Waarden en Normen; een zinvolle of zinloze discussie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 22 apr 2003 08:40

groenrondballetje schreef:Ik denk dat de Bijbel best veel normen en waarden heeft die ook niet-Christenen willen onderstrepen. De herstructurering van de maatschappij staat voor mij los van het bekeren van het hart van het individue.

John

In theorie is dat zeker niet onmogelijk. Althans dat is niet op voorhand duidelijk. Blijft de vraag hoe en in welke mate een gemeenschappelijke visie op de maatschappij gefundeerd kan worden. Je kunt het eens zijn over normen en waarden, maar wil dat dan ook direct zeggen dat dat de goede normen en waarden zijn? Waar toets je de gevonden normen en waarden zelf weer aan? Aan zichzelf? Er moet dan toch meer zijn?
The one thing you can give and still keep is your word.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 22 apr 2003 12:58

Maarten schreef:
groenrondballetje schreef:Ik denk dat de Bijbel best veel normen en waarden heeft die ook niet-Christenen willen onderstrepen. De herstructurering van de maatschappij staat voor mij los van het bekeren van het hart van het individue.
John

In theorie is dat zeker niet onmogelijk. Althans dat is niet op voorhand duidelijk. Blijft de vraag hoe en in welke mate een gemeenschappelijke visie op de maatschappij gefundeerd kan worden. Je kunt het eens zijn over normen en waarden, maar wil dat dan ook direct zeggen dat dat de goede normen en waarden zijn? Waar toets je de gevonden normen en waarden zelf weer aan? Aan zichzelf? Er moet dan toch meer zijn?

Ik denk dat je normen en waarden moet toetsen aan liefde voor alle medemensen, dus ook de bescherming van de zwakkeren in de maatschappij. M.a.w. naastenliefde ...
Ook de liefde voor al het geschapene, de natuur, het leven, de andere giften der natuur, m.a.w. rentmeesterschap ...

John

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 22 apr 2003 14:26

groenrondballetje schreef:
Maarten schreef:
John

Ik denk dat je normen en waarden moet toetsen aan liefde voor alle medemensen, dus ook de bescherming van de zwakkeren in de maatschappij. M.a.w. naastenliefde ...
Ook de liefde voor al het geschapene, de natuur, het leven, de andere giften der natuur, m.a.w. rentmeesterschap ...

John

Dat is prachtig, maar waarom is naastenliefde een goede waarde? Wie zegt mij (buiten een levensbeschouwing om) dat ik lief moet zijn voor mijn naaste? enz.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 23 apr 2003 11:43

Maarten schreef:
groenrondballetje schreef:
Maarten schreef:
John

John

Dat is prachtig, maar waarom is naastenliefde een goede waarde? Wie zegt mij (buiten een levensbeschouwing om) dat ik lief moet zijn voor mijn naaste? enz.

Ik denk dat de meeste mensen een gezamelijk kern hebben van wat ze goede waarde vinden ...
Volgens wetenschappers zit het in de mens, maar ze kunnen het menselijk altruisme goed niet verklaren, echter wel aantonen ...
(ik geloof omdat de mens geschapen is naar Gods beeld) ...
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 23 apr 2003 12:05

groenrondballetje schreef:Ik denk dat de meeste mensen een gezamelijk kern hebben van wat ze goede waarde vinden ...
Volgens wetenschappers zit het in de mens, maar ze kunnen het menselijk altruisme goed niet verklaren, echter wel aantonen ...

Ja, dat ben ik me je eens. Maar dan leg je de norm voor wat goed is in de mens. Nogmaals, in de praktijk zullen er best resultaten gehaald kunnen worden, maar ideologisch en meer intellectueel zal je denk ik toch gaan vragen naar de oorsprong van de gezamenlijke goede waarden.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 23 apr 2003 12:12

Maarten schreef:
groenrondballetje schreef:Ik denk dat de meeste mensen een gezamelijk kern hebben van wat ze goede waarde vinden ...

Ja, dat ben ik me je eens. Maar dan leg je de norm voor wat goed is in de mens.

Ik denk dat ik moet constateren dat dit de best mogelijke verbetering is dit je op dit moment kunt berijken.

Ik zou ook liever uitgaan van de oorsprong van de gezamenlijke goede waarden maar ik denk dat het dan een gevecht om welke inspiratie-bron nemen we wordt, i.p.v. het uitdiepen van een gezamelijke richtlijn voor waarden en normen.

John

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 23 apr 2003 12:13

tjonge we zijn het met elkaar eens. :D :wink:

newesy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor newesy » 24 apr 2003 21:51

In plaats van dat [i] we [/i] het met elkaar eens zijn gaat de discussie nu pas lopen volgens mij. Ik denk dat nu geconstateerd wordt wat ik als eerste had gesteld. Je stuit, als je over normen en waarden gaat nadenken, op zoveel moeilijkheden dat het bijna onmogelijk is om er iets zinnigs over te zeggen...
Maar de discussie kan nog ingewikkelder. Een of andere Peter Singer (licht controversieel) zet over dit onderwerp mooie boompjes op.
Stel: Je moet naar z. belangrijke vergadering, bijna te laat, hard rennen, goed in pak, netjes e.d. Je komt langs een vijver op het moment dat er een meisje invalt. Het meisje kan (zeer duidelijk) niet zwemmen. Wat doe je?
a: je loopt door (excuses genoeg...)
b: je maakt je mooie pak vies, denkt niet meer na over de vergadering en springt in het water om meisje te helpen.

.... antwoord voor een ieder persoonlijk....

Dan nu: In Bangladesh sterven elk jaar (....) mensen aan overstromingen, die vrijzinloos zijn. Op die manier zinloos dat, als 'het rijke westen' iets meer geld uit zou geven aan dit soort zaken deze overstromingen 'voorkomen' zouden kunnen worden.

zie de vergelijking en trek (of trek geen) conclusies...

:!:
Oastkappel rules

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 24 apr 2003 22:10

Normen en waarden zijn zaken die absoluut niet in een overheidsdebat thuishoren.

Normen en waarden gaat over de houding van de mensen onderling en is een maatschappelijk probleem.
De overheid hoeft echt geen ambities te hebben dat zij het debat aangaande normen en waarden kan stroomlijnen, laat staan dat zij een herwaardering van deze zaken kan realiseren

Het loslaten van normen en waarden heeft alles te maken met het wegvallen van het christelijke kader in de jaren 60. De autonomie van de mens die toen is uitgeroepen heeft de normen en waarden de nek omgedraaid en welbewust gemolestreerd.

De ontwrichting van de maatschappij mag dan een laat gevolg zijn, ze was evenwel onafwendbaar.

Een duidelijk schema van normen en waarden, en dat is nodig, moet gerelateerd zijn aan een visie, ofwel een geloof, wat algemeen geldig is en waarmee de autonome mens niet kan rommelen wat hij of zijn buurman of vrouw wenst

Herwaardering van normen en waarden moet worden voorafgegaan aan het afschaffen van het cultuurrelativisme.
Aangezien men daar nog niet aan toe is, is er geen hoop.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 apr 2003 22:20

arthur schreef:Normen en waarden zijn zaken die absoluut niet in een overheidsdebat thuishoren.

Ze horen er niet thuis omdat het eigenlijk normaal hoort te zijn.

Maar nu het niet meer zo normaal is dat je opstaat voor een oude mevrouw in de trein is het zeker niet verkeert om deze discussie aan te gaan. En de mensen in nederland aan spoort tot socialer gedrag!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 24 apr 2003 22:23

Kom, kom Arthur. Wind je niet zo op. Dit topic staat immers in "Religie" en (terecht) niet in "Politiek".
Niet het aanzien, maar het wezen!

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 25 apr 2003 08:45

Misschien Toriso,
maar desalniettemin is het de overheid die pretendeert de zaken te kunnen keren.

Derhalve is mijn item geen gevolg van opwinding, maar puur een beschouwing over de kans van slagen van dit debat, waaraan vanzelfsprekend de vraag zin of onzin van het debat gekoppeld is.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 25 apr 2003 09:04

arthur schreef:Een duidelijk schema van normen en waarden, en dat is nodig, moet gerelateerd zijn aan een visie, ofwel een geloof, wat algemeen geldig is en waarmee de autonome mens niet kan rommelen wat hij of zijn buurman of vrouw wenst

Herwaardering van normen en waarden moet worden voorafgegaan aan het afschaffen van het cultuurrelativisme.
Aangezien men daar nog niet aan toe is, is er geen hoop.

Ik ben het me je eens, maar wil wel de opmerking maken dat het niet perse onmogelijk hoeft te zijn om samen met anderen tot bepaalde 'afspraken' over normen en waarde te komen. Het zal dan in principe een ethisch gelijk van 51 % betekenen en dat is afkeurenswaardig (D'66 ethiek). Maar het kan wel werkzaam zijn.

Ideologisch ben ik het met je eens, pragmatisch zie ik wel mogelijkheden.

joris

Berichtdoor joris » 27 apr 2003 17:02

arthur schreef:Misschien Toriso,
maar desalniettemin is het de overheid die pretendeert de zaken te kunnen keren.

Derhalve is mijn item geen gevolg van opwinding, maar puur een beschouwing over de kans van slagen van dit debat, waaraan vanzelfsprekend de vraag zin of onzin van het debat gekoppeld is.

ik ben het voro groot deel wel met je eens, Arthur. Normen en waarden zitten van binnen en worden bepaald door je paradigma of referentiekader. nIEt door de politiek.
ik moet zeggen dat ik toen ik voor het eerst hoorde van het normenwaardendebat de rillingen over mijn lijf kreeg. Ik dacht getsie, die Christenen zien hun kans schoon om de rest van de maatschappij eens lastig te vallen met hun wereldbeeld en maatschappijvisie. Mr Bakellende mag de dominee spelen en Rouvoet en van der Vlies gaan er achter aan.

Wat Nederland nodig heeft, is een opwekking. MEer of minder niet! en die opwekking is hard bezig!!!! als je het maar zien wilt, zie je ontzettend veel mensen tot geloof komen en de christelijke waarden en normen zich eigen maken. praise Him!

Straks voor pinksteren tien dagen van gebed! Geweldig initiatief! En dat is wat nederland en de rest van de wereld nodig heeft. Geen normen en waardendebat over wat wij wel en niet fijn vinden, want tot nu toe gaat het debat voroal over onszelf. HEt moet over God gaan en onze relatie met Hem. De stille tochten na de vershcillende laffe moorden en mishandelingen van afgelopen jaar komen naar mijn idee puur voort uit eigenbelang: dit kan ons ook overkomen!

mijn idee: terug naar God!

Terug naar “Archief”