Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 19 mei 2005 12:22

elbert schreef:Volgens mij was de post van Andre bedoeld om weer te geven dat je zowel over de opwekkingsliederen als over de psalmen niet in karikaturen moet spreken (of ik moet me vergissen). :?
Jij snapt het.

André

Berichtdoor André » 19 mei 2005 12:25

Ik denk (gokje) whatever je ook voor een argumentatie aanvoert, Jas heeft niets met opwekkingsliederen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mei 2005 12:45

André schreef:Ik denk (gokje) whatever je ook voor een argumentatie aanvoert, Jas heeft niets met opwekkingsliederen.

Afbeelding
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mei 2005 13:05

jas schreef:
Boekenlezer schreef:
elbert schreef:Volgens mij was de post van Andre bedoeld om weer te geven dat je zowel over de opwekkingsliederen als over de psalmen niet in karikaturen moet spreken (of ik moet me vergissen). :?

Dan heeft 'ie gelijk. Inderdaad, karikaturen komen niet geloofwaardig over. Een eenzijdig afzetterig beeld bedoelt een spreker meer voor zichzelf, dan om een ander te overtuigen, in feite. Want karikaturen zijn niet overtuigend.

Dat klopt niet wat je hier zegt. Karikaturen zijn vaak juist zeer overtuigend. Ook bij getekende karikaturen, wordt hetgeen de tekenaar beoogd te benadrukken, bijna door iedereen meteen herkend.
Boekenlezer schreef:Die houden uitsluitend rekening met het eigen gevoel, en willen geen moeite doen om anderen te overtuigen. De spreker houdt zich dan met niks anders bezig dan het uitleven van eigen gevoelens.

Niet dus.

Je hebt natuurlijk de positieve karikatuur, de lachwekkende tekening. Maar ik doelde hier meer op een manier van spreken in een polemiek, die weinig opbouwend is. Ik moest denken aan wat ik laatst gelezen had:
Far too often, polemical works are not actually targeted at the other side of the debate. That is to say, they are not aimed at engaging the other side in discussion, or at seeking to persuade the other of the plausibility of truth of the author's own position. Many of the discussions we have read - from both sides of the debate - seem to be written to those who already agree with the author. The point often seems to be one of arming one's own troops, giving them ammunition for future firefights.
(Why I am not an Arminian, Peterson/Williams, blz. 14)

Zoals bijvoorbeeld die dominee sprak, in het voorbeeld van Snorbaarder, dat vind ik typisch zo'n voorbeeld. Uitsluitend degenen die precies zo denken als die predikant zitten te smullen, maar wie zit te wachten op een realistisch beeld wat het nou eigenlijk is krijgen niks zinnigs te horen. De dominee staat alleen zijn eigen gevoelens uit te leven. 'Tsja, je moet nou eenmaal wat, in een land waarin vuurwapens verboden zijn. Maar als dat niet zo was...' c|:)
Ik ervaar eenzijdige veroordelingen als bar weinig opbouwend. Wat heeft het voor zin om andersdenkende christenen vijandelijker te behandelen dan niet-gelovigen, en ze een behandeling te gunnen die we de honden nog niet eens gunnen? Dat vraag ik mij wel eens af. Ik vind dat zo onzinnig.
Natuurlijk mag je fouten aanwijzen bij anderen. Maar laat dat dan wel op een manier gebeuren die binnen de juiste proporties blijft. En dat laatste mis ik bij die ds.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mei 2005 18:26

Boekenlezer schreef:Ik ervaar eenzijdige veroordelingen als bar weinig opbouwend. Wat heeft het voor zin om andersdenkende christenen vijandelijker te behandelen dan niet-gelovigen, en ze een behandeling te gunnen die we de honden nog niet eens gunnen? Dat vraag ik mij wel eens af. Ik vind dat zo onzinnig.
Natuurlijk mag je fouten aanwijzen bij anderen. Maar laat dat dan wel op een manier gebeuren die binnen de juiste proporties blijft. En dat laatste mis ik bij die ds.

Ach dat is over en weer hè. Hoe vaak wordt er niet smalend gesproken over de "zwaren", of worden hun kinderen zelfs uitgelachen op school door het juichend christendom. Maak me nou niks wijs boekenlezer, want ik weet precies hoe dat gaat. Over het algemeen haat men die mensen, om de enige reden dat ze anders zijn, zich anders kleden, naar een andere kerk gaan, anders geloven, op hele noten zingen, etc.
Nou heb ik persoonlijk ook niet zoveel met het evangelisch volksdeel hoor, maar anderzijds laat ik me ook niet het keurslijf van de zwaren aantuigen. Ik ben er nl. van overtuigd dat God van beide richtingen gruwt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mei 2005 20:44

jas schreef:
Boekenlezer schreef:Ik ervaar eenzijdige veroordelingen als bar weinig opbouwend. Wat heeft het voor zin om andersdenkende christenen vijandelijker te behandelen dan niet-gelovigen, en ze een behandeling te gunnen die we de honden nog niet eens gunnen? Dat vraag ik mij wel eens af. Ik vind dat zo onzinnig.

Ach dat is over en weer hè. Hoe vaak wordt er niet smalend gesproken over de "zwaren", of worden hun kinderen zelfs uitgelachen op school door het juichend christendom. Maak me nou niks wijs boekenlezer, want ik weet precies hoe dat gaat. Over het algemeen haat men die mensen, om de enige reden dat ze anders zijn, zich anders kleden, naar een andere kerk gaan, anders geloven, op hele noten zingen, etc.
Nou heb ik persoonlijk ook niet zoveel met het evangelisch volksdeel hoor, maar anderzijds laat ik me ook niet het keurslijf van de zwaren aantuigen. Ik ben er nl. van overtuigd dat God van beide richtingen gruwt.

Als je dat zegt, dan volgt daar onvermijdelijk uit: God gruwt van ieder mens. Welk mens is er immers zonder zonde?

Veel smalend gepraat over de "zwaren" gaat helemaal nergens over, omdat het slechts over uiterlijkheden gaat. Dat de dames daar in rokken lopen, dat ze geen TV hebben, niet aan inenting doen en dat soort dingen. Allemaal dingen die niet schadelijk zijn, en waar weinig mis mee is. Maar waar het inhoudelijk over gaat, daar hoor je het gepeupel dan niet over. Dat gruw ik.

Ik zie graag een wereld van oprechte mensen om mij heen. Als christenen hebben wij de Bijbel als grondslag. Dan moet je die ook als eerste grondslag serieus nemen. Dus eens de moeite nemen om die zo objectief mogelijk te leren kennen. Heb ik zelf ook gedaan. Vind ik niet meer dan logisch. (Daar ben je nooit mee klaar, want daarin kun je blijven leren.)
Helaas valt die wereld nogal eens tegen. Velen leven bij tradities en overgeleverde denkpatronen naast de Bijbel, en zijn niet bereid om die kritisch te bekijken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mei 2005 21:21

Boekenlezer schreef:Ik zie graag een wereld van oprechte mensen om mij heen.

Blijf zoeken zou ik zeggen. Soms wordt je na 20 of 30 jaar nog in mensen bedrogen, terwijl je altijd dacht dat ze oprecht waren.

Boekenlezer schreef:Als christenen hebben wij de Bijbel als grondslag. Dan moet je die ook als eerste grondslag serieus nemen. Dus eens de moeite nemen om die zo objectief mogelijk te leren kennen. Heb ik zelf ook gedaan. Vind ik niet meer dan logisch. (Daar ben je nooit mee klaar, want daarin kun je blijven leren.)
Helaas valt die wereld nogal eens tegen. Velen leven bij tradities en overgeleverde denkpatronen naast de Bijbel, en zijn niet bereid om die kritisch te bekijken.

Dat is deels ook te wijten aan degenen die wel kritisch naar de Bijbel hebben gekeken. Dat ontaardt soms in puur ongeloof. En ik kan me voorstellen dat mensen dan maar liever alles bij het oude laten, ze zijn er huiverig voor. Ik moet ook niets van Bijbelkritiek hebben, wel van Bijbelgeloof, dat is iets heel anders.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 mei 2005 21:27

En waarom zou je niet kritisch naar de Bijbel mogen kijken? Ook de Bijbel is niet vrij van culturele invloeden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mei 2005 21:31

Optimatus schreef:En waarom zou je niet kritisch naar de Bijbel mogen kijken? Ook de Bijbel is niet vrij van culturele invloeden.

Omdat de Bijbel Gods Woord is Optimatus. Zo simpel is dat. En wie zijn wij dan wel om Gods Woord aan kritiek te onderwerpen? Tenzij je natuurlijk de verderfelijke leer aanhangt dat de Bijbel niet Gods Woord is. Jij behoort dan wellicht tot die categorie gelovigen. Ja, dan kun je lekker shoppen in de Bijbel. Dit is wel Gods Woord, maar dat niet. Dit komt me goed uit, maar dat niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 mei 2005 21:36

Dat is dus een misvatting. De Bijbel is Gods Woord, maar door mensen eerst verder verteld en vervolgens opgeschreven. Het is schromelijk naïef om te denken dat er geen komma of letter is veranderd. Neem nou de Pentaeuch. Die is niet ter plekke door Mozes opgeschreven (is ook sterk, want geen mens beschrijft zijn dood) maar een gevolg van mondelinge overlevering zoals dat in die tijd gebruikelijk was. Geheid dat er dan zaken zijn veranderd.

Kritisch nadenken is één van Gods grootste gaven. Gebruik die dan ook en wees niet als degene die zijn talent in de grond begroef.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 mei 2005 22:03

En wat mij opviel: er bestaan slechts twee personen: ik en U. Dus het zingende individu, en God. Dat is wel heel erg beperkt, want zo komt de gemeenschap, de kerk, totaal niet in beeld.

Ik las onlangs een stuk met daarin de nodige kritiek op de huidige (Amerikaanse) praktijk van het zingen van lofprijzingsliederen. De schrijver betoogde o.a. dat we meer 'we-songs' nodig hebben. Volgens hem hebben we te veel ik-liederen. Ik kon me wel vinden in zijn kritiek en begon daarom kritisch(er) te luisteren naar de opwekkingsliederen die we in de dienst zongen. Het grappige was dat mij juist opviel dat er wel degelijk ontzettend veel 'we-songs' zijn.

Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon zo dat veel psalmen ook geschreven zijn vanuit de 1e persoon.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mei 2005 22:42

Optimatus schreef:Dat is dus een misvatting. De Bijbel is Gods Woord, maar door mensen eerst verder verteld en vervolgens opgeschreven.
Ja, en de mensen die dat gedaan hebben zijn geïnspireerd door de Heilige Geest.
Optimatus schreef:Het is schromelijk naïef om te denken dat er geen komma of letter is veranderd. Neem nou de Pentaeuch. Die is niet ter plekke door Mozes opgeschreven (is ook sterk, want geen mens beschrijft zijn dood) maar een gevolg van mondelinge overlevering zoals dat in die tijd gebruikelijk was. Geheid dat er dan zaken zijn veranderd.

Ben jij er bij geweest? De Bijbel heeft het voortdurend over het Boek van Mozes en het is door de Joden vast gesteld dat daar toch echt de Pentateuch mee bedoeld wordt. En waarom zou Mozes dat niet geschreven kunnen hebben? Hij was toch een profeet?
Mozes was de enige profeet die van aangezicht tot aangezicht de Heere gekend heeft.
Optimatus schreef:Kritisch nadenken is één van Gods grootste gaven. Gebruik die dan ook en wees niet als degene die zijn talent in de grond begroef.

Hahaha, die had ik nog niet eerder gehoord. Je talenten gebruiken om Gods Woord te verdraaien. Ja zo lust ik er nog wel een paar. Gebruik liever je talenten om de Waarheid te onderzoeken i.p.v. de leugen te geloven. Bijbelkritiek is de dood voor het geloof. Het is een hellend vlak omdat in de Bijbel een onderlinge samenhang bestaat die verbroken wordt als er ook maar één ding weggelaten of veranderd wordt.
De Bijbel is Gods Woord, onveranderd. Als je daar niet aan vast houdt, kun je je geloof wel opdoeken. Dan ben je geen gelovige, dan ben je een goddeloze ketter.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2005 22:56

jas schreef:

Ach ach ach. Je verzint hier vanalles ter plekke. Dat jij bovenstaande zegt zegt meer over jou dan over die "juichende christenen" waarbij jij om maar aan te kunnen tonen dat ze toch echt geen goede christenen zijn, beweert dat ze refo's verachten.

Je overtrekt de boel hier flink, je generaliseert ontzettend... en stelt velen onterecht in een verkeerd daglicht.

Ik durf te stellen dat dit maar voor een enkeling geldt. Dat ze het vreemd vinden dat mensen perse een rok aan moeten en een hoedje op kan ik me wel voorstellen, maar dat is wat anders dan beweren dat mensen er op veroordeeld zouden worden. Ik denk dat het veel vaker andersom gebeurt, dat "juichende christenen", christenen die geen rok/hoed dragen door zware christenen worden afgekraakt. Ik ken daar helaas teveel voorbeelden van.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mei 2005 23:10

Marnix schreef:
jas schreef:

Ach ach ach. Je verzint hier vanalles ter plekke. Dat jij bovenstaande zegt zegt meer over jou dan over die "juichende christenen" waarbij jij om maar aan te kunnen tonen dat ze toch echt geen goede christenen zijn, beweert dat ze refo's verachten.

Je overtrekt de boel hier flink, je generaliseert ontzettend... en stelt velen onterecht in een verkeerd daglicht.

Ik durf te stellen dat dit maar voor een enkeling geldt. Dat ze het vreemd vinden dat mensen perse een rok aan moeten en een hoedje op kan ik me wel voorstellen, maar dat is wat anders dan beweren dat mensen er op veroordeeld zouden worden. Ik denk dat het veel vaker andersom gebeurt, dat "juichende christenen", christenen die geen rok/hoed dragen door zware christenen worden afgekraakt. Ik ken daar helaas teveel voorbeelden van.

Ik overdrijf helemaal niet. Het is een feit, altijd worden er over die mensen snerende opmerkingen gemaakt. En meestal niet eens door mensen vanuit de wereld, maar vanuit de 'lichtere' kerken. Ik vind het verder niet erg of zo hoor, maar ga het in elk geval niet lopen ontkennen. En ik weet ook dat het andersom ook gebeurt. Het is van geen van beiden goed te praten.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 mei 2005 07:56

jas schreef:
Boekenlezer schreef:Ik zie graag een wereld van oprechte mensen om mij heen.

Blijf zoeken zou ik zeggen. Soms wordt je na 20 of 30 jaar nog in mensen bedrogen, terwijl je altijd dacht dat ze oprecht waren.

Boekenlezer schreef:Als christenen hebben wij de Bijbel als grondslag. Dan moet je die ook als eerste grondslag serieus nemen. Dus eens de moeite nemen om die zo objectief mogelijk te leren kennen. Heb ik zelf ook gedaan. Vind ik niet meer dan logisch. (Daar ben je nooit mee klaar, want daarin kun je blijven leren.)

Dat is deels ook te wijten aan degenen die wel kritisch naar de Bijbel hebben gekeken. Dat ontaardt soms in puur ongeloof. En ik kan me voorstellen dat mensen dan maar liever alles bij het oude laten, ze zijn er huiverig voor. Ik moet ook niets van Bijbelkritiek hebben, wel van Bijbelgeloof, dat is iets heel anders.

Het misbruik heft het goede gebruik niet op.
De schriftcriticus neemt de Bijbel niet als grondslag, en de traditionalist stemt hierin met hem overeen. Kunnen ze mooi elkaar de hand schudden.

Terug naar “Archief”