parsifal schreef:jas schreef:Doortje schreef:Marnix schreef:Mooi getuigenis TheKeimpe. Ik vind het in dit geval dan zeker een goede motivatie.
Alleen vraag ik me dan nog af waarom er zoveel reformatorische kerken zijn waar maar 10 procent aan het avondmaal gaan. Zijn er dan zo weinig mensen die geraakt worden door een preek, zo weinig mensen die een relatie met God hebben en Jezus echt kennen?
Ja, ik denk dat er inderdaad zo weinig mensen zijn die een relatie met God hebben en Jezus echt kennen. Of er zo weinig mensen geraakt worden door een preek denk ik niet, maar alleen maar geraakt worden door een preek is toch ook niet genoeg?
Daarnaast is er denk ik ook de angst om zichzelf een oordeel te eten en te drinken ja.
Klopt helemaal Doortje. Maar de meest verharde mensen zitten toch alleen maar in de rechtse refokerken? In de andere kerken zijn de mensen veel meer meewerkend. Wist je dat niet?
Houd je cynisme graag voor je. Laat deze discussie nu gewoon gevoerd worden zonder de sfeer nog meer te laten vergrimmen.
Ja zo hoor ik het graag. Nu trek ik slechts een conclusie op basis van wat hier geschreven wordt, en dan ben ik cynisch? Dan heb ik toch een paar vragen aan je:
1. is het zo dat in de 'rechtse' kerken minder mensen aan het avondmaal gaan dan in de 'linkse'?
2. is er een rechtstreeks verband tussen het percentage avondsmaalsgangers en de mate waarin het Evangelie aangeboden wordt?
3. Is het zo dat in de kerken waar die aanbieding gering is, en de avondmaalsgangers weinig, tevens verkondigd wordt dat de mens in het geheel niets, maar dan ook geen duimbreedte aan zijn zaligheid kan toevoegen, m.a.w. wordt in die kerken een groot accent gelegd op het preken van de uitverkiezingsleer
4. is het zo dat in de 'linkse' kerken wellicht een beginsel van een vrije wil om de hoek komt kijken, en dat er in elk geval gesteld wordt, dat de mens keuzes moet maken?
5. Is het zo dat gesteld wordt dat een ruime evangelieverkondiging harten breekt, murw maakt en mensen daardoor eerder voor God kiezen?
6. Is het zo dat van de preadestinatiedrijverij in het algemeen hier gezegd wordt, dat ze mensen toesluit, inactief maakt en verhard?
Als je deze vragen naar waarheid beantwoord, mijn beste Parsifal, dan is datgene wat jij mij als cynisme verwijt, volkomen gerechtvaardigd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )