Cybercurse schreef:LEG DAN NOG EENS UIT WAAROM WIJ ZWAAR GEFRUSTREERD ZIJN!!!!!!!????
Omdat je met hoofdletters schrijft??

verklaar u nader!? en dit zei ik tegen kurtyo.
het is niet terecht om iemand die niet voor seks voor het huwelijk is al zwaar gefrustreerd te noemen.
als kyorto dit als onchristelijk persoon zegt (zo schat ik kurtyo in)kan ik het meer verklaren als dat iemand die christlijk is op gevoed dit zegt.(zo schat ik jou in)
Tjoh, gemeenschap is niet zomaar iets, daar was ik ook al achter ja. Waarom kun je niet eenworden zonder getrouwd te zijn, kan ik me net zo makkelijk afvragen?? Jij denkt weer vanuit de welbekende traditie..
hoe kun je je zelf geven als je niet zeker weet dat je bij elkaar hoort in het huwelijk?
als ik het huwelijk en een vaste relatie maar niet getrouwt naast elkaar zet! kun je bij een relatie zo uit elkaar! hoe kan je dan je zelf geven aan die ander als je elkaar zo makkelijk kwijt kan?? want je ben een en jec hoort bij elkaar als je gemeenschap hebt gehad dan wil je toch ook zeker heid geven aan elkaar met het huwelijk!
en waarom schop je weer tegen traditie aan! als jij tradities op zij zet moet jij weten maar dan doe je dingen die jou zo niet geleerd zijn!
Precies, de Joodse cultuur. Als je toendertijd iemand prikte, dan werd dat veelal openbaar omdat ze zwanger werd, dan moest je idd trouwen ja, goede zaak.
Btw: ik ben blij dat we van die bruidsschat af zijn!

Als je zegt: sex voor het huwelijk mag niet, omdat het toen zus en zo was is min of meer hetzelfde als zeggen: je moet bij het trouwen een bruidsschat geven. Wees dan een beetje concequent en plaag jezelf naast het niet hebben van seks voor het huwelijk ook nog gewoon even met het geven van en bruidsschat!

de joodse cultuur is voor een zeer groot gedeelte basis in onze cultuur!
tijden zijn dan wel verandert en huwelijks traditie's verandert!
een fesst van 7 dagen is goed voor de economie en partycentrums

maar is gelukkig niet meer zo!
wel laat het zien dat God het zo leerde dat het niet vrij blijvend was dat je gemeenschap had.
zeg drijf nou effen niet door over die bruidschat!!
Precies, maar die context is dus niet duidelijk. Persoonlijk heb ik dat betreffende hoofdstuk vaak doorgelezen, het maakt me echt niet duidelijk dat seks voor het huwelijk verboden is.
het gaat ten eerste over ongetrouwde mensen! vrijgezellen!!!
maar nu zeker ook als je in verkering behoefte gaat krijgen aan gemeenschap!
Het huwelijk is dan ook een zeer belangrijke inzetting. Maar je zegt het al: 'kan ik me er zeker geen voorhuwelijkse gemeenschap bij indenken..'
Precies: jij kunt je dat niet indenken, de welbekende traditie dus weer..!
God heeft het huwelijk gegeven, en God heeft seks gegeven. Beiden zijn een absolute zegen (in de ogen van velen..). Nergens in de bijbel zie ik de koppeling tussen seks en het huwelijk. Als het wel zo was zou er een verbod staan, en dat staat er niet.