andere godsdienten: van de duivel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 mei 2005 10:27

Volgens mij is dat helemaal niet off-topic. Kun je ook beargumenteren waarom je het niet met me eens bent?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 10:27

Hier komt dus de uitverkiezing om de hoek kijken.
De wereld (satan) houdt je een heleboel wegen naar God voor. Die heel mooi en wijs kunnen lijken (satan kan zich voordoen als een engel des lichts), maar God heeft Zijn Zoon gezonden naar de wereld. Door in die Zoon te geloven kunnen we bij God komen, al die andere wegen leiden niet tot God. God verkiest de mensen die via Jezus tot Hem komen, omdat dat de enige weg is waarop er met de zonden afgerekend kan worden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 mei 2005 10:30

Uh ja, maar hoe is dat in strijd met wat ik zei?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 mei 2005 10:35

naomi,

ik denk dat je een fout maakt in je redenering. De mens staat niet voor de keus of hij op de goede weg of de verkeerde weg gaat wandelen. Vanuit zichzelf STAAT hij al op de verkeerde weg. Met andere woorden, het zit IN de mens om te dwalen. Daar is na de val in het paradijs de satan niet meer voor nodig. Die speelt nog wel een rol, maar ook al zou hij niets meer doen, dan nog zou je verloren blijven als je niet door Christus tot de Vader gaat.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 11:51

Klaas schreef:Uh ja, maar hoe is dat in strijd met wat ik zei?

Klaas

Dat laatste was niet in reactie op waar ik het niet mee eens was.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 11:57

TheKeimpe schreef:naomi,

ik denk dat je een fout maakt in je redenering. De mens staat niet voor de keus of hij op de goede weg of de verkeerde weg gaat wandelen. Vanuit zichzelf STAAT hij al op de verkeerde weg. Met andere woorden, het zit IN de mens om te dwalen. Daar is na de val in het paradijs de satan niet meer voor nodig. Die speelt nog wel een rol, maar ook al zou hij niets meer doen, dan nog zou je verloren blijven als je niet door Christus tot de Vader gaat.

Dat geloof ik dus niet helemaal. Het zit in de mens om zelfgericht te zijn. Adam en Eva wilden weten het verschil tussen goed en kwaad en wilde als God zijn. Dat is iets wat we nog steeds willen.
Toch geloof ik dat satan een zeer grote rol speelt. De mens is verloren, wat betekent dat de mens in duisternis (rijk van satan) is, dus onder zijn invloed.
Als satan nu geen invloed meer zou hebben, zou iedereen binnen de kortste keren bekeerd zijn. Zou dus iedereen in de korste keren door Christus tot de Vader gaan.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 24 mei 2005 12:05

Als ik het geod begrijp gaan jullie ervan uit dat alle religies behalve het Christendom dwalingen zijn omdat ze niet de Zoon van God kennen die door God is gestuurd. En wat als ik nu zeg dat er een religie is waar men de Zoon niet als de weg nodig heeft omdat God zelf in andere tijden de vorm heeft aangenomen van de mens om hen de weg te wijzen terug naar Hem. En dat deze weg niet anders is dan de weg die Zijn Zoon is. Omdat de Zoon en de Vader één zijn.
Ik denk dat jullie eerst maar eens flink moeten verdiepen in andere religies voordat je er over oordeelt, maarja dat is best eng, want dan kunnen de muren om je heen wel eens afbrokkelen.

Even wat simpele voorbeelden over dat wat alle religies met elkaar verbind;
- alle religies, behalve het Hindoeisme, hebben een stichter
- alle religies hebben heilige teksten
- alle religies kennen heilige dagen en heilige plaatsen
- alle religies hebben erediensten en plekken of gebouwen daarvoor
- alle religies hebben het over één God. De Boeddhisten en de Jainen spreken niet over God als zodaning maar over een staat van verlichting en over perfectie
- alle religies kennen God verschillende aspecten toe, zoals het scheppende, het in stand houden en het vernietigende en geven hier soms aparte namen aan.
- alle religies spreken over relatie tussen mens en God. God is de basis van de mens.
- alle religies leren contact te maken met God d.m.v. gebed
- alle religies leggen de nadruk op de juiste maniet van leven, op ethisch gedrag. In elk zijn de waarden; Liefde, Vrede, Waarheid, Juist Gedrag en Geweldloosheid terug te vinden.

leef in liefde.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: andere godsdienten: van de duivel?

Berichtdoor hijwel » 24 mei 2005 12:19

hetsgaapje schreef:Zijn alle niet-christelijke religies een verzinsel van de duivel?

ik dat een religie een poging is om het lege kat van binnen op te vullen. De ene doet dit met welvaart, de andere met drugs weer een andere met goed leven, de 4e doet dit met zijn godsdienst.

Maar nooit zullen we met onze pogingen om ons gat van binnen vullen slagen, tenzij dat Jezus Christus in ons graf zal gaan, en op zal staan in ons als een nieuwe schepping!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 mei 2005 12:20

Shiva, je geeft precies aan waarin het Christendom en de andere religies verschillen: volgens het Christendom is Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Hem. Dat zijn Zijn eigen woorden (Joh. 14:6).

Dus het is van tweeen een: of Jezus spreekt hier de waarheid en moeten we naar Hem luisteren, of Hij is een leugenaar en moeten we niet naar Hem luisteren. Een tussenweg is er niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2005 13:57

Naomi, jij zegt, de wereld (satan) is het dus zo dat de wereld per definitie van Satan is? De mens wil gewoon een oplossing voor dingen die hij niet begrijpt of snapt en verzint dus een God, maar is dat directe van Satan?

De bron ligt in het paradijs en toen was het Satan die ons verleide, maar wij deden de zonde, het hele reformatorische wereldje geeft Satan veel te veel macht!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 14:12

Ten eerste: Ik ben geen refo, ik ben christen. Plaats mij alstjeblieft niet in een hokje, behalve het hokje met Christus
:wink: !

Ik krijg trouwens juist vanuit de reformatorische hoek te horen dat ik satan overal bij haal, terwijl wij zelf de zonden doen.

Ik heb, vanuit de bijbel en ervaring met geestelijke strijd en demonie en bevrijding, ontdekt dat satan achter zoveel meer dingen zit als dat wij denken.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 mei 2005 14:25

elbert schreef:Andere (valse) godsdiensten kun je volgens mij vergelijken met het menselijke zoeken en tasten naar God. Maar de mens is verblind en ontvangt alleen het licht om Hem te zien (in het geloof) door de Heilige Geest.

Romeinen 1:
18 Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden.
19 Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard.
20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn.
21 Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden;
22 Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwaas geworden;
23 En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende gedierten.
24 Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren;
25 Als die de waarheid Gods veranderd hebben in de leugen, en het schepsel geeerd en gediend hebben boven den Schepper, Die te prijzen is in der eeuwigheid, amen.

Vers 20 leert ons volgens mij dat een religieus besef de mens is ingeschapen, maar dat door de zondeval dit besef juist in zijn nadeel -eeuwig oordeel- werkt.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 14:37

Ik denk dat het een het ander niet uitsluit. De mens is niet te verontschuldigen, omdat de mens ook God kan kiezen ipv de wereld en satan. Het is echter wel onder invloed van satan dat mensen dingen doen. Het is of het rijk van de duisternis of het rijk van het licht. Geen tussenin, wat-zijn-mensen-slecht-rijk.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 24 mei 2005 14:48

Shiva, je geeft precies aan waarin het Christendom en de andere religies verschillen: volgens het Christendom is Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Hem. Dat zijn Zijn eigen woorden (Joh. 14:6).

Dus het is van tweeen een: of Jezus spreekt hier de waarheid en moeten we naar Hem luisteren, of Hij is een leugenaar en moeten we niet naar Hem luisteren. Een tussenweg is er niet.

En dat is nu net waar jullie in vast lopen. Ik geloof zeer zeker dat Jeus dit gezgd heeft maar er zijn er meerdere geweest die dit hebben gezegd en daarbij ook nog uitlegden wat er mee bedoelt wordt. Opnieuw vraagt om uit je hokje te stappen maar wat nog veel belangrijker is, wil je dit daadwerlekijk begrijpen, dan zal je God niet buiten je moeten plaatsen. Of zoals Jezus zei:
The Kingdom of God does not come in such a way to be seen. No one will say, 'Look, here it is; or there it is!' Because the Kingdom of God is within you. (Luke 17.20-21)
Pas wanneer je dit daadwerkelijk begrijpt zal je begrijpen wat Jezus zei.

ter toevoeging:
Everyone who takes refuge in Me, whatever their birth, gender, or position in society will attain the supreme goal of merging into Me. This is true even for those whom society may scorn or consider to be ineligible, There is no such thing as a sinful or wicked birth. Were there is a hurricane of love in the mind and heart all human distictions vanish.

You have found yourself born into this transient and joyless world, Arjuna, so turn from it and take delight in Me. Give all your love to Me. Adore Me, the One Divine. Make all your acts an offering. Surrender to Me. Make Divinty your fondest ideal and highest goal. Set you heart and mind on Me as I here prescribe, and you will indeed enter into My very being.

(Bhagavad Gita 9.32-34)

leef in liefde, want liefde ben je.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 mei 2005 15:02

Shiva,

in de eerste plaats geloof ik niet dat er iemand geweest is die met Jezus is vastgelopen.
In de tweede plaats geeft je aanhaling uit de Bhagavad Gita wellicht het juiste doel aan (nl. beter worden door te leven met God), maar geeft een pertinent onjuiste diagnose (nl. dat de patient niet ziek is).
We worden niet beter door te doen alsof we niet ziek zijn.
We kunnen beter naar een Dokter gaan die het vertelt zoals het is, ook al is de diagnose niet zo prettig.
De Bijbel zegt ons dat we dood zijn in zonden en misdaden.
Maar de Bijbel zegt ook dat we op kunnen staan in een nieuw leven door Degene die de dood en de zonde heeft overwonnen.
Zo is het Evangelie het Evangelie en hoeven we ons niet blij te maken met een schijnwerkelijkheid, maar kunnen we blij zijn in God. Wie zo blij is geworden, heeft de Heilige Geest ontvangen en het Koninkrijk van God is in hem/haar.

Elbert
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”