Jas schreef:Ik vind gebruik maken van orgel geen beperking maar een verrijking van de gemeentezang. In de praktijk blijkt dat andere instrumenten gewoon niet die ondersteuning bieden aan de gemeentezang zoals het orgel dat, mits goed bespeeld, doet. Je zou je dan juist beperken als je het orgel ongebruikt liet staan en voor andere instrumenten koos.
Ben ik het absoluut niet mee eens. Misschien vind je dat omdat je het gewend bent... of omdat psalmen en orgel gewoon voor veel mensen aan elkaar verbonden zijn.... maar ik vind dat je met andere instrumenten vaak een betere ondersteuning geven. Je moet er misschien alleen even aan wennen. Keyboard, trompet, dwarsfluit, viool, een bandje.... het kan allemaal heel goed ondersteuning bieden.... soms nog wel beter dan een orgel denk ik. Dat het juist andersom zou zijn is misschien persoonlijke voorkeur... maar geen feit... ik ervaar het heel anders. Gebruik van andere instrumenten is dan ook helemaal geen beperking.
Zou je kunnen onderbouwen waarom jij vindt dat het orgel meer geschikt is hiervoor dan andere instrumenten?
Je geeft hier al aan dat popmuziek een geheel ander genre muziek is. Kerkmuziek is trouwens ook weer anders dan klassiek, het is een volwaardig eigen vakgebied binnen de muziek, waarvan helaas een groot deel door leken bezet wordt. Voorbeelden te over van kerken waar iemand die wat cijferakkoorden kan spelen achter het kerkorgel gezet wordt om de gemeente te begeleiden. Tja, dat komt de populariteit van het kerkorgel niet ten goede, want zelfs ik vind het dan een vreselijk instrument. Zo mogelijk nog erger dan een slecht bespeelde viool. Wat popmuziek betreft, helaas voor jou en ook voor mezelf, ben ik daar goed van op de hoogte. Ik wenste wel dat ik er nooit van gehoord had, maar dat is nu eenmaal niet zo. Wel degelijk weet ik wat onder goede popmuziek verstaan wordt. Maar goede popmuziek blijft popmuziek en ongeschikt voor de eredienst aan God. Omgekeerd zou ik het ook vreselijk vinden als een psalm verhousd werd en in disco's gedraaid werd en zo zou verworden tot een ordinaire dansplaat.
Tja, wat is nou popmuziek he. Er is ook christelijke popmuziek.... sommige nummers zijn best geschikt voor in de kerkdienst. Christelijke pop-muziek is vaak met het zelfde doel geschreven als de psalmen. Om dingen bij God te leggen, om Hem te prijzen etc. En christelijke popmuziek kan dan zowel qua tekst als muziek prima in een kerkdienst passen.
Gezongen, of op een andere manier... door te luisteren.
We hebben in Zwolle wel eens Shackles van Mary Mary in de kerkdienst gezongen... en er was bij een dramastuk een filmpje met daarbij een stuk uit het nummer Bring me to life van Evanescene.
Shackles
Take the shackles off my feet so I can dance
I just wanna praise You
I just wanna praise You
You broke the chains now I can lift my hands
And I'm gonna praise You
I'm gonna praise, praise you
In the corners of my mind
I just can't seem to find
A reason to believe
That I can break free
Cause you see I have been bound for so long
Felt like all hope was gone
But as I lift my hands
I understand
That I should praise You through my circumstance
refrein:
I just wanna praise You
I just wanna praise You
And I'm gonna praise You
Everything that could go wrong
All went wrong at one time
See so much pressure fell on me
I thought I was gonna lose my mind
Lord I know You wanna see
If I will hold on through these trials
But I need You to lift this load
Cause I can't take it no more
refrein
Been through the fire and the rain
Bound in every kind of way
But God has broken every chain
So let me go right now
I just wanna praise You
I just wanna praise You
And I'm gonna praise You
Bring me to life
How can you see into my eyes
like open doors.
Leading you down into my core
where I've become so numb.
Without a soul
my spirit's sleeping somewhere cold
until you find it there and lead it back home.
(Wake me up.
Wake me up inside.
I can't wake up.
Wake me up inside.
Save me.
Call my name and save me from the dark.
Wake me up.
Bid my blood to run.
I can't wake up.
Before I come undone.
Save me.
Save me from the nothing I've become.