andere godsdienten: van de duivel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mei 2005 12:49

naomi schreef: God verkiest de mensen die via Jezus tot Hem komen, omdat dat de enige weg is waarop er met de zonden afgerekend kan worden.

Dit is volledig onjuist. God verkiest de mensen niet omdat zij tot Jezus komen, maar Hij leidt ze tot Jezus, omdat Hij ze verkoren heeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 mei 2005 12:51

*knip* wilde het zelfde zeggen als Jas
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mei 2005 12:53

naomi schreef:
Als satan nu geen invloed meer zou hebben, zou iedereen binnen de kortste keren bekeerd zijn. Zou dus iedereen in de korste keren door Christus tot de Vader gaan.

Pertinent niet waar. Alsof de satan zou kunnen verhinderen dat God degenen die Hij heeft uitverkoren ook zalig maakt.
Joh. 10:27;"Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij. En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mei 2005 12:55

naomi schreef: Ik ben geen refo

Dat was voor mij overbodige info.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 mei 2005 13:00

Op het gevaar af dat ik nu extra overbodige info toevoeg, maar discussies over de uitverkiezing kunnen jullie het beste in het Dogmatiek/Kerkleer subforum voeren, bijvoorbeeld in dit topic.

Dit topic gaat over andere godsdiensten en over de vraag of die van de duivel zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mei 2005 13:14

Riska schreef:Iedere keer weer sta ik versteld van het veroordelende als het gaat om niet-christelijke religies.
Je zult maar geboren zijn in een land, waar - ik noem maar wat - de islam of het hindoeïsme is. Ook zij krijgen te horen dat ze het enig ware geloof hebben. Stel je eens voor dat je in zo'n omgeving geboren bent - waarom zou je dan niet het christendom als de valse leer zien?
Kijk, wij zijn opgegroeid in een christelijke natie, met alle consequenties van dien. Wij hebben vanaf baby het woord gehoord van God en van Zijn Zoon Jezus Christus, zoals de hindoes van Shiva gehoord hebben...
Als jou als kind geleerd is hoe het zit, is het ontzettend moeilijk je te verplaatsen in een ander.

Ik heb de neiging om soms te zeggen dat er religies zijn die er meer van begrepen hebben dan het hele christendom bij elkaar. Wij doen niet anders dan elkaar verketteren omdat ik een tekst zo uitleg en iemand anders precies tegenovergesteld etc. etc. etc.
Veel wereldreligies leven naar hun geloof, zorgen voor elkaar en voor de naaste en zijn in omgaan met elkaar een voorbeeld.
Ik heb het dan niet over rigide fundamentalisten die er ook in alle religies zijn, ook in het christendom.

Ik weet dat je het goed bedoelt, maar toch is het geloof in de ene ware God uit de Bijbel een onverbiddelijke eis. En alle religies waarin niet die God, Die Zich in de Bijbel openbaart, centraal staat, zijn per definitie afgodendiensten en zouden moeten worden bestreden en veroordeeld. Dat is gewoon Bijbels, of je dat nou leuk vindt of niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mei 2005 13:20

elbert schreef:Op het gevaar af dat ik nu extra overbodige info toevoeg, maar discussies over de uitverkiezing kunnen jullie het beste in het Dogmatiek/Kerkleer subforum voeren, bijvoorbeeld in dit topic.

Dit topic gaat over andere godsdiensten en over de vraag of die van de duivel zijn.

Daar heb je gelijk in, maar soms heb je raakvlakken hè.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 25 mei 2005 15:13

Marnix schreef:
Precies... we moeten het allemaal niet zo letterlijk nemen. We zijn zelf verantwoordelijk, het is niet allemaal echt zo gebeurt, neem het niet te serieus. Je kan het zelf wel oplossen, Jezus is niet nodig, de Bijbel is niet letterlijk te nemen.

Wat heb ik dan nog aan mijn geloof?

Jezus is inderdaad het voorbeeld van liefde. En Hij vertelde dat Hij de enige weg naar de Vader is. En gaf aan christenen de opdracht het evangelie van verlossing van de zonde en eeuwig leven door Hem, de wereld in te brengen. Ook aan hen die andere religies aanhangen. Want als je zelf verantwoordelijk wordt gehouden voor je daden, heeft geloven weinig zin... Daarom is Jezus ook voor Hen van levensbelang.

Volgens mij begrijp je mij niet. Zelf verantwoordelijk zijn en geloof gaan hand in hand. Maar opnieuw zeg ik daar is voor nodig dat je God niet buiten je zelf plaatst. Kijk naar de woorden dan zie je het al. Je en Zelf. De ene is vergankelijk de ander niet. Het ene is gebonden aan deze wereld van dualiteit en de ander niet, die is altijd.
Geloof of faith in God is heel hard nodig om het leven enig zin te geven. Ook al ben je verantwoordelijk voor je eigen daden en de gevolgen, het is datgene wat vegankelijk is. (kijk weer naar de woorden)

Elbert schreef:
Ik heb het hier niet over zieke mensen, maar over ons allemaal. Bovendien gebruikt Jezus ook een dergelijke vergelijking:

Quote:
Mark. 2:17 En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

of:
Matt 9:10-12
9:10 And as he sat at dinner in the house, many tax collectors and sinners came and were sitting with him and his disciples. 9:11 When the Pharisees saw this, they said to his disciples, "Why does your teacher eat with tax collectors and sinners?" 9:12 But when he heard this, he said, "Those who are well have no need of a physician, but those who are sick.

Luke 5:29-31
5:29 Then Levi gave a great banquet for him in his house; and there was a large crowd of tax collectors and others sitting at the table with them. 5:30 The Pharisees and their scribes were complaining to his disciples, saying, "Why do you eat and drink with tax collectors and sinners?" 5:31 Jesus answered, "Those who are well have no need of a physician, but those who are sick;

Verder moet je het in een bepaalde context zien denk ik. Wanneer Jezus spreekt over zondenaars, zijn we dat dan allemaal? Ik denk het niet. Probeer je eens in te leven in de tijd waarin Jezus leefde. Wat zag Hij om zich heen? precies heel veel ellende, heel veel zoals Hij dat noemde zondenaars.

Dus het gaat me er niet om om zieke mensen te beledigen (daar gaat het helemaal niet over), maar om een vergelijking te maken over hoe we van nature staan tegenover God. En dat geldt voor ieder mens.

dat heb ik dan verkeerd begrepen maar het maakt verder niet. Omdat voor mij God in een ieder aanwezig is, en dus nooit van nature ziek kan zijn.

leef in liefde

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 25 mei 2005 15:27

hetsgaapje schreef:FF ontopic: Stel andere religies zijn van de duivel hoe kan het dan dat moslims de duivel stenigen tijdens de hadj (Bedevaart in Mekka). Een huis kan toch niet tegen zichzelf verdeelt zijn, zoals Jezus zegt?

Het kwaad nodigt uit om kwaad te doen, God nodigt uit om goed te doen.
Moslims zijn zich niet bewust van het feit dat ze gebruikt worden door de duivel, de duivel geeft zo een reden om moslim te worden en geen christen.
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Riska

Berichtdoor Riska » 25 mei 2005 15:33

Aardmannetje schreef:Het kwaad nodigt uit om kwaad te doen, God nodigt uit om goed te doen.
Moslims zijn zich niet bewust van het feit dat ze gebruikt worden door de duivel, de duivel geeft zo een reden om moslim te worden en geen christen.

Ik begrijp in de verste verte niet waar je de (hoog)moed vandaan haalt, iets dergelijks over moslims te zeggen. Je zult - heb ik al eerder gezegd - maar in Saoedie Arabië of zo geboren zijn en niet eens wéten dat er een andere wereldreligie is...
Ik ken veel gelovige moslims en behalve dat zij Jezus niet anders zien dan als een Profeet, proberen zij net als iedere christen te leven naar wat God (pardon-Allah) van hen vraagt...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mei 2005 16:08

Riska schreef:
Aardmannetje schreef:Het kwaad nodigt uit om kwaad te doen, God nodigt uit om goed te doen.

Ik begrijp in de verste verte niet waar je de (hoog)moed vandaan haalt, iets dergelijks over moslims te zeggen. Je zult - heb ik al eerder gezegd - maar in Saoedie Arabië of zo geboren zijn en niet eens wéten dat er een andere wereldreligie is...
Ik ken veel gelovige moslims en behalve dat zij Jezus niet anders zien dan als een Profeet, proberen zij net als iedere christen te leven naar wat God (pardon-Allah) van hen vraagt...

Aardmannetje zegt toch ook dat ze zich er niet van bewust zijn? Dat komt dan toch overeen met jouw zeggen dat de niet eens wéten dat er een andere wereldreligie is? (wat ik trouwens niet geloof)

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 25 mei 2005 17:27

God nodigt uit om goed te doen...

"Honderden bedevaartgangers bezwijken elk jaar tijdens de bedevaart aan ziekte, ouderdom of uitputting. Sterven tijdens de hadj betekent een rechtstreekse gang naar de hemel".

De duivel beloofde dat de mens(Eva en Adam) als God zou worden als ze van de appel zou eten...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2005 17:33

aardmannetje schreef:
hetsgaapje schreef:FF ontopic: Stel andere religies zijn van de duivel hoe kan het dan dat moslims de duivel stenigen tijdens de hadj (Bedevaart in Mekka). Een huis kan toch niet tegen zichzelf verdeelt zijn, zoals Jezus zegt?

Het kwaad nodigt uit om kwaad te doen, God nodigt uit om goed te doen.

En hoe kom jij dan aan het bewustzijn dat het de moslims zijn die door de duivel gebruikt worden en niet andersom?

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 25 mei 2005 23:11

Aragorn schreef:En hoe kom jij dan aan het bewustzijn dat het de moslims zijn die door de duivel gebruikt worden en niet andersom?

Allereerst wil ik recht zetten dat het voorbarig is van mij te stellen dat de duivel uitnodigt eerder moslim te worden dan christen.
Moslims geloven in alle profeten die er voor mohammed waren, ze geloven ook in de superioriteit van hun eigen profetie als waarheid.
citaat: "Allāh heeft de Islām echter gegeven als sluitstuk voor de reeks van al Zijn voorgaande openbaringen en heeft daarmee Zijn godsdienst voor de gehele mensheid vervolmaakt".
Het nieuwe testament, de vrijheid van de wet in Christus, zien wij echter als de weg tot vrede met God. Mijn doel is niet om moslims te veroordelen maar om erachter te komen waarmee de duivel gevangen houd.
Veel leed doet de mens zichzelf aan (maakt de duivel hiervan gebruik?).

Waarom vraagt God wel van Joden en Moslims dat zij zich houden aan religeiuze voorschiften en gebruiken en is het voor ons veel simpeler?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 mei 2005 23:18

jas schreef:
naomi schreef: God verkiest de mensen die via Jezus tot Hem komen, omdat dat de enige weg is waarop er met de zonden afgerekend kan worden.

Dit is volledig onjuist. God verkiest de mensen niet omdat zij tot Jezus komen, maar Hij leidt ze tot Jezus, omdat Hij ze verkoren heeft.

Juist! De eerste redenatie schaar ik onder; het geloof van de duivel!

Terug naar “Archief”