jas schreef:Marnix schreef:Wel als er dergelijke extremen zijn. Als dat niet zo is kan het prima werken. Neem Baptistengemeenten... daar zingen ze opwekking, maar ook psalmen. Daar is het niet het een of het ander... maar allebei... zonder dat dit problemen oplevert.
Ja dat weet ik. Ik heb al helemaal niks met baptisten qua geloofsleer, maar met hun liturgie nog minder. Bands in de kerk, een hoop kabaal, jankende gitaren, niks voor mij. Vroeger was ik een liefhebber van Deep Purple, Fleetwood Mac, Crosby Still Nash en Young, etc. , maar dat was dan muzikaal tenminste nog wat.
Valt best wel mee hoor

Baptisme is de behoudendste vorm van evengelisen (beetje gegeneraliseerd maar goed

). Hier in Arnhem bijvoorbeeld zingen ze ongeveer 50/50 psalmen en opwekking.... en hebben ze geen band in de kerk maar gaat de begeleiding vrijwel altijd met de piano. Verder zou je je natuurlijk wel een keer kunnen afvragen of je misschien wel wat hebt met die mensen, ook al heb je niet zoveel op met opwekking en het feit dat baptisten geen 3 formulieren hebben en de volwassendoop leren... naast die dingen zijn er namelijk ontzettend veel overeenkomsten en ken ik veel baptisten die een sterk geloof hebben, die radicaal zijn en actief, aan wie echt te zien is dat het christenen zijn.... zowel in leer als leven.
Wellicht is het persoonlijk. Ik vind een grote schoonheid in genoemde Psalmberijmingen. En de Bijbel in de SV heeft voor mij waarde genoeg.
Het kan inderdaad persoonlijk zijn... het zit dan denk ik meer in waar je mee bent grootgebracht, kerkcultuur vormt je persoonlijkheid ook... ook je visie op dit soort dingen. Er is niets mis mee hoor... alleen besef wel dat het inderdaad persoonlijk is... en ga dus mensen die die vorming niet hebben gehad dit niet zomaar voorschotelen

Want wat voor jou schoon is kan voor anderen vervelend, onbegrijpelijk of zelfs afstotend zijn. (niet inhoud maar vorm dan he)
Ik ben ermee opgegroeid en ik zou niet anders willen. Ik kan me niet herinneren ooit moeite gehad te hebben met deze berijmingen. Hooguit een moeilijk woord, maar dat vroeg ik dan, en dan was het opgelost.
Ik heb van jongeren ook wel andere dingen gehoord... jongeren die niks van de preek en de gezongen liederen begrepen... Dus misschien geldt wwat jij hebt ervaren dan niet voor iedere jongere... en ik denk dat het dan ook goed is om hier bij stil te staan: Als anderen er wel last van hebben, moet het dan stug worden volgehouden in kerdiensten waar die jongeren ook aanwezig zijn? Of wortd het dan zaak dat het voor iedereen duidelijk is.... Je kan natuurlijk op bijbelstudiekringen, prive etc. altijd die mooie oude vertaling blijven lezen!
Nee daar zit de schoonheid niet in, en dat heb ik ook niet gezegd. Maar er zijn voor mij persoonlijk geen alternatieven die recht doen aan die kostelijke boodschap.
Niet? Ik ken genoeg bijbelvertalingen die bijbelgetrouw zijn en begrijpelijk. Ik vind dat door nog steeds in een taal van 400 jaar terug die kostelijke boodschap wordt gelezen, een taal die velen niet meer goed begrijpen, aan veel mensen (hen die deze taal niet begrijpen) onrecht wordt aangedaan... en aan het evangelie ook.. want het is bedoeld om ook in deze tijd duidelijk te laten horen.
Absoluut, dat is mogelijk, en dat is ook vooral de taak van de cathechese en de predikers.
Ik herken het beeld in elk geval absoluut niet, dat er jaren gewend moet worden aan een onbekende taal, omdat die onbegrijpelijk zou zijn. Alsof het een andere taal zou zijn. Ik vind dat je een karikatuur maakt van de ooit zo rijke Nederlandse taal.
Ik vind dat jij hier gaat nuanceren om zelf in de kerk uit die vertaling die jij zo rijk vindt te kunnen blijven horen. Het is dezelfde taal, Nederlands... maar iedereen weet dat taal ontzettend veranderd en dat het nederlands van nu heel anders is dan het nederlands van 400 jaar terug. Iedere taalkundige kan je dat zo uitleggen... sluit er dan niet je ogen voor omdat je zo van de statenvertaling houdt... En hou ook rekening met anderen die er niet mee zijn opgegroeid / en gewoon van hedendaags nederlands houden.