NIET aan het avondmaal gaan......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 02 jun 2005 19:33

Doortje schreef:
Marnix schreef:Mooi getuigenis TheKeimpe. Ik vind het in dit geval dan zeker een goede motivatie.

Alleen vraag ik me dan nog af waarom er zoveel reformatorische kerken zijn waar maar 10 procent aan het avondmaal gaan. Zijn er dan zo weinig mensen die geraakt worden door een preek, zo weinig mensen die een relatie met God hebben en Jezus echt kennen?

Ja, ik denk dat er inderdaad zo weinig mensen zijn die een relatie met God hebben en Jezus echt kennen. Of er zo weinig mensen geraakt worden door een preek denk ik niet, maar alleen maar geraakt worden door een preek is toch ook niet genoeg?
Daarnaast is er denk ik ook de angst om zichzelf een oordeel te eten en te drinken ja.

Die angst om zichzelf een oordeel te eten in welke context staat die eigenlijk . achterhaal dat eens alvorens er zo luchthartig over te praten ( schrijven ).
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 jun 2005 19:44

Doortje schreef:
Marnix schreef:Mooi getuigenis TheKeimpe. Ik vind het in dit geval dan zeker een goede motivatie.

Alleen vraag ik me dan nog af waarom er zoveel reformatorische kerken zijn waar maar 10 procent aan het avondmaal gaan. Zijn er dan zo weinig mensen die geraakt worden door een preek, zo weinig mensen die een relatie met God hebben en Jezus echt kennen?

Ja, ik denk dat er inderdaad zo weinig mensen zijn die een relatie met God hebben en Jezus echt kennen. Of er zo weinig mensen geraakt worden door een preek denk ik niet, maar alleen maar geraakt worden door een preek is toch ook niet genoeg?
Daarnaast is er denk ik ook de angst om zichzelf een oordeel te eten en te drinken ja.

Klopt helemaal Doortje. Maar de meest verharde mensen zitten toch alleen maar in de rechtse refokerken? In de andere kerken zijn de mensen veel meer meewerkend. Wist je dat niet?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 jun 2005 19:56

jas schreef:
Doortje schreef:

Klopt helemaal Doortje. Maar de meest verharde mensen zitten toch alleen maar in de rechtse refokerken? In de andere kerken zijn de mensen veel meer meewerkend. Wist je dat niet?

Houd je cynisme graag voor je. Laat deze discussie nu gewoon gevoerd worden zonder de sfeer nog meer te laten vergrimmen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 jun 2005 20:10

parsifal schreef:
jas schreef:
Doortje schreef:

Houd je cynisme graag voor je. Laat deze discussie nu gewoon gevoerd worden zonder de sfeer nog meer te laten vergrimmen.

Ja zo hoor ik het graag. Nu trek ik slechts een conclusie op basis van wat hier geschreven wordt, en dan ben ik cynisch? Dan heb ik toch een paar vragen aan je:
1. is het zo dat in de 'rechtse' kerken minder mensen aan het avondmaal gaan dan in de 'linkse'?
2. is er een rechtstreeks verband tussen het percentage avondsmaalsgangers en de mate waarin het Evangelie aangeboden wordt?
3. Is het zo dat in de kerken waar die aanbieding gering is, en de avondmaalsgangers weinig, tevens verkondigd wordt dat de mens in het geheel niets, maar dan ook geen duimbreedte aan zijn zaligheid kan toevoegen, m.a.w. wordt in die kerken een groot accent gelegd op het preken van de uitverkiezingsleer
4. is het zo dat in de 'linkse' kerken wellicht een beginsel van een vrije wil om de hoek komt kijken, en dat er in elk geval gesteld wordt, dat de mens keuzes moet maken?
5. Is het zo dat gesteld wordt dat een ruime evangelieverkondiging harten breekt, murw maakt en mensen daardoor eerder voor God kiezen?
6. Is het zo dat van de preadestinatiedrijverij in het algemeen hier gezegd wordt, dat ze mensen toesluit, inactief maakt en verhard?

Als je deze vragen naar waarheid beantwoord, mijn beste Parsifal, dan is datgene wat jij mij als cynisme verwijt, volkomen gerechtvaardigd.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 jun 2005 20:18

jas schreef:
parsifal schreef:

Ja zo hoor ik het graag. Nu trek ik slechts een conclusie op basis van wat hier geschreven wordt, en dan ben ik cynisch? Dan heb ik toch een paar vragen aan je:
1. is het zo dat in de 'rechtse' kerken minder mensen aan het avondmaal gaan dan in de 'linkse'?
2. is er een rechtstreeks verband tussen het percentage avondsmaalsgangers en de mate waarin het Evangelie aangeboden wordt?
3. Is het zo dat in de kerken waar die aanbieding gering is, en de avondmaalsgangers weinig, tevens verkondigd wordt dat de mens in het geheel niets, maar dan ook geen duimbreedte aan zijn zaligheid kan toevoegen, m.a.w. wordt in die kerken een groot accent gelegd op het preken van de uitverkiezingsleer
4. is het zo dat in de 'linkse' kerken wellicht een beginsel van een vrije wil om de hoek komt kijken, en dat er in elk geval gesteld wordt, dat de mens keuzes moet maken?
5. Is het zo dat gesteld wordt dat een ruime evangelieverkondiging harten breekt, murw maakt en mensen daardoor eerder voor God kiezen?
6. Is het zo dat van de preadestinatiedrijverij in het algemeen hier gezegd wordt, dat ze mensen toesluit, inactief maakt en verhard?

Als je deze vragen naar waarheid beantwoord, mijn beste Parsifal, dan is datgene wat jij mij als cynisme verwijt, volkomen gerechtvaardigd.

Je kunt je punt ook maken zonder cynisme/sarcasme, gewoon direct deze vragen stellen, zonder eerst een zin die wel door mensen als een aanval opgevat moet worden. Maar goed je vragen zijn gesteld. We weten nu waar het over gaat. Verder mag het via pb, en ontopic.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

André

Berichtdoor André » 02 jun 2005 20:22

Ik ben blij zoals ik iets eerder schreef dat we nu naar elkaars ideen en beleving en leer van het H.A. kunnen luisteren.
Maar als het zo moet vind ik het niet meer een prettige manier van luisteren naar elkaars mening op een toch wel heel gevoelig en op persoonlijk geloof berustend onderwerp.

André

Berichtdoor André » 02 jun 2005 20:27

jas schreef:Nu trek ik slechts een conclusie op basis van wat hier geschreven wordt, en dan ben ik cynisch?
Ik zou het meer waarderen dat je ook iets over je persoonlijke geloof zou vertellen m.b.t. het H. A. dan dat je "conclusies" trekt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2005 01:23

Doortje schreef:

Dat zijn twee verschillen.

En wat het andere betreft, zijn er twee mogelijkheden:

1. Mensen hebben geen relatie met Jezus. In dat geval moeten ze inderdaad niet aan het avondmaal gaan.
2. Mensen denken geen echte relatie met Hem te hebben, want dan moet er toch wel iets heel bijzonders hebben plaatsgevonden. Misschien vinden mensen hun eigen relatie met Hem dan niet goed genoeg. Denk je in, 1 procent van de mensen heeft een echte relatie met Hem. Vaak zijn dat ook nog mensen met mooie verhalen of met jarenlange schuldbesef, mensen die jaren in het zwart hebben gelopen, gebukt gegaan onder al hun zonden. Dan voel je je al snel minderwaardig. Vooral als je regelmatig hoort dat je relatie wel door dat soort bijzondere dingen gekenmerkt moet worden.

Als ik kijk naar het nieuwe testament zie ik Jezus die het avondmaal viert.... De discipelen zouden Hem bij zijn gevangenneming alleen laten. Judas zou Hem verraden. Petrus zou Hem verloochenen. Toch zaten ze er beiden. En als ik dan kijk anar de eerste gemeente lees ik in de bijbel dat in Jeruzakem maar ook in al die plaatsen waar Paulus het evangelie bracht, de gemeente samen komt om het brood te breken. Nergens lees ik over gemeenteleden die niet aan het avondmaal gaan. En in de brief van Korinthe, waar allerlei misstanden waren, schrijft Paulus niet: Ja maar 75 procent van jullie hoort ook niet aan het avondmaal thuis. Hij geeft alleen aan: Gedraag je christelijk en ga dan aan het avondmaal.

Als laatste kunnen we ons afvragen in hoeverre een relatie met Jezus op gevoel is gebaseerd. Ik denk dat dat wel een grote rol speelt, maar gevoel kan soms even weg zijn... dan blijft de relatie vaak wel maar dan wat meer verstandelijk. En in hoeverre gaat dit buiten de mens om? Als je belijdenis doet geef je aan te geloven wat de bijbel over Jezus zegt. Moet je dan eerst iets speciaals voelen voordat dat ook voor jou gold? Of mag je je zonder dat ook al beroepen op het offer van Jezus?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2005 01:26

Heej Jas, ik vraag me opeens af, ik weet dat je geen lid van een kerk bent... maar vier je wel eens avondmaal? Zo ja, waar? Zo nee, mis je dat dan niet erg?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jun 2005 08:28

parsifal schreef:
Je kunt je punt ook maken zonder cynisme/sarcasme, gewoon direct deze vragen stellen, zonder eerst een zin die wel door mensen als een aanval opgevat moet worden. Maar goed je vragen zijn gesteld. We weten nu waar het over gaat. Verder mag het via pb, en ontopic.

Was het offtopic dan? Het ging toch over het Avondmaal? Verder: ik heb mijn eigen methode om vragen te stellen. Die laat ik niet voorschrijven, tenzij je iedereen gaat voorschrijven hoe men moet reageren. Je hoeft niet persé elke x mij er uit te pikken.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 03 jun 2005 09:25

brammetje schreef:
Doortje schreef:

Die angst om zichzelf een oordeel te eten in welke context staat die eigenlijk . achterhaal dat eens alvorens er zo luchthartig over te praten ( schrijven ).

Hoe bedoel je luchthartig? ik constateer alleen dat dit waarschijnlijk ook meespeelt. Ik zit zelf ook in zo'n kerk waar maar een klein gedeelte van de gemeente aan het avondmaal gaat. er wordt altijd heel sterk de nadruk gelegd op zelfonderzoek, dat je je nauw moet onderzoeken of je geloof wel echt is. Omdat de drempel hoog is denk ik dat er best mensen zijn die echt een kind van God zijn, maar die bang zijn dat ze zichzelf bedriegen en dat ze zichzelf een oordeel zullen eten als ze toch aangaan.
Tja ik zeg niet dat dat goed is, maar het speelt wel mee.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 03 jun 2005 10:02

Als laatste kunnen we ons afvragen in hoeverre een relatie met Jezus op gevoel is gebaseerd. Ik denk dat dat wel een grote rol speelt, maar gevoel kan soms even weg zijn... dan blijft de relatie vaak wel maar dan wat meer verstandelijk. En in hoeverre gaat dit buiten de mens om? Als je belijdenis doet geef je aan te geloven wat de bijbel over Jezus zegt. Moet je dan eerst iets speciaals voelen voordat dat ook voor jou gold? Of mag je je zonder dat ook al beroepen op het offer van Jezus?

Marnix, ik denk dat je inderdaad iets speciaals moet voelen dat het ook voor jou gold, want Jezus is toch niet voor iedereen gestorven? Je zegt: als je belijdenis doet geef je aan te geloven wat de bijbel over Jezus zegt, maar je vindt dat dit genoeg is? is dit niet een soort van conclusiegeloof? als je dit gelooft zal Hij Zijn offer ook wel voor jou gebracht hebben. Het moet toch persoonlijk worden toegepast door de Heilige Geest? Hoe weet je dat het ook voor jou is? moet God dat niet zelf bekend maken?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2005 10:27

Jezus niet voor iedereen gestorven?

Ik wil even 2 verzen er bij halen:

1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; 2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der
gehele wereld.
(1 Joh 2)

En in Johannes 3 :16 zegt Jezus dat God zijn eniggeboren Zoon gaf zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Ja, Jezus stierf voor de hele wereld, ieder die in Hem gelooft gaat niet verloren. Het is zo ontzettend jammer dat mensen die hebben omgedraaid en er de misvatting bij sommigen heerst dat Jezus maar voor een enkeling stierf en dat de rest pech heeft. Dat het een loterij is waarbij je maar moet afwachten of jij het winnende lot hebt... en als je dat lot niet hebt, jammer dat, maar dan ga je keihard naar de verdoemenis.

Hiermee wordt groot onrecht gedaan aan Gods liefdevolle verlossingswerk en aan het offer van Jezus Christus. Want dat was niet voor een enkeling, maar voor de hele wereld. Ieder die met het hart gelooft dat Jezus Heer is en met de mond belijdt dat God Hem uit de dood heeft opgewekt zal behouden worden (Rom 10:9)

De rechtvaardige zal door geloof leven, en de bijbel zegt ook dat Abraham door geloof werd gerechtvaardigd. Zo kunnen wij ook geloven... en als we dan geloven hoeven we ons geen zorgen te maken of het wel of niet voor ons is. Niet een heel speicaal gevoel (hoewel dat wel regelmatig zo is) of een bijzondere ervaring zijn je redding... Jezus is je redding... als je dat gelooft.

André

Berichtdoor André » 03 jun 2005 10:59

Marnix schreef:En in Johannes 3 :16 zegt Jezus dat God zijn eniggeboren Zoon gaf zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
k Ben het met het betoog van de voorgaande spreker Marnix eens, en dit vers uit Joh. sluit ook mooi aan bij Matt. 28: 19a NBV.
Vandaar dus ook die opdracht dat iig een ieder van Zijn naam gehoord moet hebben.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 03 jun 2005 11:22

André schreef:
Marnix schreef:En in Johannes 3 :16 zegt Jezus dat God zijn eniggeboren Zoon gaf zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
k Ben het met het betoog van de voorgaande spreker Marnix eens, en dit vers uit Joh. sluit ook mooi aan bij Matt. 28: 19a NBV.
Vandaar dus ook die opdracht dat iig een ieder van Zijn naam gehoord moet hebben.

Ja oke, maar in die tekst uit Johannes 3 gaat het wel over ieder die in Hem gelooft. Jullie leggen nu de nadruk op ieder, maar er staat ook nog wat achter. Jezus offer is inderdaad algenoegzaam, het is genoeg voor de zonde van de hele wereld, dus iedereen kan zalig worden. maar dan moet je eerst wel in Hem geloven en hoe doe je dat? dat is voor mij de vraag. Dus je kan toch niet zegen dat Jezus voor iedereen gestorven is? want niet iedereen gelooft in Hem. [/quote]

Terug naar “Archief”