Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 mei 2005 18:05

Dankjewel, zal me wel ff ergens anders voorstellen.

Met we bedoel ik christenen, van welke kerk dan ook.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2005 00:18

naomi schreef:Omdat we proberen teksten te vinden die onze mening of dat wat we leren te onderbouwen, ipv dat wat we geleerd hebben of voor mening hebben te toetsen aan wat Gods woord zegt.

Kan kloppen inderdaad. Daarom denken heel veel mensen metverschillende standpunten toch allemaal dat wat ze zelf geloven bijbels helemaal juist is... Omdat je met een beetje creatief bijbelgebruik heel veel meningen wel bijbels kan onderbouwen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mei 2005 07:58

Marnix schreef:
naomi schreef:Omdat we proberen teksten te vinden die onze mening of dat wat we leren te onderbouwen, ipv dat wat we geleerd hebben of voor mening hebben te toetsen aan wat Gods woord zegt.

Kan kloppen inderdaad. Daarom denken heel veel mensen metverschillende standpunten toch allemaal dat wat ze zelf geloven bijbels helemaal juist is... Omdat je met een beetje creatief bijbelgebruik heel veel meningen wel bijbels kan onderbouwen.

Of: je kunt ook mensen die wel met Bijbelse teksten komen onderuit halen door te zeggen dat je de Bijbel niet altijd letterlijk moet nemen.
Of dat het voor die tijd gold en nu leven we in een andere tijd.
Dus gewoon je eigen weg gaan en de Bijbel van tafel vegen, en zeggen dat God het wel goed vind.
Kan ook maar zo....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 mei 2005 08:06

joepie schreef:
Marnix schreef:

Of: je kunt ook mensen die wel met Bijbelse teksten komen onderuit halen door te zeggen dat je de Bijbel niet altijd letterlijk moet nemen.
Of dat het voor die tijd gold en nu leven we in een andere tijd.
Dus gewoon je eigen weg gaan en de Bijbel van tafel vegen, en zeggen dat God het wel goed vind.
Kan ook maar zo....

Ja, dat zie je helaas steeds vaker.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 mei 2005 17:17

zullen we wel bij het onderwerp blijven?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 17:27

Ik denk dat opwekkingsliederen absoluut niet fout zijn en niet onder doen voor de berijmde psalmen. De berijmde psalmen zijn erg mooi, maar vaak niet eens letterlijk vertaald. Ik ken opwekkingsliederen die psalmen bevatten die dichter bij de originele tekst liggen.

Daarnaast zijn veel opwekkingsliederen letterlijk uit de bijbel gehaald en dus niks mis mee.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 17:29

Daarnaast vind je de psalmen ook terug in de opwekkingsliederen.
Het probleem met de psalmen vind ik vaak dat ik er weinig mee heb, omdat het qua taal en dergelijken heel ver van mijn persoon af ligt. Ik kan me er niet makkelijk mee uiten. Het gaat wel en ik geniet er ook wel van, maar het zou niet verkeerd zijn als er een nieuwe vertaling zou komen. (is er geloof ik al, of niet?)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2005 17:56

Wel tien ;-) maar ik vind in de opwekkingsliederen niet de twee kanten van God of van je geloof, het is voornamelijk lofprijzing, wat an sich niet verkeerd is, maar om het heel dogmatisch te zeggen ik mis het wet en evangelie verhaal..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 18:01

Evangelieverhaal komt in zeeeeer veel opwekkingsliederen naar voren.
Wet misschien wat minder, maar we zijn ook niet meer onder de wet toch?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2005 18:46

Raido schreef:Wel tien ;-) maar ik vind in de opwekkingsliederen niet de twee kanten van God of van je geloof, het is voornamelijk lofprijzing, wat an sich niet verkeerd is, maar om het heel dogmatisch te zeggen ik mis het wet en evangelie verhaal..

Wet en evangelieverhaal komen er echt wel in voor hoor. Maar je hebt wel gelijk dater verschillen zijn tov de psalmen. Opwekking is inderdaad voroal lofprijzing, aanbidding... psalmen hebben daarnaast nog wat meer. In bepaalde situaties zijn psalmen meer geschikt dan opwekkingsnummers. In andere situaties zou ik eerder opwekking zingen... denk aan gebeurtenissen die na de tijd van de psalmen pas plaatsvonden.

Daarom ben ik ook voorstander van zowel psalmen als gezangen/opwekking. Als je een van beiden niet zingt in de kerk denk ik dat je wel wat mist :)

Daarnaast zou het misschien inderdaad goed zijn om de psalmen in hedendaagse taal te herschrijven, en misschien eens wat vaker met een bandje of piano/keyboard te begeleiden. Mag allemaal best wel een beetje van deze tijd zijn, want de psalmen zijn ook niet alleen van vroeger maar ook van nu :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 mei 2005 18:47

naomi schreef:Evangelieverhaal komt in zeeeeer veel opwekkingsliederen naar voren.

Ook de opwekkingsbundel kent liederen als "Create in Me". "O Heer de nacht komt over ons" "Vader vol van vrees en schaamte" en "Wees barmhartig".
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mei 2005 08:05

naomi schreef:Evangelieverhaal komt in zeeeeer veel opwekkingsliederen naar voren.

We zijn niet meer onder de wet? Als je er vanuit gaat dat iedereen een ware gelovige is heb je gelijk. Maar is het reëel om dat te stellen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 25 mei 2005 11:47

Eigenlijk vind ik Psalm 150 een opdracht om gezangen/opwekkingsliederen/E&R liederen te zingen tot eer van God, misschien is het wel bewust de laatste psalm.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2005 12:08

Het staat ook niet voor niets in de bijbel. Paulus roept op om meer te zingen dan alleen psalmen... enrgens in de bijbel komt ook maar ergens naar voren dat w alleen maar psalmen zouden moeten zingen. Ik snap dan ook niet hoe kerken geen of nauwelijks andere liederen in de kerk toestaan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 mei 2005 12:28

André schreef:Eigenlijk vind ik Psalm 150 een opdracht om gezangen/opwekkingsliederen/E&R liederen te zingen tot eer van God, misschien is het wel bewust de laatste psalm.
En ik zie het als opdracht om schelle metal tot eer van God te mogen gebruiken..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”