Laten we het er dan maar op houden dat de oude gereformeerde leer zichzelf weerlegt.... Daarvoor ben ik dan ook helemaal niet nodig.
Klaas
Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:Toch zullen er momenten zijn dat ik ervoor kies om die macht niet te gebruiken. Niet omdat ik dat niet zou kunnen, maar omdat ik het niet wil. Ik doe dat omdat ik uiteindelijk liefde boven gehoorzaamheid plaats.
Je bent een ontaarde vader, als je je kind de keuze gunt wel of niet voor de aanstormende vrachtwagen de weg op te lopen.
Klaas schreef:Je bent een ontaarde vader, als je je kind de keuze gunt wel of niet voor de aanstormende vrachtwagen de weg op te lopen.
En hoe zit het dan met die vader die slechts een paar van zijn kinderen wegrukt voor de aanstormende vrachtwagen?
Klaas schreef:Vraagje voor Collateral: je stelt dat als God wil dat iedereen behouden wordt en als Hij alles doet wat Hij wil daaruit logisherwijs volgt dat iederen behouden wordt. Logisch gezien lijkt dat te kloppen, maar ik vraag me af of je premissen kloppen. Definieer je Gods wil niet veel te beperkt als je daarvan alleen zegt dat Hij wil dat alle mensen behouden worden? Is er niet meer te zeggen over Gods wil?
Ik wil ook graag dat mijn kinderen me gehoorzamen en ik heb op zich ook de mogelijkheden om daarvoor te zorgen (nog wel tenminste). Toch zullen er momenten zijn dat ik ervoor kies om die macht niet te gebruiken. Niet omdat ik dat niet zou kunnen, maar omdat ik het niet wil. Ik doe dat omdat ik uiteindelijk liefde boven gehoorzaamheid plaats. Met het gegeven dat ik graag wil dat mijn kinderen me gehoorzamen is dus niet alles gezegd. Zou dat ook niet op kunnen gaan voor dat wat je zegt over Gods wil? Zou datgene wat er meer te zeggen valt over Gods wil ook niet jouw rekensom ongedaan kunnen maken?
Wellicht, als Zijn wil maar getuigt van alwetendheid, almacht en onfeilbaarheid.
Nee. Kijk, als ouder heb je macht om enige controle over het gedrag van je kinderen uit te oefenen, maar daar blijft het dan ook bij. Je hebt niet de macht om de dingen te laten gaan zoals je wilt dat ze gaan. (Behalve als je een verlichte meester bent die weet dat uiteindelijk niets 'slecht' is, wat er ook gebeurt. Wink ) God heeft dat wel.
Klaas schreef:Ik vind het persoonlijk belangrijker dat dat wat we over Gods wil zeggen overeenkomt met de bijbel.
Klaas schreef:Wellicht, als Zijn wil maar getuigt van alwetendheid, almacht en onfeilbaarheid.
Ik vind het persoonlijk belangrijker dat dat wat we over Gods wil zeggen overeenkomt met de bijbel.
Nee. Kijk, als ouder heb je macht om enige controle over het gedrag van je kinderen uit te oefenen, maar daar blijft het dan ook bij. Je hebt niet de macht om de dingen te laten gaan zoals je wilt dat ze gaan. (Behalve als je een verlichte meester bent die weet dat uiteindelijk niets 'slecht' is, wat er ook gebeurt. Wink ) God heeft dat wel.
Het gaat om het principe. Je hebt een aantal premissen en trekt op basis daarvan een conclusie. Ik laat zien dat het heel goed mogelijk is om op basis van op zich juiste premissen toch verkeerde conclusies te trekken. Ik zal het nog eens omschrijven omdat het voorbeeld blijkbaar nogal verkeerd geïnterpreteerd wordt
premisse A: ik wil dat mijn kinderen me gehoorzamen
premisse B: ik heb voldoende mogelijkheden om ervoor te zorgen dat mijn kinderen me gehoorzamen.
comclusie: mijn kinderen doen wat ik wil.
Invulling premisse A: ik wil dat mijn kinderen meegaan naar de kerk
Invulling premisse B: ik kan mijn kinderen dwingen om mee te gaan naar de kerk.
Conclusie: mijn kinderen gaan (zonodig onder dwang) mee naar de kerk.
In de praktijk zal die conclusie niet blijken te kloppen. Niet omdat de premissen niet kloppen maar omdat deze slechts een deel van de werkelijkheid beschrijven.
jas schreef:Klaas schreef:Ik vind het persoonlijk belangrijker dat dat wat we over Gods wil zeggen overeenkomt met de bijbel.
Dat geloof ik niet. Want je was het niet eens met wat ik over Gods wil schreef, terwijl dat voluit Bijbels was. Je bent dus erg dubbel.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten