Sabra schreef:jas schreef:Ik heb het hier over de muziek Sabra, niet over de tekst. Maar als je muziek ook arminiaans zou kunnen noemen, is het deze muziek.
Dan ben ik net getuige van het definiëren van muziek, Arminiaanse muziek. Ben ik enkel nog nieuwsgierig naar de precieze omschrijving ervan.
Ik kan niets anders concluderen dat je de weg een beetje begint kwijt te raken. Je schrijft deze muziekbundel af omdat je grote bezwaren hebt tegen de muzikale bewerkingen. Een logische tegenvraag is dan wat er zo goed is aan de psalmen.
Nou nee, ik geloof niet dat ik de weg kwijt geraakt ben. Integendeel, door alles wat ik op refoweb allemaal lees, weet ik wel zeker dat in elk geval niet ik de weg kwijt geraakt ben. Hou me ten goede, als het aan mij lag, was ik de weg al lang kwijt hoor. Maar de Heere zegent het als je heilig in Zijn Woord gelooft en in de ware leer en daar niets af doet. Maar dat allemaal terzijde. Ik heb tegen opwekkingsliederen tekstueel de volgende bezwaren:
1. er is geen Schriftuurlijk evenwicht tussen Wet en Evangelie
2. de teksten zijn stuk voor stuk geschreven vanuit en voor 'ware' gelovigen.
3. het is voornl. de mens die centraal staat. Het lijkt in eerste instantie of God centraal staat, maar dat is een farce; immers, uit de meeste teksten komt naar voren dat God maar blij mag zijn met zulke lovende mensen.
4. te veel herhalingen
5. tekst en muzikale omlijsting werken elkaar tegen.
Mijn bezwaren van muzikaal-technische aard zijn de volgende:
1. de expressie of bijzondere accenten van sommige woorden of zinsdelen lopen niet parallel met de muzikale accenten.
2. het metrum klopt niet
3. de tonaliteit is vaak onlogisch, bep. muzikale grondregels worden niet gerespecteerd.
4. de melodievoering is zeer zwak, weinig variabel, en als er al variaties zijn, zijn deze meestal onlogisch.
5. er worden zeer veel sequensen toegepast, hetgeen de toch al zwakke melodie nog meer aan originaliteit doet inboeten.
6. er wordt frequent gebruik gemaakt van telkens dezelfde intervallen.
Sabra schreef:De specialist die voor het 'gewone' volk moet uitmaken wat goed en wat slecht is? Mensen zingen dit niet omdat de muziek goed of slecht is, maar om God te prijzen en te aanbidden. Jouw motivatie om deze muziek niet te luisteren of te spelen gaat enkel jouw persoonlijk aan. Jouw mening kan en mag niet leiden tot een generale uitspraak over de Opwekkingsbundel.
De kwalificatie 'goed' of 'slecht' in muzikaal opzicht moet idd door een vakman gegeven worden. Dat doet niets af aan het feit dat mensen wel rommel mogen zingen en daar gelukkig mee worden. Niemand weerhoudt ze, maar ik geef slechts inhoudelijk aan waarom ik opwekkingsliederen zowel tekstueel als muzikaal slechts vind.
Sabra schreef:Het maakt me verder niet uit hoor, ik weet dat sommige mensen er helemaal bij zwijmelen, dat is hun goed recht. Dat doen sommigen ook bij frans bauer en dat mag van mij ook. Maar omdat mensen het mooi vinden wil dat toch niet zeggen dat het ook goed is? Integendeel, de beste muziek wordt vaak het minst gewaardeerd.
Er is bij mijn weten geen generaal kader wat bepaalt of iets goed is of niet. Bij commerciële muziek zou je een aantal kaders kunnen scheppen, o.a. verkoopcijfers. Dan doet Frans Bauer het erg goed. Jouw statement gaat dus niet op. Blijkbaar vinden erg veel mensen zijn muziek nogal goed.
Ja, je bevestigt hiermee juist mijn statement. Ik zei dat de beste muziek vaak het minst gewaardeerd wordt. Het omgekeerde geldt idd ook, dat is logisch, dat de slechtste muziek het best gewaardeerd wordt. Ik bedoel, wie zou nou meer fans hebben in nederland, frans bauer of jan akkerman?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )