Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 28 mei 2005 21:51

Ik geloof niet zo in het stellen als regel dat seks voor het huwelijk verboden is. Ik kijk wel eens naar Jerry Springer en dan blijken sommige vrouwen ineens een man te zijn, stel je voor zeg, dan sta je toch behoorlijk voor paal in je huwelijksnacht.

Nee beter ga je gewoon verstandig en dat is dus vooral bewust om met sexualiteit. Als dat is dat je het bewaart tot je huwelijk, prima, maar sommige mensen bewandelen andere paden en die zijn niet per definitie slecht.
Sterker nog, ik kan me voorstellen als je de hele tijd krampachtig aan het idee van geen sex voor het huwelijk vast houdt, de spanning zo hoog op loopt tot het huwelijk, dat het dan ineens tegen valt en dan wordt het misschien nooit meer wat en dat is pas echt onromantisch.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 mei 2005 22:37

Flex187 schreef:Ik geloof niet zo in het stellen als regel dat seks voor het huwelijk verboden is. Ik kijk wel eens naar Jerry Springer en dan blijken sommige vrouwen ineens een man te zijn, stel je voor zeg, dan sta je toch behoorlijk voor paal in je huwelijksnacht.

Indrukwekkend argument.. :P

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 28 mei 2005 23:12

Ik tover overal argumenten vandaan :D

kurtyo schreef:Hoewel vrije seks z'n voordelen heeft...

Wat is eigenlijk vrije seks? Als mensen het op dit moment over vrije sex hebben dan wordt vaak bedoeld dat je vrij ben om met iedereen sex te hebben die je maar wil, zo vaak je wil en waar je maar wil. Je zou dus kunnen stellen dat vrijheid betekend, de afwezigheid van regels. Afwezigheid van regels is anarchie en dat leidt tot chaos en ik denk eerlijk gezegd dat het ook zo is met de zogenaamde vrije sex.

Ik kan me ook al weinig voorstellen bij een one-night-stand. Nooit één gehad maar de eerste keren sex waren toch vooral klungelig te noemen. Als dat met elke one-night-stand zo is dan doe ik het liever niet denk ik.

Nee, vrije sex is volgens mij meer iets wat 2 mensen met elkaar kunnen brengen en dan is het dus meer emotionele vrijheid.

goed, tot zover, ik ben veel te politiek correct aan het blaten, bah! :P

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mei 2005 21:43

Mariamagdalena schreef:Precies Scape, zo is het maar net!
Dat bedoel ik nou. :oops:
Het is niet allemaal zo zaligmakend als het vaak wordt voorgehouden aan tieners.
Zeker voor een meisje, is het in het begin alleen maar eng en pijn......
Sorry dat ik het zo openlijk zeg, maar veel meisjes en jonge vrouwen ervaren het wel zo, en dan wordt er vanuit de kerk gedaan alsof het een zaligmakend "cadeau" is, wat iets fantastisch is, terwijl het in de prakrijk, met name voor de meisjes vet tegenvalt........
Sorry voor mijn openlijke reactie :oops:

Misschien maakt het wel uit als je tampons gebruikt, ben je al gewend dat er iets in gaat... :oops:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mei 2005 21:44

Vinden jullie dan eigenlijk dat je elkaar ook niet naakt mag zien voor je getrouwd bent? Lijkt me wel vreemd als je elkaar dan voor het eerst in je blootje ziet als je al een paar jaar verkering hebt gehad.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 29 mei 2005 21:45

Lalage schreef:
Mariamagdalena schreef:Precies Scape, zo is het maar net!
Dat bedoel ik nou. :oops:
Het is niet allemaal zo zaligmakend als het vaak wordt voorgehouden aan tieners.
Zeker voor een meisje, is het in het begin alleen maar eng en pijn......
Sorry dat ik het zo openlijk zeg, maar veel meisjes en jonge vrouwen ervaren het wel zo, en dan wordt er vanuit de kerk gedaan alsof het een zaligmakend "cadeau" is, wat iets fantastisch is, terwijl het in de prakrijk, met name voor de meisjes vet tegenvalt........
Sorry voor mijn openlijke reactie :oops:

Misschien maakt het wel uit als je tampons gebruikt, ben je al gewend dat er iets in gaat... :oops:

Inderdaad en of je eraan toe bent.....want zonder voorspel zal het idd zeer doen....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mei 2005 21:48

hmz, maar MM zal er wel aan toe geweest zijn, anders had ze het niet gedaan voor ze getrouwd was. Of haar man was er heel erg aan toe... nou ja ik wil het ook niet weten. Ik vertrouw erop dat het wel leuk is, anders zouden mensen het niet zo belangrijk vinden.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 29 mei 2005 21:49

idd Lalage!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mei 2005 22:58

Lalage schreef:hmz, maar MM zal er wel aan toe geweest zijn, anders had ze het niet gedaan voor ze getrouwd was. Of haar man was er heel erg aan toe... nou ja ik wil het ook niet weten. Ik vertrouw erop dat het wel leuk is, anders zouden mensen het niet zo belangrijk vinden.

Ik denk dat je al een heel eind bent als je van elkaar houdt en overal de humor van in ziet. Dan is het misschien wat klungelig in het begin, maar wat boeit dat? :)

Anyway, als ze zich achteraf afgedankt voelt waarom deed ze het dan in de eerste plaats?

Omdat ze (onbewust) dacht dat de man er meer mee bedoelde dan alleen seks, omdat ze zich pas achteraf ten volle realiseert wat ze deed, omdat ze perongeluk verliefd op hem werd, whatever.. alles kan, helemaal bij vrouwen. :P

Jethafa

Berichtdoor Jethafa » 29 mei 2005 23:13

seks voor het huwelijk, waarom wel/niet

niet, want God zegt het

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 30 mei 2005 02:39

essieee schreef:zonder voorspel zal het idd zeer doen....

Na een tijd verkering weet je toch wel een beetje een voorspel te creëren...
Of mag je elkaar in bepaalde kringen voor het huwelijk ook niet aanraken en zoenen?

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2005 16:15

Jethafa schreef:seks voor het huwelijk, waarom wel/niet

niet, want God zegt het

definitie van seks : ... ?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 30 mei 2005 16:48

niet, want God zegt het

Oh yeah, dat is wel heel duidelijk... Ook een goede argumentatie en zo.

Jethafa

Berichtdoor Jethafa » 30 mei 2005 17:18

kurtyo schreef:

niet, want God zegt het

Oh yeah, dat is wel heel duidelijk... Ook een goede argumentatie en zo.

geen zin om te discussieren over dingen die God duidelijk zegt:

1) het staat in de bijbel
2) Hij wil reinheid voor het huwelijk
3) seks is speciaal, niet speciaal voor iedereen die wil
4) ik ben niet van mezelf, dus ik kan mezelf niet zomaar aan iedereen overgeven

meer???

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 30 mei 2005 18:54

Cybercurse schreef:
LEG DAN NOG EENS UIT WAAROM WIJ ZWAAR GEFRUSTREERD ZIJN!!!!!!!????

Omdat je met hoofdletters schrijft?? ;)

verklaar u nader!? en dit zei ik tegen kurtyo.
het is niet terecht om iemand die niet voor seks voor het huwelijk is al zwaar gefrustreerd te noemen.

als kyorto dit als onchristelijk persoon zegt (zo schat ik kurtyo in)kan ik het meer verklaren als dat iemand die christlijk is op gevoed dit zegt.(zo schat ik jou in)

Tjoh, gemeenschap is niet zomaar iets, daar was ik ook al achter ja. Waarom kun je niet eenworden zonder getrouwd te zijn, kan ik me net zo makkelijk afvragen?? Jij denkt weer vanuit de welbekende traditie..

hoe kun je je zelf geven als je niet zeker weet dat je bij elkaar hoort in het huwelijk?

als ik het huwelijk en een vaste relatie maar niet getrouwt naast elkaar zet! kun je bij een relatie zo uit elkaar! hoe kan je dan je zelf geven aan die ander als je elkaar zo makkelijk kwijt kan?? want je ben een en jec hoort bij elkaar als je gemeenschap hebt gehad dan wil je toch ook zeker heid geven aan elkaar met het huwelijk!

en waarom schop je weer tegen traditie aan! als jij tradities op zij zet moet jij weten maar dan doe je dingen die jou zo niet geleerd zijn!

Precies, de Joodse cultuur. Als je toendertijd iemand prikte, dan werd dat veelal openbaar omdat ze zwanger werd, dan moest je idd trouwen ja, goede zaak.
Btw: ik ben blij dat we van die bruidsschat af zijn! ;)
Als je zegt: sex voor het huwelijk mag niet, omdat het toen zus en zo was is min of meer hetzelfde als zeggen: je moet bij het trouwen een bruidsschat geven. Wees dan een beetje concequent en plaag jezelf naast het niet hebben van seks voor het huwelijk ook nog gewoon even met het geven van en bruidsschat! ;)

de joodse cultuur is voor een zeer groot gedeelte basis in onze cultuur!
tijden zijn dan wel verandert en huwelijks traditie's verandert!
een fesst van 7 dagen is goed voor de economie en partycentrums :mrgreen: maar is gelukkig niet meer zo!

wel laat het zien dat God het zo leerde dat het niet vrij blijvend was dat je gemeenschap had.

zeg drijf nou effen niet door over die bruidschat!!

Precies, maar die context is dus niet duidelijk. Persoonlijk heb ik dat betreffende hoofdstuk vaak doorgelezen, het maakt me echt niet duidelijk dat seks voor het huwelijk verboden is.

het gaat ten eerste over ongetrouwde mensen! vrijgezellen!!!
maar nu zeker ook als je in verkering behoefte gaat krijgen aan gemeenschap!

Het huwelijk is dan ook een zeer belangrijke inzetting. Maar je zegt het al: 'kan ik me er zeker geen voorhuwelijkse gemeenschap bij indenken..'
Precies: jij kunt je dat niet indenken, de welbekende traditie dus weer..!

God heeft het huwelijk gegeven, en God heeft seks gegeven. Beiden zijn een absolute zegen (in de ogen van velen..). Nergens in de bijbel zie ik de koppeling tussen seks en het huwelijk. Als het wel zo was zou er een verbod staan, en dat staat er niet.

kijk jij wil teksten en bewijzen horen dat vraag je? en dan krijg je die en veeg je die van tafel af als traditie! an daar wil je niets van weten???

lees dan wel goed God wil dat wij rein blijven!
en bij de eerste nacht van het bruiloft feest had de eerste gemeenschap plaats! als bewijs dat het maagden vlies ernog was(dus dat ze beide rein waren!) dan liet men het laken met het maagden vlies zien dat ze rein waren!

dat bewijst dat voorhuwelijks gemeenschap niet was toegestaan!

mondriaan

Terug naar “Archief”