Bestaat de duivel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 31 mei 2005 23:12

Rock-G schreef:Ho! Sorry Essieee ..ik zag je voor Baltimore aan omdat die ook met bijbelteksten aankwam :oops:

Prima....wil je nog een toevoeging?
Het was voor mij een uiting op jullie post! Een spontane...

elbert
Moderator

Re: Bestaat de duivel?

Berichtdoor elbert » 01 jun 2005 12:28

Johanna schreef:
Collateral schreef:
Johanna schreef:
Collateral schreef:Sorry, ik geloof niet in de duivel. Ik kijk alleen wat er in de grondtekst van de bijbel staat.

Ik vraag me af hoe je tot die conclusie bent gekomen. Het is hier off-topic, dus ik denk dat het slimmer is als ik er een nieuw draadje over open. Maar dat wordt dan wel vanmiddag ofzo, want ik moet nu naar mijn werk.

Die conclusie baseer ik niet op de bijbel maar op andere inzichten. Volgens de bijbel bestaat de duivel (satan) wel, tenzij je de teksten waarin hij ter sprake komt symbolisch opvat. Dat doe ik dan ook, maar zoals gezegd op basis van andere inzichten. De bijbel is voor mij niet echt richtingbepalend, want het is in mijn ogen puur mensenwerk.

Mijn vraag is dus, geloven jullie dat de duivel bestaat en waarop is die mening gebaseerd. Collateral schreef dat zijn mening niet op de bijbel is gebaseerd maar op andere inzichten. Ik ben dus nieuwsgierig naar die inzichten. Zou je er wat meer over willen vertellen Collateral?
En ik ben ook nieuwsgierig naar andere meningen hierover, graag met onderbouwing.

Zelf geloof ik wel in de duivel (of satan) en in demonen. Dat baseer ik op de bijbel maar ook op persoonlijke ervaringen die ik had na het spelen van occulte spelletjes in mijn jeugd.

Johanna

Hmm, welke kenbron voor het al of niet bestaan van de duivel is er dan buiten de Bijbel? Daar ben ik wel benieuwd naar.

De stelling dat de Bijbel puur mensenwerk is, is (naast het feit dat ik het daar niet mee eens ben) mijns inziens een uitdrukking die aangeeft dat men een hoger dan menselijk inzicht heeft met betrekking tot deze materie, m.a.w. er zou een goddelijke (of: in elk geval hoger dan menselijke) openbaring zijn aangaande het bestaan van de duivel die buiten de Bijbel om verkregen is. Dan moet natuurlijk ook aangetoond worden dat dit inzicht aan die qualificaties voldoet. Ik heb het eerlijk gezegd nog niet gezien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 jun 2005 23:47

Ik denk dat de duivel niet bestaat. Want dan zou hij toch wel zo eerlijk zijn, om dat toe te geven? Toch?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jun 2005 11:05

jas schreef:Ik denk dat de duivel niet bestaat. Want dan zou hij toch wel zo eerlijk zijn, om dat toe te geven? Toch?

Wat wil je hiermee zeggen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 jun 2005 11:17

essieee schreef:
jas schreef:Ik denk dat de duivel niet bestaat. Want dan zou hij toch wel zo eerlijk zijn, om dat toe te geven? Toch?

Die het vatten kan, vat het.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jun 2005 11:24

jas schreef:
essieee schreef:

Die het vatten kan, vat het.

:roll: :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2005 14:42

Inderdaad. Idem dito voor God. :P

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 jun 2005 16:45

Aragorn schreef:

Inderdaad. Idem dito voor God. :P

En dat doet Hij ook. Verder zijn we hier niet bezig om het bestaan van God te bewijzen of te betwisten, maar het bestaan of niet bestaan van de duivel. Dus laten we de dingen wel zuiver houden. :wink:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 jun 2005 17:16

777 keer 777, knarsetandend op je knieeen door den brandenden braamstruik kruipen.......... dat ongeveer lijkt me wel iets voor satan
En Jomanda!
Ook een afgezant van de satan.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 02 jun 2005 19:29

Mariamagdalena schreef:777 keer 777, knarsetandend op je knieeen door den brandenden braamstruik kruipen.......... dat ongeveer lijkt me wel iets voor satan
En Jomanda!

Een misleid kind van God is volgens mij wat anders . bezeten ja . maar een afgezant ?
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 jun 2005 19:57

brammetje schreef:
Mariamagdalena schreef:777 keer 777, knarsetandend op je knieeen door den brandenden braamstruik kruipen.......... dat ongeveer lijkt me wel iets voor satan
En Jomanda!

Een misleid kind van God is volgens mij wat anders . bezeten ja . maar een afgezant ?

Jomanda, een misleid kind van God? Nou nee, dacht het niet. Dan schaar ik me liever bij Mariamagdalena.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 jun 2005 20:10

Ja he, Jas?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 jun 2005 21:02

Mariamagdalena schreef:Ja he, Jas?

Ja, maar niet in een bramenstruik hoor. :)

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 02 jun 2005 21:29

Wat hebben jullie allemaal tegen Jomanda? :| Een mediageil mens in een blauwe soepjurk..boeie

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 jun 2005 22:08

Rock-G schreef:Wat hebben jullie allemaal tegen Jomanda? :| Een mediageil mens in een blauwe soepjurk..boeie

Als je Jomanda alleen op deze wijze karakteriseert, mis je in elk geval een paar aspecten die nauw met haar verbonden zijn, en die, in elk geval haar banden met het niet-menselijke onrecht aan doen. Heb ik dat ff neutraal gezegd of niet?

Terug naar “Archief”