maar dan moet je eerst wel in Hem geloven en hoe doe je dat? dat is voor mij de vraag. Dus je kan toch niet zegen dat Jezus voor iedereen gestorven is? want niet iedereen gelooft in Hem.
[/quote]

Jezus is voor iedereen gestorven. Maar niet iedereen wordt behouden. Daar is geloof voor nodig. Dat is inderdaad iets wat niet van onszelf komt maar van God... Maar waar het mij om gaat is dat er veel christenen zijn die wel kunnen geloven en misschien wel geloven... maar dan nog twijfelen of het wel voor hen is. Ze willen pas geloven of denken pas goed te geloven als ze aan allerlei extra randvoorwaarden voldoen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 03 jun 2005 13:44

Maar waar het mij om gaat is dat er veel christenen zijn die wel kunnen geloven en misschien wel geloven... maar dan nog twijfelen of het wel voor hen is. Ze willen pas geloven of denken pas goed te geloven als ze aan allerlei extra randvoorwaarden voldoen.

Volgens mij snap ik het niet helemaal. wat bedoel je met christenen die wel geloven, maar nog twijfelen of het wel voor hen is? als je twijfelt of het wel voor jou is, dan geloof je toch niet? het geloof is een zeker weten, dus volgens mij kan je niet geloven en tegelijkertijd niet weten of het wel voor jou is.
ehm sorry beetje vaag geformuleerd :?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

André

Berichtdoor André » 03 jun 2005 14:44

Bedankt voor je persoonlijke antwoord jas.
jas schreef:Op momenten dat dit goed tot me doordringt wens ik wel met Paulus ontbonden te doen, zodat ik nooit meer één zonde kan doen.
Wil/kun je deze regel proberen met andere woorden te zeggen, omdat ik hem zo niet begrijp?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2005 17:36

Doortje schreef:
Maar waar het mij om gaat is dat er veel christenen zijn die wel kunnen geloven en misschien wel geloven... maar dan nog twijfelen of het wel voor hen is. Ze willen pas geloven of denken pas goed te geloven als ze aan allerlei extra randvoorwaarden voldoen.

Volgens mij snap ik het niet helemaal. wat bedoel je met christenen die wel geloven, maar nog twijfelen of het wel voor hen is? als je twijfelt of het wel voor jou is, dan geloof je toch niet? het geloof is een zeker weten, dus volgens mij kan je niet geloven en tegelijkertijd niet weten of het wel voor jou is.
ehm sorry beetje vaag geformuleerd :?

Twijfel kan ook door mensen worden aangepraat. Als mensen je telkens voorhouden dat je bekering wel iets heel bijzonders moet zijn... kunnen mensen die geloven dat Jezus voor de zonden van mensen is gestorven denken: Zolang ik niet zo'n bijzondere ervaring heb gehad is het dus niet voor mij. Maar wat is dan je redding... dat Jezus stierf aan het kruis, of wordt je verlost door zo'n ervaring.

Er is een verschil tussen het geloven van de feiten, dat Jezus stier fom mensen te redden, en geloven dat dit ook voor jezelf is... op dat tweede punt kunnen opvattingen over hoe je bekering er uit moet zien, twijfel bij mensen zaaien over hun eigen bekering. Als er maar 20 mensen aan het avondmaal gaan en die mensen hebben echt iets bijzonders meegemaakt, dan kan het zijn dat mensen zich daardoor minderwaardig gaan voelen en twijfelen of hun eigen geloof wel voldoende is... of dat ze niet uitverkoren zijn (ook het feit dat er teveel aandacht is voor predestinatie kan twijfel bij mensen zaaien: Ik geloof de feiten wel... maar ben ik wel uitverkoren?)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jun 2005 22:56

André schreef:Bedankt voor je persoonlijke antwoord jas.
jas schreef:Op momenten dat dit goed tot me doordringt wens ik wel met Paulus ontbonden te doen, zodat ik nooit meer één zonde kan doen.
Wil/kun je deze regel proberen met andere woorden te zeggen, omdat ik hem zo niet begrijp?

Omdat de inwendige zekerheid dat Christus Offer ook voor mij was, me verscheurt bij elke zonde die ik doe op momenten dat ik me daarvan bewust ben. Dan wens ik nooit meer te kunnen zondigen. En dat kan alleen als ik door de dood met Christus verenigd wordt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jun 2005 23:24

Marnix schreef:Jezus niet voor iedereen gestorven?

Ik wil even 2 verzen er bij halen:

1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; 2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der
gehele wereld.
(1 Joh 2)

Mooie tekst. Alleen jammer dat je hem in een verkeerd verband aanhaalt. Want in deze tekst staat nl. niet dat Jezus voor de zonden van ieder mens gestorven is. Want evenals het zeker is dat niemand die niet door een waarachtig geloof in Christus wordt ingelijfd, zalig wordt, is het zeker dat men niet kan zeggen dat Jezus voor iemands zonden gestorven is, die niet gelooft.
Want:
- of je stelt dat het geloof noodzakelijk is om te kunnen zeggen dat je zonden je vergeven zijn.
- of je stelt Christus voor mensen gestorven is zonder dat hun zonden vergeven zijn, en derhalve is de Offerande van Christus blijkbaar niet het enige genoegzame tot de zaligheid en is er kennelijk nog een andere verdienende oorzaak waardoor men, naast het offer van Christus, vergeving der zonden ontvangt.

Daarom kan het niet anders dan dat met de zonden der gehele wereld bedoeld wordt, niet alleen de gelovigen die nu leven, maar ook de gelovigen die vroeger geleefd hebben en in de toekomst nog zullen leven, en dan wel uit alle volken en natiën.

André

Berichtdoor André » 03 jun 2005 23:43

jas schreef:

Omdat de inwendige zekerheid dat Christus Offer ook voor mij was, me verscheurt bij elke zonde die ik doe op momenten dat ik me daarvan bewust ben. Dan wens ik nooit meer te kunnen zondigen. En dat kan alleen als ik door de dood met Christus verenigd wordt.
Even kijken of ik het begrijp hoor, telkens als jij zelf door hebt dat je iets zondigs doet voelt dat alsof je Jezus kruisdood verloochend, daarom probeer je niet meer te zondigen, maar omdat dat niet kan heb je toch het offer van Jezus nodig?
En die laatste regel, op jou dood of op de dood van Jezus?
Ik zit je niet te stangen hoor, ik probeer je te begrijpen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 jun 2005 00:11

André schreef:
jas schreef:

Even kijken of ik het begrijp hoor, telkens als jij zelf door hebt dat je iets zondigs doet voelt dat alsof je Jezus kruisdood verloochend, daarom probeer je niet meer te zondigen, maar omdat dat niet kan heb je toch het offer van Jezus nodig?
En die laatste regel, op jou dood of op de dood van Jezus?
Ik zit je niet te stangen hoor, ik probeer je te begrijpen.

Als de ernst van de zonde tot me doordringt, besef ik wat er nodig is geweest om verzoening te brengen. Voor elke zonde heeft Christus moeten lijden en sterven. Mijn zonde verzwaart Zijn lijden. Natuurlijk heb ik Zijn verzoening nodig, maar dat maakt de zonde niet minder erg, eerder erger.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2005 00:17

Klopt. Maar vergeet niet dat Jezus zijn leven niet opofferde zodat jij nog meer de ernst van de zonde in zou zien. Maar om je er van te verlossen, bevrijden. Als het goed is ben je er van bevrijd. Dat wil niet zeggen dat je de ernst er niet van kan inzienn, integendeel. Maar is het een voorwaarde? Sommigen maken dat er helaas wel van.

Terug naar “Archief”