(on)geloofsvragen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 mei 2005 23:03

Laten we het er dan maar op houden dat de oude gereformeerde leer zichzelf weerlegt.... Daarvoor ben ik dan ook helemaal niet nodig.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mei 2005 23:20

Klaas schreef:Laten we het er dan maar op houden dat de oude gereformeerde leer zichzelf weerlegt.... Daarvoor ben ik dan ook helemaal niet nodig.

Klaas

flauw flauw flauw.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 mei 2005 23:22

Jij begon....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mei 2005 23:24

Klaas schreef:Jij begon....

Klaas, de groeten.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 mei 2005 07:53

De groeten terug.

En laat loze opmerkingen in de toekomst maar zitten.

Klaas

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 19 mei 2005 08:18

Klaas schreef:Toch zullen er momenten zijn dat ik ervoor kies om die macht niet te gebruiken. Niet omdat ik dat niet zou kunnen, maar omdat ik het niet wil. Ik doe dat omdat ik uiteindelijk liefde boven gehoorzaamheid plaats.

Je bent een ontaarde vader, als je je kind de keuze gunt wel of niet voor de aanstormende vrachtwagen de weg op te lopen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 mei 2005 08:26

Je bent een ontaarde vader, als je je kind de keuze gunt wel of niet voor de aanstormende vrachtwagen de weg op te lopen.

En hoe zit het dan met die vader die slechts een paar van zijn kinderen wegrukt voor de aanstormende vrachtwagen?

Het gaat me niet om het doortrekken van het voorbeeld an sich. Het ging me erom aan te geven dat je op basis van twee op zich juiste uitgangspunten heel goed verkeerde conclusies kunt trekken omdat de uitgangspunten niet het hele plaatje geven.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mei 2005 10:21

Klaas schreef:

En hoe zit het dan met die vader die slechts een paar van zijn kinderen wegrukt voor de aanstormende vrachtwagen?

Daar ga je weer. Altijd God met mensen vergelijken. Die vergelijking GAAT ALTIJD MANK, omdat wij denken vanuit verwrongen werkelijkheden. Stop daar toch eens mee.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 mei 2005 10:27

Door de vergelijking om te draaien laat ik juist zien dat deze menselijke parallel niet opgaat.

Leer nou toch eens lezen.

Klaas

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 mei 2005 10:30

Menselijke parallellen schieten altijd te kort, maar kunnen wel een hulpmiddel zijn om bepaalde aspekten van de Bijbelse werkelijkheid te verduidelijken. Je moet daarbij wel kijken naar het doel van de vergelijking en niet zozeer of de vergelijking in alle punten opgaat (dat is nl. nooit het geval).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 mei 2005 11:39

Klaas schreef:Vraagje voor Collateral: je stelt dat als God wil dat iedereen behouden wordt en als Hij alles doet wat Hij wil daaruit logisherwijs volgt dat iederen behouden wordt. Logisch gezien lijkt dat te kloppen, maar ik vraag me af of je premissen kloppen. Definieer je Gods wil niet veel te beperkt als je daarvan alleen zegt dat Hij wil dat alle mensen behouden worden? Is er niet meer te zeggen over Gods wil?

Wellicht, als Zijn wil maar getuigt van alwetendheid, almacht en onfeilbaarheid.

Ik wil ook graag dat mijn kinderen me gehoorzamen en ik heb op zich ook de mogelijkheden om daarvoor te zorgen (nog wel tenminste ;-)). Toch zullen er momenten zijn dat ik ervoor kies om die macht niet te gebruiken. Niet omdat ik dat niet zou kunnen, maar omdat ik het niet wil. Ik doe dat omdat ik uiteindelijk liefde boven gehoorzaamheid plaats. Met het gegeven dat ik graag wil dat mijn kinderen me gehoorzamen is dus niet alles gezegd. Zou dat ook niet op kunnen gaan voor dat wat je zegt over Gods wil? Zou datgene wat er meer te zeggen valt over Gods wil ook niet jouw rekensom ongedaan kunnen maken?

Nee. Kijk, als ouder heb je macht om enige controle over het gedrag van je kinderen uit te oefenen, maar daar blijft het dan ook bij. Je hebt niet de macht om de dingen te laten gaan zoals je wilt dat ze gaan. (Behalve als je een verlichte meester bent die weet dat uiteindelijk niets 'slecht' is, wat er ook gebeurt. ;) ) God heeft dat wel.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 mei 2005 11:51

Wellicht, als Zijn wil maar getuigt van alwetendheid, almacht en onfeilbaarheid.

Ik vind het persoonlijk belangrijker dat dat wat we over Gods wil zeggen overeenkomt met de bijbel.

Nee. Kijk, als ouder heb je macht om enige controle over het gedrag van je kinderen uit te oefenen, maar daar blijft het dan ook bij. Je hebt niet de macht om de dingen te laten gaan zoals je wilt dat ze gaan. (Behalve als je een verlichte meester bent die weet dat uiteindelijk niets 'slecht' is, wat er ook gebeurt. Wink ) God heeft dat wel.

Het gaat om het principe. Je hebt een aantal premissen en trekt op basis daarvan een conclusie. Ik laat zien dat het heel goed mogelijk is om op basis van op zich juiste premissen toch verkeerde conclusies te trekken. Ik zal het nog eens omschrijven omdat het voorbeeld blijkbaar nogal verkeerd geïnterpreteerd wordt ;-)

premisse A: ik wil dat mijn kinderen me gehoorzamen
premisse B: ik heb voldoende mogelijkheden om ervoor te zorgen dat mijn kinderen me gehoorzamen.
comclusie: mijn kinderen doen wat ik wil.

Invulling premisse A: ik wil dat mijn kinderen meegaan naar de kerk
Invulling premisse B: ik kan mijn kinderen dwingen om mee te gaan naar de kerk.
Conclusie: mijn kinderen gaan (zonodig onder dwang) mee naar de kerk.

In de praktijk zal die conclusie niet blijken te kloppen. Niet omdat de premissen niet kloppen maar omdat deze slechts een deel van de werkelijkheid beschrijven.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mei 2005 12:35

Klaas schreef:Ik vind het persoonlijk belangrijker dat dat wat we over Gods wil zeggen overeenkomt met de bijbel.

Dat geloof ik niet. Want je was het niet eens met wat ik over Gods wil schreef, terwijl dat voluit Bijbels was. Je bent dus erg dubbel.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 mei 2005 12:40

Dan geloof je dat niet. Mij een zorg.

Ik hoop dat het ooit nog eens tot je door mag dringen dat er ook mensen zijn die de bijbel anders interpreteren dan jij.

Klaas

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 mei 2005 13:16

Klaas schreef:

Ik vind het persoonlijk belangrijker dat dat wat we over Gods wil zeggen overeenkomt met de bijbel.

Het belangrijkst is, dat hetgeen we over God (of Zijn wil) zeggen waar is...

In ieder geval lijkt het me wel bijbels om te stellen dat God alwetend, almachtig en onfeilbaar is. Zie de volgende teksten:

Genesis 28:3: "En God almachtig zegene u, ..."
Marcus 10:27: "... alle dingen zijn mogelijk bij God."
1 Johannes 3:20: "... Hij kent alle dingen."
Openbaringen 22:14: "Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste."
Efeze 1:11: "... Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil."
1 Samuel 15:29: "... Hij is geen mens, dat Hem iets berouwen zou."

Nee. Kijk, als ouder heb je macht om enige controle over het gedrag van je kinderen uit te oefenen, maar daar blijft het dan ook bij. Je hebt niet de macht om de dingen te laten gaan zoals je wilt dat ze gaan. (Behalve als je een verlichte meester bent die weet dat uiteindelijk niets 'slecht' is, wat er ook gebeurt. Wink ) God heeft dat wel.

Het gaat om het principe. Je hebt een aantal premissen en trekt op basis daarvan een conclusie. Ik laat zien dat het heel goed mogelijk is om op basis van op zich juiste premissen toch verkeerde conclusies te trekken. Ik zal het nog eens omschrijven omdat het voorbeeld blijkbaar nogal verkeerd geïnterpreteerd wordt ;-)

premisse A: ik wil dat mijn kinderen me gehoorzamen
premisse B: ik heb voldoende mogelijkheden om ervoor te zorgen dat mijn kinderen me gehoorzamen.
comclusie: mijn kinderen doen wat ik wil.

Invulling premisse A: ik wil dat mijn kinderen meegaan naar de kerk
Invulling premisse B: ik kan mijn kinderen dwingen om mee te gaan naar de kerk.
Conclusie: mijn kinderen gaan (zonodig onder dwang) mee naar de kerk.

In de praktijk zal die conclusie niet blijken te kloppen. Niet omdat de premissen niet kloppen maar omdat deze slechts een deel van de werkelijkheid beschrijven.

En dus kloppen ze niet. Als jij je kinderen niet (zonodig onder dwang) mee krijgt naar de kerk, komt dat gewoon omdat een van de premissen niet klopt. Naar alle waarschijnlijkheid zal dat premisse B zijn. Je kunt je kinderen in de praktijk namelijk niet altijd dwingen.

Nu zou je dus analoog moeten stellen dat God in theorie alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil, maar dat dat in de praktijk niet zo erg lukt?

jas schreef:
Klaas schreef:Ik vind het persoonlijk belangrijker dat dat wat we over Gods wil zeggen overeenkomt met de bijbel.

Dat geloof ik niet. Want je was het niet eens met wat ik over Gods wil schreef, terwijl dat voluit Bijbels was. Je bent dus erg dubbel.

Mijns inziens is dat niet bijbels, en dat heb ik dan ook gepost. Ga je daar nog op antwoorden?

Terug naar “Archief”