Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 28 mei 2005 07:20

NGB? Wat is dat?

Ik geloof trouwens ook in kerkfusies omdat ik geloof in een almachtig God! Omdat ik weet dat er zeeeer veel mensen zijn die daarvoor bidden.

Ik heb ontdekt dat wanneer je de bijbel serieus gaat nemen en bovenaan plaatst, dus niet de catachismus/dordtse leerregels e.d. dat je dan al een stuk dichter naar elkaar toe kunt komen.
Dat als je een open en eerlijk gesprek, met de bijbel ernaast, hebt, je al een stuk naar elkaar toe kunt komen.
Dat als je zonder vooroordelen naar de ander kijkt, je al een stuk dichter naar elkaar kunt komen. Dat heeft niks te maken met niet genoeg diepgang, want juist dan ga je diep, omdat je dezelfde bron hebt.
Tuurlijk zijn al die andere dingen best goed, maar de bijbel staat nog altijd helemaal boven aan. Daarnaast: onderzoekt alle dingen en behoud het goede. Ga met elkaar op zoek naar Gods waarheid, bid met elkaar, zing met elkaar en heb elkaar lief. En wil niet altijd gelijk hebben!

Jas: dat van die valse kerken. Ik heb het idee dat je alle kerken (behalve die waar je zelf misschien vandaan komt) ziet als valse kerken.
Misschien kun je proberen een keer een echt open en vooroordeelloos gesprek aan te gaan met die mensen uit andere kerken/gemeenten?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 mei 2005 09:01

dit ging over opwekkingsmuziek. Zullen we het daar op houden.
Nog een keer mijn mening:
tekstueel:
*nummers met goede inhoud en nummers met onbegrijpelijke en theologisch niet helemaal correcte inhoud, of die een verkeerde indruk kunnen veroorzaken.
*Tekstueel niet hoogstaand. Vooral de recente vertalingen uit het Engels zijn vaak overduidelijk uit het Engels vertaald. Sommige oudere nummers zijn tekstueel wel weer goed. Er is denk ik niemand die wil beweren dat "Wat de toekomst brengen moge" tekstueel niet goed in elkaar zit, of het top is is vraag 2.

Muzikaal:
*Er zit veel slechte kwaliteit tussen. Er zijn veel nummers die ik ook vreselijk vind om te zingen en ik ben nog niet eens een kenner. Maar er zit ook goede tot zeer goede muziek tussen. Er is denk ik bijna niemand (Met uitzondering van Jas) die de melodieen van "Ik bouw op U" "Liefde was het" enz. als kwalitatief slecht durft te omschrijven. Er is altijd beter, maar dat maakt het niet direct slecht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 28 mei 2005 09:14

parsifal schreef:Er is denk ik bijna niemand [......] die de melodieen van "Ik bouw op U" [.....]als kwalitatief slecht durft te omschrijven. Er is altijd beter, maar dat maakt het niet direct slecht.

Beetje ongelukkig voorbeeld: "Ik bouw op U" is een melodie die afkomstig is uit de klassieke muziek, namelijk uit Finlandia van Sibelius.
Als alle Opwekkingsliederen een ijzersterkte klassieke melodie zouden hebben gekregen, zou dat in kwalitatief opzicht veel winst hebben opgeleverd :lol:
~~Soli Deo Gloria~~

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 mei 2005 09:36

SDG schreef:
parsifal schreef:Er is denk ik bijna niemand [......] die de melodieen van "Ik bouw op U" [.....]als kwalitatief slecht durft te omschrijven. Er is altijd beter, maar dat maakt het niet direct slecht.

Beetje ongelukkig voorbeeld: "Ik bouw op U" is een melodie die afkomstig is uit de klassieke muziek, namelijk uit Finlandia van Sibelius.
Als alle Opwekkingsliederen een ijzersterkte klassieke melodie zouden hebben gekregen, zou dat in kwalitatief opzicht veel winst hebben opgeleverd :lol:

weet ik wel, maar Jas beweerde dat dit kwalitatief slechte muziek was. Ik wilde dit even uit de wereld helpen (en opwekking weet dus ook wel eens goed te jatten)
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 mei 2005 09:55

jas schreef:Het zou toch een zooitje worden als iedereen maar wat aanrommelde in de kerk hè. De één vindt dat wel leuk, de ander dit, een ander vindt dat ie de Geest heeft en wil ook graag wat zeggen.
Want kwaliteit is volgens Sabra helemaal niet belangrijk. Als je maar lekker jezelf er in kwijt kunt.
Ik zou zeggen, ga squasen of zo, of op fitness, maar ga niet de kerk lopen verzieken met al dat chaotische gedoe.

Wie heeft het over aanrommelen?

Het enige wat ik van jou lees is: zowel teksten als de muziek van opwekkingsliederen is van een zeer slechte kwaliteit. Dat weet ik, dat weten anderen inmiddels, je voegt niets toe.

Verder doe je niets anders dan twijfelen aan mensen die graag Opwekking zingen. Je deed nogal forse uitspraken over hun emotionele stabiliteit c.q. je twijfelde aan hun verstandelijke vermogens.

Daarnaast projecteer jij jouw beeld van het hebben van een kerkdienst en de precieze inhoud daarvan op elke kerkdienst. Je bent nogal een beperkt mannetje. Jij denkt dat enkel de manier waarop jouw gemeente de dienst heeft georganiseerd de manier is. Wanneer krijg jij eens in de gaten dat er zoveel verschillende manieren zijn? Dat jij je daar niet prettig bij vindt, is helemaal niet erg. Het is niet verplicht ergens naar toe te gaan.

Het enige waar jij ook in deze aangehaalde reactie weer op hamert, is op de muzikale kwaliteit. Je linkt het zingen van deze liederen aan een chaotische dienst, terwijl die link helemaal niet bestaat. Maar jij bent te beperkt om jezelf in te leven in mensen die anders denken. Als je zo bent, dan heb je maar een armoedig bestaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2005 13:28

SDG schreef:

Hehe... maar dat is de mening van mensen die fan zijn van klassieke melodieen... :) Heel veel jongeren zijn hier bijvoorbeeld niet zo'n fan van... die houden meer van simpele deuntjes :) Denk aan de pop-muziek van tegenwoordig. Tja.... je kan zeggen dat dat kwalitatief heel slecht is, maar daar denken sommigen anders over... die vinden juist kwaliteit in eenvoud... en wees eerlijk, eenvoudige muziek heeft ook voordelen... je kan het zo meezingen... en de tekst blijft vaak ook erg goed hangen... Tja, over smaak valt niet te twisten. :)

Naomi schreef:NGB? Wat is dat?

Nederlandse Goloofsbelijdenis, geschreven door Guido de Bres aan de spaanse (katholieke) bezetters als reactie op de vervolgen van protestanten. Hij wilde hiermee de leer van de aanhangers van de reformatie samenvatten... en laten zien dat protestanten geen rebellen zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mei 2005 14:41

parsifal schreef: Er is denk ik niemand die wil beweren dat "Wat de toekomst brengen moge" tekstueel niet goed in elkaar zit, of het top is is vraag 2.

Dat is niet wat ik onder een typisch opwekkingslied versta.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mei 2005 14:44

Sabra schreef: Je deed nogal forse uitspraken over hun emotionele stabiliteit c.q. je twijfelde aan hun verstandelijke vermogens.

Mag ik je erop wijzen, dat emotionele stabiliteit en verstandelijke vermogens niets, maar dan ook niets met elkaar te maken hebben?

Sabra schreef:Daarnaast projecteer jij jouw beeld van het hebben van een kerkdienst en de precieze inhoud daarvan op elke kerkdienst. Je bent nogal een beperkt mannetje. Jij denkt dat enkel de manier waarop jouw gemeente de dienst heeft georganiseerd de manier is. Wanneer krijg jij eens in de gaten dat er zoveel verschillende manieren zijn? Dat jij je daar niet prettig bij vindt, is helemaal niet erg. Het is niet verplicht ergens naar toe te gaan.

Het enige waar jij ook in deze aangehaalde reactie weer op hamert, is op de muzikale kwaliteit. Je linkt het zingen van deze liederen aan een chaotische dienst, terwijl die link helemaal niet bestaat. Maar jij bent te beperkt om jezelf in te leven in mensen die anders denken. Als je zo bent, dan heb je maar een armoedig bestaan.

Ik ben blij dat jij zo ruimdenkend bent dat je geen ruimte laat voor mijn opvattingen.
Dan blijf ik maar liever beperkt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2005 15:17

Hm het is wel goed om onderscheid te maken tussen smaak en wat bijbels is en wat niet. Soms wordt er zo fel tegen bijvoorbeeld opwekking gepost dat mensen van smaak, leer maken.... dat het lijkt alsof die mensen die geen fan zijn van opwekking, het zingen van opwekking als onbijbels zien.. en mensen die dat wel willen als minderwaardig beschouwen.

Let er in ieder geval op dat als je reageert, je wel duidelijk naar voren laat komen dat het je mening is... en dat het met smaak te maken heeft, met persoonlijke voorkeur...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jethafa

Berichtdoor Jethafa » 29 mei 2005 22:43

hey marnix, wist niet dat jij hier ook zat (ow, je kent mij niet? Senja van GODfashion forum)

ik ben voor opwekking, want:

1) ze zijn begrijpelijk en (ik vind) de psalmen en gezangen niet
2) je moet ALTIJD letten op wat je zingt en dat kan ik beter doen bij opwekkingen die ik begrijp dat bij psalmen waar ik de helft toch niet van snap, dus waarvan ik niet weet of ik ze wel of niet geloof
3) de meeste (vooral nieuwe) opwekkingen zijn lekker mee te zingen, gemakkelijk te gitaren en gewoon leuk om te bleren
4) ik hou van radicaal geloof, dus ook van lekkere radicale muziek
5) ik haat orgelmuziek

nou, lijken me 5 argumenten waarmee mijn standpunt aardig duidelijk is

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2005 01:55

heej Sen ;)

1) Echt niet? Er zijn genoeg begrijpellijke psalmberimingen hoor ;) EN psalmen hebben vaak wel een hele mooie inhoud
2) Met een goedberijming kun je er vast wel een hoop van begrijpen
3) Dat is vast wel fijn. Misschien zouden psalmen ook wel wat makkelijker mee te zingen zijn.
4) Psalmen zijn best radicaal hoor ;)
5) Psalmen kan je ook op gitaar spelen .Denk aan opwekking 518 bijvoorbeeld :)

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 30 mei 2005 08:07

Inderdaad, bij psalmen denken wij gelijk aan de berijmde psalmen zoals ze in de traditionele kerken gezongen worden, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
Er zijn zat psalmen die ook op andere muziek gezet zijn. O.a. Joh. de Heer heeft er een boel. (en opwekking, hihi, maar dat is al gezegd geloof ik).

cyrina
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyrina » 30 mei 2005 09:51

ik vind opwekking echt heel goed het zijn liederen waar juist een diepe achtergrond in zit en ik kan er soms heeel veel met de inhoud ik ben absoluut ook voor de psalmen die we ook in de kerk zingen daar is niks mis mee maar ik vind het niet erg als er door jongeren veel opwekking of yfc wordt gezongen opwekking snap ik tenminste en bij psalmen heb ik soms echt zoiets van wat zing ik en onder het zingen kom ik daar echt niet altijd uit maar dat is iets persoonlijks mij lijkt een goede afweging tussen psalmen en opwekking wel wat

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2005 10:35

Zo... das een lange zin ;)

Ik vind dat je gelijk hebt!

Maar goed... dat is ook een kwestie van smaak... of je van opwekking houdt. Maar dat geldt misschien (qua vorm dan he) ook wel voor psalmen. Nog een reden om zowel psalmen als opwekking te zingen.

Ik blijf dat de beste optie vinden.

General
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor General » 30 mei 2005 10:44

Ik denk dat je het zo moet zien,
De Bijbel en Psalmen zijn de kern.
Daarom heen heb je nog andere boeken die in de tijd van de bijbel geschreven zijn of daarna. Zo heb je het ook met niet psalmen en gezangen, ze zijn eigenlijk het zelfde maar je hebt ze niet nodig voor je behoud. Je kan ze wel gebruiken om God mee te loven en om God mee te dienen. Zo is het ook met de boeken die niet in de Bijbel staan, ze verklaren een hoop maar zijn niet uitverkoren om in de Bijbel te staan. Dat wil niet zeggen dat ze verkeerd zijn maar dat ze gewoon niet nodig zijn. Ik vraag me dan ook af waarom je als je een kind van God bent niet net als david je eigen liedren mag maken, in mijn ogen is daar niks mis mee. :arrow:
Faith is daring the soul to go beyond what eyes can see.
Afbeelding

Terug naar “Archief”