Waarom zit je in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

aahaa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor aahaa » 19 mei 2005 12:15

Je neemt Jezus Christus ook niet uit jezelf aan.
maar als je Hem aanneemt, dan wordt het door de Vader gegeven

Dat zien we niet altijd en vaak wordt het mi later pas duidelijk dat het van God gegeven is. Spurgeon dacht eerst ook dat hij Christus aangenomen had, maar later zag hij dat Godhem naar dat punt had geleid, en dus was God de eerste in zijn leven.

Om ff on-topic te blijven. Veel mensen in de gergem in ned enzo blijven daar, omdat ze zichzelf kunnen blijven. Maar er zijn ook velen die blijven, omdat ze echt verlangen om een kind van God te worden en ze bang zijn zichzelf te bedriegen door naar een 'lichtere' kerk te gaan. Als je atlijd zo opgevoed bent wordt je geweten ook zo gevormd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 mei 2005 12:25

Er is ook nog een factor: ANGST!

De gedachtengang is als volgt: in de kerk is de kans 'dat het nog eens mocht komen staan te gebeuren dat het nog eens zo wezen mocht' wel heel klein, maar als je bij de kerk weggaat dan ga je zeker verloren. Wie niet bij de kerk (het genootschap) is, is heel zeker een verworpene, en in de kerk is er nog een kansje...

aahaa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor aahaa » 19 mei 2005 12:32

angst is idd een reele factor. ik vraag me af of mensen die oprecht dit belijden aan God en vragen om vergeving, ook wedergeboren christenen kunnen zijn, maar het zelf niet beseffen omdat ze niet vlg de dogma's van het kerkgenootschap bekeerd zijn.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 19 mei 2005 13:15

In de Kerk zitten uit angst ,fout.
In de Kerk zitten om dat je zo opgevoed ben;fout.
In de Kerk zitten uit dode traditie; fout.
In de Kerk zitten om niet uitgesloten te worden door je fam. fout---enz enz enz.

Het geloof is een gave van de Heilige Geest en je gaat naar de Kerk om de Heilige Verlosser te aanbidden , en weet dat het Heil uit Hem is, en dat de Kerk Zijn Lichaam is; buiten Hem en de Kerk geen heil.

Bekering is dat wij elke dag zullen moeten doen , zich afkeren van het kwaad en zich toe keren naar het Eeuwig Licht,dat wij ons overgeven en bekeren is Genade.

Als wij verloren gaan is het ons eigen schuld; wie Jezus de Christus aan zullen nemen en Hem aanroepen zullen behouden worden.

Komt allen tot mij die moe zijn en belast en Ik zal hen rust geven .

cornelis
Kapitein
Kapitein

Waarom zit ik in de kerk.

Berichtdoor cornelis » 19 mei 2005 19:18

Omdat ik er graag ben.
Ik geniet nog wekelijks van de kerkdiensten.
In het bijzonder een Geref bonds prediking.
En we mogen er ook op vertrouwen,dat de Here Jezus ook zelf aanwezig is,naar Zijn eigen belofte.
Het is alleen diep triest,dat velen de kerk de rug toekeren.
En dat is beslist niet naar Gods wil.
En ook hier geld regelmaat is goed.
Dit wilde ik weer even kwijt,met vr gr Cornelis

MissF
Generaal
Generaal

Re: Waarom zit ik in de kerk.

Berichtdoor MissF » 19 mei 2005 19:22

cornelis schreef:Omdat ik er graag ben.
Ik geniet nog wekelijks van de kerkdiensten.
In het bijzonder een Geref bonds prediking.
En we mogen er ook op vertrouwen,dat de Here Jezus ook zelf aanwezig is,naar Zijn eigen belofte.
Het is alleen diep triest,dat velen de kerk de rug toekeren.
En dat is beslist niet naar Gods wil.
En ook hier geld regelmaat is goed.
Dit wilde ik weer even kwijt,met vr gr Cornelis

Ben ik helemaal met je (u) eens, maar waar het eigenlijk om ging: waarom je in de kerk zit als er gepreekt wordt dat je toch niet of amper bekeerd kunt worden...... :D
Want dat is toch wel 1 van de hoofdredenen dat ik in de kerk zit: om te groeien in mijn geloof. God heeft mij bekeerd, maar daar kan het niet bij blijven....gelukkig niet :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

cornelis
Kapitein
Kapitein

Waarom zit ik in de kerk.

Berichtdoor cornelis » 19 mei 2005 19:45

Daar ben ik het helemaal mee eens Miss F.
Gods Heilige Geest moet het geprekende woord overbrengen in het hart.
Alleen wie is bekeerd of wie in onbekeerd.
Ik ga er van uit,dat de ouderen die in de kerk zitten,toch al geborgen zijn in Christus.
Dit wil ik nog even kwijt,met vr gr Cornelis.

MissF
Generaal
Generaal

Re: Waarom zit ik in de kerk.

Berichtdoor MissF » 19 mei 2005 19:51

cornelis schreef:Ik ga er van uit,dat de ouderen die in de kerk zitten,toch al geborgen zijn in Christus.

Hmm, dat vind ik niet zo'n logische opmerking :)
Er kunnen zat oudere mensen zijn die schijn-christen zijn, of niet bekeerd zijn, en zat jongeren die het wel zijn...
OUder zijn betekent niet per definitie dat je bekeerd bent, toch? Al hebben ze al een langer leven de kans gehad...
Ik denk als je jong gelooft, dat je heel wat meer 'plezier' in je leven zult hebben, dan dat je pas op oudere leeftijd bekeerd wordt. Dan blijf je denk ik wel zitten met de gedachte 'was ik maar eerder God gaan zoeken...'
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

cornelis
Kapitein
Kapitein

Waarom zit ik inde kerk?

Berichtdoor cornelis » 19 mei 2005 20:32

Ja,Miss F.
Is ook waar.
Natuurlijk zijn er ook jongeren,die bekeerd zijn.
Ik moet even denken aan die heerlijke Bijbelse belofte:Wie Mij vroeg zoeken zullen Mij vinden.
Helaas is niet elke kerkganger een bekeerde kerkganger,alleen God weet wat er in het hart leeft.
En het geld toch ook,we moeten ons elke dag weer opnieuw bekeren.
Want elke dag is er weer dat struikelen,en moeten we weer door Jezus zelf opgericht worden.
Dit was het weer,vr.gr Cornelis

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 mei 2005 22:59

Evelien schreef: (johannes 1:12): Maar zovelen Hem aangenomen hebben dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven, (SV)!! De een zegt: je kunt Jezus niet aan nemen want God moet jouw aan nemen (dat heeft Hij al veel eerder gedaan dan men denkt)!!! Maar het staat gewoon letterlijk in de Bijbel dat je Jezus toch moet aannemen? Er zijn heel wat predikanten die zeggen dat je Jezus niet kunt aannemen!!! :cry:

overigens staat in de engelse Bijbel (KJV) "As much as received Him" (zovelen als Hem ontvangen hebben). ik weet niet wat de beste vertaling is (mijn grieks is niet zo best), maar dat zet wel de tekst in een ander licht.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

André

Berichtdoor André » 20 mei 2005 23:23

12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. NBV

Volgens mij is het zo simpel als hier staat, "en wie in zijn naam geloven"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Waarom zit je in de kerk?

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2005 00:07

MissF schreef:Met een aantal mensen met wie ik op reis was vrige week hadden we een gesprek over de mensen die in de (oud) gereformeerde gemeente in Nederland zitten.

We kamen tot de conclusie dat veel mensen daar denken dat je niet zomaar bekeerd kunt worden. Dat houdt daar in: bijna niemand, want er zijn maar enkele mensen uitverkoren. Dus gaat er amper iemand aan het avondmaal...

Wat we ons toen afvroegen was: waarom zit je dan uberhaupt nog in (die) kerk? Als de kans toch te klein is?

Ik zou gaan denken: of zo hard mijn 'best' doen en zorgen dat ik wel bekeerd zou worden (oke, door God, maar niet zomaar afwachten!!) of ik zou lekker de wereld intrekken en lekker mijn leven leven. Anders zit je heel je leven in die kerk, en laat je van alles en doe je van alles juist wel, en kom je nog niet in de hemel?

Helaas hadden we in onze discussiegroep geen mensen die in een van deze gemeentes zat/zit....

Kan iemand helpen? :D

In die situatie? Goede vraag. Misschien omdat je toch nog hoop hebt op een bekering. Maar ja, de uitgangspositie is helemaal verkeerd. Haast nergens in de wereld is er een dergelijke leer.... behalve in Nederland, daar maken we ons al eeuwen druk om uitverkiezing en dat soort dingen... Als mensen zo denken moeten ze zich niet afvragen waarom ze naar de kerk zouden gaan. Ze moeten zich afvragen of hun ideeen wel kloppen. Als je namelijk kijkt naar wat de bijbel zegt en naar wat wereldwijd geleerd wordt, dan kom je er achter dat dit hele discussiepunt niet relevant is en dat het heel anders werkt. En dan wordt je motivatie om naar de kerk te gaan ook heel anders.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

annvisser
Sergeant
Sergeant

Re: Waarom zit je in de kerk?

Berichtdoor annvisser » 24 mei 2005 12:35

MissF schreef:Met een aantal mensen met wie ik op reis was vrige week hadden we een gesprek over de mensen die in de (oud) gereformeerde gemeente in Nederland zitten.

We kamen tot de conclusie dat veel mensen daar denken dat je niet zomaar bekeerd kunt worden. Dat houdt daar in: bijna niemand, want er zijn maar enkele mensen uitverkoren. Dus gaat er amper iemand aan het avondmaal...

Wat we ons toen afvroegen was: waarom zit je dan uberhaupt nog in (die) kerk? Als de kans toch te klein is?

Ik zou gaan denken: of zo hard mijn 'best' doen en zorgen dat ik wel bekeerd zou worden (oke, door God, maar niet zomaar afwachten!!) of ik zou lekker de wereld intrekken en lekker mijn leven leven. Anders zit je heel je leven in die kerk, en laat je van alles en doe je van alles juist wel, en kom je nog niet in de hemel?

Helaas hadden we in onze discussiegroep geen mensen die in een van deze gemeentes zat/zit....

Kan iemand helpen? :D

De Heere weet dat het moeilijk is om te geloven, daarom zie je ook in de Bijbel verschillende voorbeelden van gelovigen die bij elkaar komen om samen na te denken over God en zijn Woord.

Sommige mensen hoor je wel eens zeggen dat ze naar de kerk gaan als ze er behoefte aan hebben. In Lukas vier vers zestien staat dat Jezus naar zijn gewoonte naar de synagoge gaat, Hij gaat naar de kerk, gewoon...omdat Hij dat zo gewend is. Maar is dat zo vreemd? eigenlijk niet, er zijn toch heel veel dingen die je doet omdat je dat gewend bent? Waarom zou dat ook niet mogen gelden voor 'het naar de kerk gaan'.. Als je er geen gewoonte van maakt, wordt de kerkgang ongewoon, en, een goede gewoonte is zo slecht nog niet!

In elke kerkdienst word je gegroet en gezegend. De dominee doet dit.... namens God! Zou jij dit willen missen?? Ook al is God niet letterlijk in de kerk, Hij is er wel! Door de woorden van de dominee heen mag je God ontmoeten.

Als je iemand wil leren kennen, zul je regelmatig met diegene om moeten gaan.. Zo geld dat ook voor het leren kennen van de Heere! In elke kerkdienst wordt over hem verteld, wie Hij is en wat Hij doet, zo kun je Hem steeds beter leren kennen.

De kerk is ook een plek waar je vrienden ontmoet, vrienden van de kerk geven je het gevoel dat je er niet alleen voor staat, er zijn leeftijdgenoten die ook naar de kerk gaan, die bidden, en die ook willen leven volgens de Bijbel, dat geeft moed om vol te houden!

Terug naar “Archief”