Jij snapt het.elbert schreef:Volgens mij was de post van Andre bedoeld om weer te geven dat je zowel over de opwekkingsliederen als over de psalmen niet in karikaturen moet spreken (of ik moet me vergissen).
Moderator: Moderafo's
jas schreef:Boekenlezer schreef:elbert schreef:Volgens mij was de post van Andre bedoeld om weer te geven dat je zowel over de opwekkingsliederen als over de psalmen niet in karikaturen moet spreken (of ik moet me vergissen).
Dan heeft 'ie gelijk. Inderdaad, karikaturen komen niet geloofwaardig over. Een eenzijdig afzetterig beeld bedoelt een spreker meer voor zichzelf, dan om een ander te overtuigen, in feite. Want karikaturen zijn niet overtuigend.
Dat klopt niet wat je hier zegt. Karikaturen zijn vaak juist zeer overtuigend. Ook bij getekende karikaturen, wordt hetgeen de tekenaar beoogd te benadrukken, bijna door iedereen meteen herkend.Boekenlezer schreef:Die houden uitsluitend rekening met het eigen gevoel, en willen geen moeite doen om anderen te overtuigen. De spreker houdt zich dan met niks anders bezig dan het uitleven van eigen gevoelens.
Niet dus.
Boekenlezer schreef:Ik ervaar eenzijdige veroordelingen als bar weinig opbouwend. Wat heeft het voor zin om andersdenkende christenen vijandelijker te behandelen dan niet-gelovigen, en ze een behandeling te gunnen die we de honden nog niet eens gunnen? Dat vraag ik mij wel eens af. Ik vind dat zo onzinnig.
Natuurlijk mag je fouten aanwijzen bij anderen. Maar laat dat dan wel op een manier gebeuren die binnen de juiste proporties blijft. En dat laatste mis ik bij die ds.
jas schreef:Boekenlezer schreef:Ik ervaar eenzijdige veroordelingen als bar weinig opbouwend. Wat heeft het voor zin om andersdenkende christenen vijandelijker te behandelen dan niet-gelovigen, en ze een behandeling te gunnen die we de honden nog niet eens gunnen? Dat vraag ik mij wel eens af. Ik vind dat zo onzinnig.
Natuurlijk mag je fouten aanwijzen bij anderen. Maar laat dat dan wel op een manier gebeuren die binnen de juiste proporties blijft. En dat laatste mis ik bij die ds.
Ach dat is over en weer hè. Hoe vaak wordt er niet smalend gesproken over de "zwaren", of worden hun kinderen zelfs uitgelachen op school door het juichend christendom. Maak me nou niks wijs boekenlezer, want ik weet precies hoe dat gaat. Over het algemeen haat men die mensen, om de enige reden dat ze anders zijn, zich anders kleden, naar een andere kerk gaan, anders geloven, op hele noten zingen, etc.
Nou heb ik persoonlijk ook niet zoveel met het evangelisch volksdeel hoor, maar anderzijds laat ik me ook niet het keurslijf van de zwaren aantuigen. Ik ben er nl. van overtuigd dat God van beide richtingen gruwt.
Boekenlezer schreef:Ik zie graag een wereld van oprechte mensen om mij heen.
Boekenlezer schreef:Als christenen hebben wij de Bijbel als grondslag. Dan moet je die ook als eerste grondslag serieus nemen. Dus eens de moeite nemen om die zo objectief mogelijk te leren kennen. Heb ik zelf ook gedaan. Vind ik niet meer dan logisch. (Daar ben je nooit mee klaar, want daarin kun je blijven leren.)
Helaas valt die wereld nogal eens tegen. Velen leven bij tradities en overgeleverde denkpatronen naast de Bijbel, en zijn niet bereid om die kritisch te bekijken.
Optimatus schreef:En waarom zou je niet kritisch naar de Bijbel mogen kijken? Ook de Bijbel is niet vrij van culturele invloeden.
En wat mij opviel: er bestaan slechts twee personen: ik en U. Dus het zingende individu, en God. Dat is wel heel erg beperkt, want zo komt de gemeenschap, de kerk, totaal niet in beeld.
Ja, en de mensen die dat gedaan hebben zijn geïnspireerd door de Heilige Geest.Optimatus schreef:Dat is dus een misvatting. De Bijbel is Gods Woord, maar door mensen eerst verder verteld en vervolgens opgeschreven.
Optimatus schreef:Het is schromelijk naïef om te denken dat er geen komma of letter is veranderd. Neem nou de Pentaeuch. Die is niet ter plekke door Mozes opgeschreven (is ook sterk, want geen mens beschrijft zijn dood) maar een gevolg van mondelinge overlevering zoals dat in die tijd gebruikelijk was. Geheid dat er dan zaken zijn veranderd.
Optimatus schreef:Kritisch nadenken is één van Gods grootste gaven. Gebruik die dan ook en wees niet als degene die zijn talent in de grond begroef.
jas schreef:Boekenlezer schreef:Ik ervaar eenzijdige veroordelingen als bar weinig opbouwend. Wat heeft het voor zin om andersdenkende christenen vijandelijker te behandelen dan niet-gelovigen, en ze een behandeling te gunnen die we de honden nog niet eens gunnen? Dat vraag ik mij wel eens af. Ik vind dat zo onzinnig.
Ach dat is over en weer hè. Hoe vaak wordt er niet smalend gesproken over de "zwaren", of worden hun kinderen zelfs uitgelachen op school door het juichend christendom. Maak me nou niks wijs boekenlezer, want ik weet precies hoe dat gaat. Over het algemeen haat men die mensen, om de enige reden dat ze anders zijn, zich anders kleden, naar een andere kerk gaan, anders geloven, op hele noten zingen, etc.
Nou heb ik persoonlijk ook niet zoveel met het evangelisch volksdeel hoor, maar anderzijds laat ik me ook niet het keurslijf van de zwaren aantuigen. Ik ben er nl. van overtuigd dat God van beide richtingen gruwt.
Marnix schreef:jas schreef:Boekenlezer schreef:Ik ervaar eenzijdige veroordelingen als bar weinig opbouwend. Wat heeft het voor zin om andersdenkende christenen vijandelijker te behandelen dan niet-gelovigen, en ze een behandeling te gunnen die we de honden nog niet eens gunnen? Dat vraag ik mij wel eens af. Ik vind dat zo onzinnig.
Ach ach ach. Je verzint hier vanalles ter plekke. Dat jij bovenstaande zegt zegt meer over jou dan over die "juichende christenen" waarbij jij om maar aan te kunnen tonen dat ze toch echt geen goede christenen zijn, beweert dat ze refo's verachten.
Je overtrekt de boel hier flink, je generaliseert ontzettend... en stelt velen onterecht in een verkeerd daglicht.
Ik durf te stellen dat dit maar voor een enkeling geldt. Dat ze het vreemd vinden dat mensen perse een rok aan moeten en een hoedje op kan ik me wel voorstellen, maar dat is wat anders dan beweren dat mensen er op veroordeeld zouden worden. Ik denk dat het veel vaker andersom gebeurt, dat "juichende christenen", christenen die geen rok/hoed dragen door zware christenen worden afgekraakt. Ik ken daar helaas teveel voorbeelden van.
jas schreef:Boekenlezer schreef:Ik zie graag een wereld van oprechte mensen om mij heen.
Blijf zoeken zou ik zeggen. Soms wordt je na 20 of 30 jaar nog in mensen bedrogen, terwijl je altijd dacht dat ze oprecht waren.Boekenlezer schreef:Als christenen hebben wij de Bijbel als grondslag. Dan moet je die ook als eerste grondslag serieus nemen. Dus eens de moeite nemen om die zo objectief mogelijk te leren kennen. Heb ik zelf ook gedaan. Vind ik niet meer dan logisch. (Daar ben je nooit mee klaar, want daarin kun je blijven leren.)
Helaas valt die wereld nogal eens tegen. Velen leven bij tradities en overgeleverde denkpatronen naast de Bijbel, en zijn niet bereid om die kritisch te bekijken.
Dat is deels ook te wijten aan degenen die wel kritisch naar de Bijbel hebben gekeken. Dat ontaardt soms in puur ongeloof. En ik kan me voorstellen dat mensen dan maar liever alles bij het oude laten, ze zijn er huiverig voor. Ik moet ook niets van Bijbelkritiek hebben, wel van Bijbelgeloof, dat is iets heel anders.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten