Hoi Collateral,
Je laatste reactie is een mix van zaken waar ik wel mee in kan stemmen en zaken waar ik het zeker niet mee eens ben. Ik loop de zaken even na.
God heeft alles gemaakt met de wetenschap waar het toe zou leiden.
Dat klopt. God wist dat Adam zou zondigen en heeft toch willens en wetens besloten om de schepping zo te realiseren zoals hij is.
Vanuit iedere toestand is een volgende toestand af te leiden, en God kent al die toestanden.
Dat geldt alleen binnen het determinisme en zoals gezegd ben ik geen determinist. Alleen al het feit dat ik een vrije wil veronderstel is daarvoor voldoende bewijs. Determinisme en en vrije wil sluiten elkaar nl. uit.
Door met de schepping te beginnen heeft God dus alles vantevoren bepaald én overzien.
Ja en nee. God wist dat Adam zou zondigen en 'heeft dat laten gebeuren'. Je kunt echter niet stellen dat God bepaald heeft dat Adam zou zondigen. Dat was zijn
eigen keuze. Het was Adams keuze om te zondigen en Gods keuze om die zonde toe te laten.
God heeft dus bepaald dat de wil van de mens zo werkt dat de mens daarin vrijheid ervaart.
Nee, de mens ervaart niet alleen vrijheid. De wil van de mens
is (was) vrij.
Desalniettemin weet God precies waar dat toe zal leiden.
Klopt.
Er is naast de wil ook nog zoiets als karakter; Jezus had een goed karakter en gebruikte zijn vrije wil om het goede te kiezen en Adam had geen goed karakter en koos dus voor het kwade toen dat zo uitkwam.
Ik kan me allereerst niets voorstellen bij de rol van het karakter in deze. 'Het karakter' is me een te vaag begrip. Daarnaast is je stelling bijbels gezien niet houdbaar. Volgens Paulus was Jezus ons in alles gelijk uitgenomen de zonde. Jezus had dus niet een wezenlijk ander karakter dan de 'gewone' mens.
Wat God wel heeft bepaald is het karakter van de mens. God kan dus vantevoren verhoeden dat Hij een mens maakt die zich uiteindelijk tegen Hem zal keren. Dat heeft Hij duidelijk niet gewild.
Nogmaals, ik kan me weinig voorstellen bij wat je in deze context bedoelt met karakter. Ik heb aangegeven dat wanneer er sprake is van een vrije wil God inzake die wil niet iets 'vantevoren kan verhoeden' aangaande die wil. Als God dat zou kunnen zou er geen vrije wil zijn.
Nee. Het gaat om het karakter, niet om de wil. Was de wil van Jezus ook beperkt? Nee, Jezus kon alles willen wat zijn karakter hem liet willen. De 'beperking' waar jij het over hebt is de 'beperking' niet te kunnen willen kiezen wat niet in overeenstemming is met het karakter. Dat is geen beperking, en als je het wel een beperking wil noemen is die op alle mogelijke soorten denkende wezens van toepassing.
Als je ervan uitgaat dat Jezus niet een principieel ander karakter had gaat deze redenering dus niet op. Ten tweede was ook de mens oorspronkelijk in staat God volledig te gehoorzamen. En ten derde zou ik zeggen dat als je karakter bepaalt dat je bepaalde dingen niet kunt willen dat dat karakter dan een beperking is van de wil. Het is duidelijk dat God zo'n beperking niet wilde.
Zo zou je ook voor kunnen stellen dat God een barrière inbouwt om tegen te gaan dat de mens hetzelfde wil als Zijn wil, namelijk de barrière van de 'zondige mens'. Zoals ik al zei, dit is geen beperking maar slechts een instelling.
Dat is een nogal cryptisch geheel.... Wat ik er uit haal is dat je van mening bent dat de mens zoals God deze heeft geschapen een barrière heeft die verhoedt dat hij wil wat God wil. Als dat is wat je bedoelt dan is dat volgens mij een verkeerd uitgangspunt. De wil van de mens zoals God die geschapen heeft kan wel degelijk in overeenstemming zijn met Gods wil.
Waarom niet?
Wat denk je zelf?
Tenslotte wil ik geen gras voor Elberts voeten wegmaaien, maar ik kan het niet nalaten op het volgende te reageren

Waar het me om gaat is dat sommige uitspraken (zoals "Alle zwanen zijn wit") in principe geen context nodig hebben om duidelijkheid te verschaffen over de bedoeling.
Dat is een onjuiste conclusie. Althans, het voorbeeld dat je geeft ondersteunt je conclusie niet. Als iemand die naar een vijver met zwanen staat te kijken wordt gevraagd naar de kleur van de zwanen, zou zijn antwoord heel goed kunnen zijn: "ze zijn wit". Als de vraagsteller daarop vraagt: "zijn ze allemaal wit?" dan kan het antwoord: "alle zwanen zijn wit" in de gegeven context een uitermate correct antwoord zijn.
Klaas