parsifal schreef:
geloof je zelf wel in de theorie van Voskuilen?
Beste Parsifal,
Wat vind ik van Voskuilen. Jammer genoeg moet ik mij beperken tot het boek wat hij heeft geschreven. En wat zijn critici niet hebben gelezen. Want zijn grootste opponent heeft het op Internet over dat hij Sheldon niet heeft genoemd. En ook ik ben daar ingetrapt. Want Voskuilen noemt wel degelijk deze persoon en geeft uitleg bij zijn standpunten.
Negatieve aspecten zijn de Letterman-dialogen en de vele veronderstellingen die hij maakt. Zonder dat er bewijslast tegenover staat. Maar goed dat kan natuurlijk ook van de evangelien gezegd worden. Dus een echte “smoking-gun” ontbreekt.
Wat ik wel moet beamen en daarvoor had ik Voskuilen niet nodig. Zijn de vele overeenkomsten met de Heracles-cultus uit Tarsus. Dus nog voor het begin van de christelijke jaartelling. Waarbij inscripties in Tarsus vermelden dat Herakles, was gestorven en in de onderwereld is afgedaald, en die wederopgestaan is. De essentie hiervan is de angst voor de dood en de hoop op onsterfelijkheid.
Een ander punt is het oude Egypte. Voskuilen besteedt hier geen noemenswaardige aandacht aan. Maar kijken we naar het Egyptische dodenboek, de Piramide-teksten, de Amduat en het boek van Thoth dan blijkt dat het christendom een aangepaste versie van de Oud-Egyptische religie is. (Kuhn, Massey)
De Egyptische Horus of Iusa, is een bijna identiek personage als Jezus; die beschreven wordt in de eerste eeuw. Vergelijkingen binnen de godsdienstwetenschappen hebben vele namen opgeleverd van verlossers.
Over Osiris staat in het Egyptische dodenboek de volgende lofzang: “Moge uw hart tevreden zijn, want uw zoon Horus zetelt op uw troon”. Ook komt men hierin de volgende zinsnede tegen: “Uw zoon Horus triomfeert … Hem is gegeven de heerschappij over de wereld en zijn rijk strekt zich uit tot in de verste verten der aarde”.
Horus was god en mens en afkomstig van een maagdelijke bevalling.
Concluderend: Het bewijs voor undercoveragent Saulus is discutabel. Maar dat de evangeliën invloeden bevatten van andere en oudere culturen ligt wel voor het oprapen.
Ik ben benieuwd hoe moderne theologen in opleiding hier tegen aankijken..
Groeten,