MissF schreef:Met een aantal mensen met wie ik op reis was vrige week hadden we een gesprek over de mensen die in de (oud) gereformeerde gemeente in Nederland zitten.
We kamen tot de conclusie dat veel mensen daar denken dat je niet zomaar bekeerd kunt worden. Dat houdt daar in: bijna niemand, want er zijn maar enkele mensen uitverkoren. Dus gaat er amper iemand aan het avondmaal...
Wat we ons toen afvroegen was: waarom zit je dan uberhaupt nog in (die) kerk? Als de kans toch te klein is?
Ik zou gaan denken: of zo hard mijn 'best' doen en zorgen dat ik wel bekeerd zou worden (oke, door God, maar niet zomaar afwachten!!) of ik zou lekker de wereld intrekken en lekker mijn leven leven. Anders zit je heel je leven in die kerk, en laat je van alles en doe je van alles juist wel, en kom je nog niet in de hemel?
Helaas hadden we in onze discussiegroep geen mensen die in een van deze gemeentes zat/zit....
Kan iemand helpen?

De Heere weet dat het moeilijk is om te geloven, daarom zie je ook in de Bijbel verschillende voorbeelden van gelovigen die bij elkaar komen om samen na te denken over God en zijn Woord.
Sommige mensen hoor je wel eens zeggen dat ze naar de kerk gaan als ze er behoefte aan hebben. In Lukas vier vers zestien staat dat Jezus naar zijn gewoonte naar de synagoge gaat, Hij gaat naar de kerk, gewoon...omdat Hij dat zo gewend is. Maar is dat zo vreemd? eigenlijk niet, er zijn toch heel veel dingen die je doet omdat je dat gewend bent? Waarom zou dat ook niet mogen gelden voor 'het naar de kerk gaan'.. Als je er geen gewoonte van maakt, wordt de kerkgang ongewoon, en, een goede gewoonte is zo slecht nog niet!
In elke kerkdienst word je gegroet en gezegend. De dominee doet dit.... namens God! Zou jij dit willen missen?? Ook al is God niet letterlijk in de kerk, Hij is er wel! Door de woorden van de dominee heen mag je God ontmoeten.
Als je iemand wil leren kennen, zul je regelmatig met diegene om moeten gaan.. Zo geld dat ook voor het leren kennen van de Heere! In elke kerkdienst wordt over hem verteld, wie Hij is en wat Hij doet, zo kun je Hem steeds beter leren kennen.
De kerk is ook een plek waar je vrienden ontmoet, vrienden van de kerk geven je het gevoel dat je er niet alleen voor staat, er zijn leeftijdgenoten die ook naar de kerk gaan, die bidden, en die ook willen leven volgens de Bijbel, dat geeft moed om vol te houden!