Overgeefangst/emetofobie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gertje

Overgeefangst/emetofobie

Berichtdoor Gertje » 03 jun 2005 18:25

**
Laatst gewijzigd door Gertje op 04 feb 2006 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 03 jun 2005 18:43

Ik ben ook bang voor overgeven, maar niet in de mate die jij hebt.
Ik raak compleet in paniek als ik misselijk ben en dat ben ik heel vaak. Niet door wat ik eet maar het is een van de klachten die bij M.E. horen.
De laatste keer dat ik heb overgegeven is jaren geleden, maar ik heb vaak dat nare overgeefgevoel, dan begin ik al te trillen van angst omdat ik het niet zo ver wil laten komen.
Drinken en voedsel waarvan ik weet dat het me nog misselijker maak laat ik staan, alcohol is helemaal uit den boze, alleen het idee al dat ik zou kunnen gaan overgeven maakt me ziek.
Ik heb veel te maken gehad met boulimia patiënten en daardoor is mijn angst en walging van overgeven nog groter geworden dan het al was.

Nouja, zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben er dus gewoon heel heel heel erg bang voor ookal weet ik wel dat t best menselijk is dat je lichaam zo kan reageren en het geen kwaad kan zolang het niet te vaak gebeurt maar toch...bah.
Nieuwe foto's en log :http://leelah.hyves.nl

Gertje

Berichtdoor Gertje » 03 jun 2005 19:10

**
Laatst gewijzigd door Gertje op 04 feb 2006 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 03 jun 2005 20:04

Gertje schreef:Precies hetzelfde als ik heb... ben gelukkig niet zo vaak echt misselijk en toen ik 2 jaar geleden voor het laatst moest overgeven was het niet eens zo erg (blindedarm), maar toen mijn vader laatst buikgriep had voelde ik me ook vreselijk ziek, hoewel ik zelf geen buikgriep heb gehad...
Alleen het idee.... :( [/i]

Met de laatste buikgriepgolf ben ik behoorlijk gestresst geweest, was zelf erg misselijk maar heb me zo op het continu handenwassen geconcentreerd dat ik er na een paar dagen geen erg meer in had :)

wervelwind
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wervelwind » 03 jun 2005 22:07

op http://www.achternamen.net/emetofobie/emetofobie.php vond ik het volgende over het overwinnen van emetofobie:

Stap:stop met vermijden en oefen!:

Hoewel niet bekend is waarom mensen een irrationele angst ontwikkelen, weten we wel wat het in stand houdt: vermijding. Het vermijden van hetgeen waar je bang voor bent, geeft opluchting op korte termijn. Op lange termijn wordt de emetofoob meer onzeker en vergroot de angst. Dit is vaak een vicieuze cirkel. Om deze cirkel te doorbreken moet je je angst in de ogen kijken. Om dit te kunnen doen zet je de volgende stappen:

Maak een lijst
Maak een lijst met situaties waar je bang voor bent die je al dan niet vermijdt. Rangschik deze lijst en zorg dat onderaan hetgene staat waar je het meest bang voor bent. Bovenaan staat iets waar je onrustig van wordt, ook al is het maar een klein beetje. Op je lijst kunnen plaatsen staan die je vermijdt. Of activiteiten waar je bang voor bent, zoals het kijken naar overgeefscenes in films.

Oefen!
Begin met oefenen van hetgeen dat bovenaan staat. Je zult merken dat het makkelijker wordt. Als je deze stap onder de knie hebt, zet je de volgende stap. Enkele tips:

Zet pas de volgende stap wanneer je geen onrust meer voelt bij de vorige.
Oefen regelmatig en zo vaak mogelijk.
Verwacht terugvallen en geef niet op wanneer je ze krijgt. Als iets te moeilijk is, verzin een tussenstap.
Overleg je problemen met je dokter of therapeut.
Oefen ademhalingsoefeningen, rationeel denken en ontspannen voordat je begint, zodat je het tijdens het zetten van je stappen kan gebruiken.

Blijf in de situatie totdat de spanning duidelijk gedaald is. Als je de situatie verlaat wanneer hij hoog is, zal je op korte termijn opluchting voelen, maar op lange termijn wordt het moeilijker.
Hou je vooruitgang bij.
Vergeet niet dat vooruitgang bij iedereen anders is. Het maakt niet uit hoe langzaam je vooruitgaat. Als je blijft oefenen, zal je vooruitgang boeken en er uiteindelijk komen.

Ik hoop dat je hier wat aan heb. Ik heb zelf geen ervaring met emetofobie en ik weet dus niet of bovenstaande bruikbaar is voor je, maar het valt te proberen. Heel veel sterkte ermee.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 03 jun 2005 23:57

Ik heb geen emetofobie ofzo , maar ben toch behoorlijk bang voor overgeven. Heb t gelukkig al in geen jaren gedaan. Maar op het moment dat ik hoor dat er buikgriep heerst raak ik redelijk in paniek ja, en probeer ik plaatsen waar mensen komen die er last van hebben te vermijden enzo. T liefst wacht ik dan ergens op een 'veilige plaats' de griepgolf af, zonder besmet te worden...
Nee ik heb echt een zeer erg gigantische hekel aan overgeven....
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 04 jun 2005 00:00

Johanne schreef:Ik heb geen emetofobie ofzo , maar ben toch behoorlijk bang voor overgeven. Heb t gelukkig al in geen jaren gedaan. Maar op het moment dat ik hoor dat er buikgriep heerst raak ik redelijk in paniek ja, en probeer ik plaatsen waar mensen komen die er last van hebben te vermijden enzo. T liefst wacht ik dan ergens op een 'veilige plaats' de griepgolf af, zonder besmet te worden...

Zou het een familiekwaaltje zijn? :lol:

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 04 jun 2005 00:05

Leilah schreef:
Johanne schreef:Ik heb geen emetofobie ofzo , maar ben toch behoorlijk bang voor overgeven. Heb t gelukkig al in geen jaren gedaan. Maar op het moment dat ik hoor dat er buikgriep heerst raak ik redelijk in paniek ja, en probeer ik plaatsen waar mensen komen die er last van hebben te vermijden enzo. T liefst wacht ik dan ergens op een 'veilige plaats' de griepgolf af, zonder besmet te worden...

Zou best kunnen :wink:

Gheheh volgens mij hebben we dan samen last van nog wel meer familiekwaaltjes :mrgreen:
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 04 jun 2005 00:23

Johanne schreef:
Leilah schreef:

Zou best kunnen :wink:

Gheheh volgens mij hebben we dan samen last van nog wel meer familiekwaaltjes :mrgreen:

idd, teveel van ons bed houden, gebrek aan motivatie, slechte conditie, omgedraaid dag en nachtritme etc etc

okeee genoeg offtopic ;)

joris

Re: Overgeefangst/emetofobie

Berichtdoor joris » 04 jun 2005 11:28

Gertje schreef:Al enkele jaren heb ik last van overgeefangst. Het laatste jaar is het veel erger geworden, ik vermijd alles waar je van zou kunnen overgeven of misselijk worden, zoals veel eten en vooral mensen met buikgriep.
Het wordt ook wel emetofobie genoemd, een irrationele angst voor overgeven.
Dat het irrationeel is wéét ik wel, maar dat zegt me verder niks. Ik ken niemand die dood is gegaan aan overgeven ofzoiets (en ook al was dat zo, daar ben ik niet bang voor) en het lijkt alsof niemand het echt erg vindt. Okay het is vervelend zegt men dan, maar verder... waar maak je je druk om?
Nou ik maak me er erg druk om, was 50 keer per dag mn handen en als ik hoor dat iemand buikgriep heeft krijg ik een paniekaanval.
Dit heeft er ook aan bijgedragen dat ik depressief ben. Ik ben ook bang voor de toekomst, want iedereen krijgt wel eens buikgriep...
Bij tijden heb ik er weinig last van en vind ik het zelf grote onzin, maar een dag later is het weer helemaal mis. Mijn familie vind ook dat ik me niet moet aanstellen, maar ik ben er 'gewoon' erg bang voor! :cry:

Zijn er meer mensen die dit hebben, en hoe ga je er mee om?
En (hoe) kun je er af komen?
ha Gertje,
noem eens alle positieve dingen op uit je verhaal? Jawel, sommige dingen doe je namelijk heel gezond. En die andere dingen? wat vindt je er precies van en welke gedachten heb je dr allemaal al over gehad?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 04 jun 2005 11:29

kheb zelf ook een enorme hekel aan overgeven.. kheb liever last van andere dingen dan van overgeven.. en ja dan ben je zwanger.. :shock: :shock: 12 week achtermekaar bijna elke dag wel 2 keer overgegeven.. :cry:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 jun 2005 13:15

me to

Ik heb behoorlijk vaak een misselijk overgeefgevoel... ik hou et zelf altijd tegen met het gevolg dat ik dan vier weken erna nog loop met een ontzettend zere keel, slokdarm etc etc. Gelukkig heb ik er maar welgeteld twee keer last van gehad....

Dan is het appart om te zien dat een kennis van mij zo de vinger in haar keel kan steken omdat ze teveel gegeten heeft...

joris

Berichtdoor joris » 04 jun 2005 13:20

op zich is overgeven ook niet zo normaal en gezond hoor maar een noodmaatregel. dus maak je maar niet zo druk als je het niet zo fijn vindt om te doen. misselijkheid gaat ook zonder kotsen wel over.

Gertje

Re: Overgeefangst/emetofobie

Berichtdoor Gertje » 04 jun 2005 13:36

ha Gertje,
noem eens alle positieve dingen op uit je verhaal? Jawel, sommige dingen doe je namelijk heel gezond. En die andere dingen? wat vindt je er precies van en welke gedachten heb je dr allemaal al over gehad?

Eh... ik volg je niet helemaal... :oops:

Gertje

Berichtdoor Gertje » 04 jun 2005 13:38

trijntjejohanna schreef:en ja dan ben je zwanger.. :shock: :shock: 12 week achtermekaar bijna elke dag wel 2 keer overgegeven.. :cry:

Sterkte!! (en gefeliciteerd :D )

Terug naar “Archief”