Als er 1 tekst in de Bijbel zou staan die onomstotelijk aantoont dat er zoiets als reincarnatie is (zoals door bijv. het hindoeisme wordt gepropageerd), dan ben ik overtuigd. Ik vind die tekst echter niet, wel zeer veel teksten die precies het tegenovergestelde zeggen.
Is dat er had gestaan hadden we hier niet over rede twisten, of wel?
De gnostici waren aanhangers van de reincarnatiegedachte, de orthodoxen niet.
Daar ben ik het niet mee eens. Het is pas eeuwen na Christus dat de reicarnatie gedachten uit de leer werd gehaald; "Duidelijk naar voren komt dat karma en reïncarnatie in de tijd van Christus onderdeel uitmaakte van de algemene levensvisie en dat deze in de eeuwen hierna langzaam verdween. Als reden hiervoor wordt aangegeven dat het kerkelijke gezag tussen de 3e en 5e eeuw N.C. besloot dat deze leer geen goede invloed had op een snelle voortgang van de mens en het als onwaarheid bestempelde. De leer werd verdrongen om zo de het (kerk)volk sneller te laten evolueren. De hel, duivel en verdoemenis werden in het leven geroepen."
en
‘De kerk’ verbande de literatuur over deze onderwerpen en zodoende werd het vergeten. De leer van reïncarnatie en daarmee ook die van karma werd ketters verklaard en uit de christelijke theologie verwijderd op het Tweede Concilie van Constantinopel in 553 na Chr. De reden hiervoor zou zijn dat het toelaten van deze leringen de deur zou openen tot veel dingen die onverenigbaar zijn met het kerkelijke Christendom.
Dit wordt door vele historice erkent.
(Bronnen weet ik zo snel niet meer.)
Dat blijkt ook uit de opwekking van Lazarus:
Quote:
Joh. 11:23 Jezus zeide tot haar: Uw broeder zal wederopstaan.
24 Martha zeide tot Hem: Ik weet, dat hij opstaan zal in de opstanding ten laatsten dage.
25 Jezus zeide tot haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven;
26 En een iegelijk, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?
27 Zij zeide tot Hem: Ja, Heere; ik heb geloofd, dat Gij zijt de Christus, de Zone Gods, Die in de wereld komen zou.
Ik lees dit anders. Jezus geeft aan dat het leven eeuwig is als je maar gelooft. Hij corrigeert de woorden van Martha zoals alleen Hij dat kan.