Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2005 13:21

Maja schreef:Tsja, ik had het over opwekkingsliederen. Voor psalmen gelden uiteraard andere kwaliteitseisen. Die zijn zo hoogstaand dat elke lettergreep op een goudschaaltje gewogen kan worden. Je moet ze zingen zoals je een goed glas wijn drinkt. De woorden moeten vanuit je mond naar beneden, je hart, zakken. Dat mag tijd kosten. Ritmisch zingen is slechts geestelijke brasserij, we willen snel naar huis.

Uh, bedoel je dit nou ironisch of serieus?

Jas schreef:Klaas je bent erg vervelend bezig. In dit gezoek naar woorden om ook maar iets tegen iemand in te kunnen brengen heb ik in elk geval geen zin. Ik maak er ook geen woorden meer aan vuil. De groeten.

Sorry, maar ik begrijp niet wat ik nou weer verkeerd gedaan heb. Er wordt hier gezegd dat al die instrumenten en uitbundigheid hun plaats hadden in het OT. Ook in de hemel / op de nieuwe aarde wordt onze lofprijzing zo getekend. Het is dan toch een legitieme vraag waarom dat nu anders zou zijn? Waarom zouden onze samenkomsten nu sober moeten zijn terwijl ze ingeklemd ligt tussen periodes met uitbundiger samenkomsten?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2005 13:23

SDG schreef:
Marnix schreef: Ik ken in de klassieke muziek en de popmuziek geen kwalitatief goede stukken waarin alle noten even lang zijn.

Ken je de 3e symfonie van Saint-Saëns? Dat bekende thema, ooit eens als popliedje hoog op de hitlijsten als "If I had words", is zo niet-ritmisch als ik weet niet wat :lol: :lol:

Voor gemeentezang is een eenvoudige ritmiek (dat wil niet zeggen dat het per se niet-ritmisch moet zijn!) ook zeker aanbevelenswaardig. Ik heb er op zich ook niet zulke enorme bezwaren tegen, al vind ik ritmisch gezongen psalmen wel veel mooier. Maar waar ik echt niet tegen kan, is dat het niet-ritmisch zingen van de psalmen zo vaak wordt misbruikt als symbool van rechtzinnigheid. Zing je ritmisch? O, lichte vogels, dat kan niet wat zijn. Zing je niet-ritmisch? Maar tamelijk snel? Afgedwaald, zorgwekkend, weggegroeid bij je belijdenis. Langzaam, langzamer, langzaamst is het kenmerk van het ware - zo lijkt het wel.
Nou: ammehoela
:!:

Tamelijk snel is iets anders dan ritmisch :D Bovenstaand voorbeeld zie ik meer als een uitzondring die de regel bevestigd :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 jun 2005 13:39

Klaas schreef:Uh, bedoel je dit nou ironisch of serieus?.

Het was maar een grapje, sorry.

Waarom zouden onze samenkomsten nu sober moeten zijn terwijl ze ingeklemd ligt tussen periodes met uitbundiger samenkomsten?

Het heeft er volgens mij vooral mee te maken hoe je de hedendaagse eredienst ziet. Het zit er bij mij ingebakken dat het niet zozeer de bedoeling is om God daar te eren door onze muziek of wat dan ook (ik zeg het ongenuanceerder dan ik bedoel), maar door ons geloof en bekering. Dat moet dan voor mij ook centraal staan in de eredienst. Voor mij heeft de muziek / zang daarbij een ondersteunende functie om de gemeente mondig te maken, te laten reageren op de preek, wet en gebed. In de woorden van anderen proef ik soms -weer ongenuanceerd, ik weet het- dat God loven hetzelfde is als dat ik en de Heer het fijn hebben samen. Ik kan daar niet zo veel mee.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2005 13:51

Maja schreef:Het zit er bij mij ingebakken dat het niet zozeer de bedoeling is om God daar te eren door onze muziek of wat dan ook (ik zeg het ongenuanceerder dan ik bedoel), maar door ons geloof en bekering. Dat moet dan voor mij ook centraal staan in de eredienst.

Ik zie dat God eren door geloof en bekering als het 'normale christelijke leven'. De samenkomst is in dat leven een wekelijks hoogtepunt waar we o.a. de God die we liefhebben op bijzondere wijze eren door muziek en zang. Ik vind het woord 'viering' voor een samenkomst dan ook erg op z'n plaats.

Klaas

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 jun 2005 14:03

Klaas schreef:Ik vind het woord 'viering' voor een samenkomst dan ook erg op z'n plaats.

En sluit me liever bij de reformatie aan door van "oefening" te spreken. Kun je eens aangeven wat er in de (voor jou ideale) eredienst verkondigd moet worden?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2005 14:08

Kun je eens aangeven wat er in de (voor jou ideale) eredienst verkondigd moet worden?

Het Woord van God in al z'n aspecten.

Klaas

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 jun 2005 14:20

Klaas schreef:Het Woord van God in al z'n aspecten.

Dan blijft er weinig tijd over om te zingen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2005 14:26

Onze diensten duren dan ook nogal lang ;-)

Klaas

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2005 17:31

Maja de Bij schreef:
Klaas schreef:Het Woord van God in al z'n aspecten.

Dan blijft er weinig tijd over om te zingen.

Hoezo :)

Ik zie het iets anders trouwens.

We hebben het niet voor niets een EREdienst genoemd. Ik denk dat er teveel nadruk op de woordverkondiging wordt gelegd. Op zich is het niet verkeerd dat dit veel aandacht krijgt want natuurlijk is het belangrijk. Overigens mag daarbij wat mij betreft best wat meer interactie in de kerkdienst komen maar dat terzijde. In ieder geval moet het aspect van losprijzen, God eren (de naam eredienst zegt het al) niet ondergesneeuwd raken. Het prijzen van God is net zo goed een belangrijk aspect dat niet in de erediensten zou moeten ontbreken. Dat is niet het geval... maar soms wordt de woordverkondiging als grootste, hoogste goed gezien... en wordt het lofprijzen als veel minder belangrijk gezien. Dat is jammer. Als je bijvoorbeeld naar het oude testament kijkt (maar ook in het nieuwe testament blijft het volgens mij gewoon) speelt lofprijzing, zingen tot eer van God, een hele belangrijke rol.

Het heeft er volgens mij vooral mee te maken hoe je de hedendaagse eredienst ziet. Het zit er bij mij ingebakken dat het niet zozeer de bedoeling is om God daar te eren door onze muziek of wat dan ook (ik zeg het ongenuanceerder dan ik bedoel), maar door ons geloof en bekering. Dat moet dan voor mij ook centraal staan in de eredienst. Voor mij heeft de muziek / zang daarbij een ondersteunende functie om de gemeente mondig te maken, te laten reageren op de preek, wet en gebed. In de woorden van anderen proef ik soms -weer ongenuanceerd, ik weet het- dat God loven hetzelfde is als dat ik en de Heer het fijn hebben samen. Ik kan daar niet zo veel mee.

Dat zit er dan inderdaad denk ik ingebakken, en het lijkt mij niet helemaal juist. Zowel a als b zijn belangrijk in de eredienst. Hem aanbidden is Hem geven waar Hij recht op heeft. Je zorgen, problemen, je dankbaarheid, je hart... A en B gaan dan juist goed samen... want als God je raakt in de kerkdienst, als je in de preek hoort hoe groot God is... doe je na zo´n preek volgens mij niets liever dan Hem aanbidden en eer geven met muziek en zang. Het vult elkaar uitstekend aan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2005 22:51

Kun je eens aangeven wat er in de (voor jou ideale) eredienst verkondigd moet worden?

Zonder gekheid. Ik zal uitleggen wat ik bedoel. Ik vind de vraag die je stelt eigenlijk principieel onjuist. Ik vind dat je niet op voorhand moet bepalen wat er verkondigd moet worden. Volgens mij is dat de omgekeerde wereld. M.i. moet de bijbel opengaan en dient Gods Woord te klinken. Als je je in je bijbellezen / prediking zou beperken tot dat wat ik wil lezen / horen dan doe je de bijbel toch geen recht?

Klaas

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 jun 2005 16:37

Klaas schreef:Ik vind de vraag die je stelt eigenlijk principieel onjuist.

Je hebt gelijk.

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 20 jun 2005 15:10

Ik ben het niet echt met de meeste mensen hier eens.
Ik weet wel zeker dat God mag geprezen worden.
En denk dat de psalmen daarom ook niet geschikt zijn om in de ere dienst te gebruiken. Mits er natuurlijk andere liederen bij worden gezongen. Opwekking heeft aspecten die de psalmen missen.
(en andersom ook)
Ik denk dat er in veel refo kerken weinig ruimte word gegeven aan de heilige geest.
Alles moet sober en ingetogen en een glimlach kan eigenlijk al niet.
Maar in de bijbel lees je van feesten ter ere van God. En je leest over David die dansend God groot maakt.
David is een van Jezus voorouders....
Ik geloof dat je God mag loven en prijzen op de manier die bij JOU past.
God wil je graag gelukkig zien, Hij wil heel graag dat je zo dicht mogelijk bij Hem leeft.
Je kan dichterbij Hem komen door zijn geest, de Heilige Geest.
Maar kan de heilige geest werken als jij alleen maar ingetogen mag zingen?

Ik vraag het me erg af, met opwekking maak je God denk makkelijker groot.
Vele liederen staan erin om Hem te aanbidden op de juiste wijze.
Om Hem groot te maken en bij Hem te komen...
Opwekking is absoluut niet fout.. En ik bid voor de mensen die denken van wel. Dat hun ogen geopend mogen worden, en ze mogen inzien dat God niet sober en ingetogen is...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 jun 2005 15:29

God groot maken kan net zo goed (of zelfs beter, want ze zijn sowieso Bijbels) met de psalmen:

PSALM 34

1 Ik loof den HEER', mijn God,
Mijn zang klimm' op naar 't hemelhof;
Mijn mond zing' eeuwig tot Zijn lof,
Om mijn gelukkig lot.
Mijn ziel, loof d' Opperheer;
't Zachtmoedig volk zal 't straks verstaan,
Door vreugd met u zijn aangedaan
En juichen tot Zijn eer.

2 Komt, maakt God met mij groot,
Verbreidt, verhoogt, met hart en stem,
Den nooit volprezen Naam van Hem,
Die ons behoedt in nood.
Ik zocht in mijn gebed
Den HEER', ootmoedig met geween.
Hij heeft mij in angstvalligheen,
Geantwoord, mij gered.

Overigens is het wel zo dat het ingetogene niet altijd zo naar de Bijbel is, want ook David danste en speelde bij de intocht van de ark in Jeruzalem (1 Kron. 15). Dat is wel iets wat in de reformatorische kerken moeilijk ligt.

Je kunt bijv. Psalm 149 moeilijk op ingetogen manier met strakke gezichten zingen:

PSALM 149

1 Looft, looft den HEER', dien onbedwongen,
Een nieuw gezang zij toegezongen,
In 't midden Zijner gunstelingen,
Die Hem ter ere zingen.
Dat Israel, met blijden klank,
Zijn milden Schepper loov' en dank';
Dat Sions kroost, met lofgejuich,
Zich voor zijn Koning buig'.

2 Laat d' ijverige tempelreien
Op fluiten 's Hoogsten Naam verbreien;
Hun psalmgezangen vrolijk paren,
Met trommelen en snaren;
Nu God met lust Zijn ogen slaat
Op Jakobs uitverkoren zaad;
Zachtmoedigen Zijn gunst betoont,
En hen met heil bekroont.

om over psalm 150 maar te zwijgen. Dat is weer de andere kant van de medaille. D'r moet nog maar eens over nagedacht worden in de reformatorische kerken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2005 16:23

Het kan inderdaad prima met psalmen... en met hymnen en geestelijke liederen :) Die mogen we er ook voor gebruiken :)

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 20 jun 2005 16:28

Idd vind ik het wat die psalmen betreft lastig, we zingen ze vaak met een strak gezicht, blik op oneindig en bleren maar. Sorry, beetje cru, maar zo komt het veel wel over.

elbert schreef:God groot maken kan net zo goed (of zelfs beter, want ze zijn sowieso Bijbels) met de psalmen:

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ook zeer veel opwekkingsliederen zijn net zo bijbels (zo niet dichter bij de bijbel) als de berijmde psalmen. En nee, niet alle opwekkingsliederen, maar ook niet alle opwekkingsliederen zijn mooi, dat doet er ook niet toe. Voor mij part zing je Joh. de Heer of YFC, het gaat even om het principe, waar we het al heel veel over gehad hebben in dit topic, dat de berijmde psalmen vaak boven andere geestelijke liederen of psalmen gezet worden, waar ik het dus niet mee eens ben.
Maar idd, er zijn ook zeer veel lofpsalmen e.d.

Terug naar “Archief”