collateral schreef:Ja hehe, je gaat in je voorbeeld al de fout in. Laat ik er nog eens op in gaan:
(..)
De conclusie is fout, want je mist een premisse: dat je alle dingen werkt naar de raad van je eigen wil.
Juist, dat zeg ik dus de hele tijd al....
En die laat je bij God ook weg.
Mijn voorbeeld was niet bedoeld als parallel. Ik vraag gewoon of jij hard kunt maken dat jij (met het opnemen van deze premisse) kunt hardmaken dat je alle aspecten bestreken hebt.
Tja, als in de bijbel staat dat alles gebeurt zoals God het wil, en dat God wil dat alle mensen zalig worden, dan zijn dat gewoon twee zaken die geen enkele ruimte openlaten voor interpretaties als "God wil het wel, maar het lukt niet, want er zijn nog andere dingen die meespelen" of iets dergelijks.
Het gaat niet om 'niet lukken' oid. Waar het om gaat is jouw interpretatie van het gegeven dat God 'alles werkt naar de raad van Zijn wil'. Jij maakt daar heel massief van dat dat 1 op 1 betekent dat dat wat God wil ook gebeurt en dat dat wat God niet wil niet gebeurt (dat bedoelde ik met verabsoluteren). Die interpretatie is minstens aanvechtbaar zoniet evident onjuist. Elbert haalde al eerder het gegeven aan dat God niet wil dat we zondigen (moet ik daarvoor bijbelteksten aanhalen?). Toch zondigen we dagelijks. Blijkbaar kun je dus niet absoluut zeggen dat alles wat God niet wil niet gebeurt. Er gebeuren van minuut tot minuut dingen die tegen Gods wil ingaan, sommige daarvan zelfs in Zijn Naam.
Dat bedoel ik ook als ik zeg dat de 'ware dingen' die we over God zeggen gebaseerd moeten zijn op de bijbel. Als je alle bijbelse gegevens recht doet dat ontkom je niet aan de conclusie dat jouw interpretatie van de realisatie van Gods wil bijbels gezien onhoudbaar is. Ik ben hier niet degene die bijbelteksten aan de kant schuift; dat ben jij.
Als Gods realisatie van wat Hij wil ingeperkt wordt door de omstandigheden moet je concluderen dat God niet almachtig/alwetend/onfeilbaar is.
Ik heb het dan ook niet over omstandigheden die de realisatie van Zijn wil zouden inperken. Als ik van mening ben dat dwang geen goed middel is om mijn kinderen mee naar de kerk te krijgen dan heeft dat niets met omstandigheden te maken maar is de 'beperking' (als je daar al van kunt spreken) gelegen in mezelf. Datzelfde moet je je ook t.a.v. God afvragen. God wil Zijn wil realiseren dat is helder, maar de vraag die je moet stellen is of God ook nog 'wensen' heeft t.a.v. de manier waarop Zijn wil gerealiseerd wordt.
Neem je, zoals jij doet, de vrijheid om bepaalde bijbelteksten aan de kant te schuiven, dan kan je je godsbeeld zo kneden als je het zelf wil. Het kan zelfs vrij bijbels lijken, maar 100% bijbels is het niet, naar mijn mening.
Mijn Godsbeeld is wellicht niet 100% bijbels; ik ben en blijf een mens. Maar kom me niet aan met de onzin dat het universialistische Godsbeeld bijbelser is.
Klaas