gaan jong gestorven kinderen naar de hemel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2003 08:20

Volgens mij heeft het niets te maken met heet feit of ze al dan niet zonde gedaan hebben of kinderen zalig worden. Maar enkel en alleen met GOd die dat beloofd.

Ik zou haast het gehele doopformulier hier neerzetten.
Misschien wel een goed idee als dat eens goed gelezen wordt.
Bij de doop sluit God een EEUWIG verbond der genade!
En is er de belofte dat de Heilige Geest in ons wonen wil, en ons tot levende leden van Chistus maken wil. Want Hij eigent ONS toe dat wij in CHristus de afwassing van onze zonde hebben en de dagelijkse vernieuwing van ons leven. Zo zullen wij tenslotte volkomen rein in het eeuwige leven een plaats ontvangen temidden van de gemeente der uitverkorenen.

Mijn enige troost in leven en sterven is: dat ik het eigendom van Christus ben. Ik en ook mijn kinderen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 apr 2003 11:51

Ik zou haast het gehele doopformulier hier neerzetten.
het doopformulier is een menselijk product. Het lijkt mij dat je grote moeite hebt om onderscheid te maken tussen de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Je kent ze evenveel gezag toe!

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2003 12:58

De Bijbel is ook door mensen geschreven en toch geloof ik dat het ingegeven is door de Heilige Geest. En daarom gezag heeft.
Het doopformulier is tenslotte het formulier wat gelezen wordt als onze kinderen gedoopt worden en waar ik ja op antwoordt. Als ik niet zou geloven dat wat daarin staat gebaseerd is op wat de Bijbel ons leert zou ik daar ook nooit ja op kunnen gezegt hebben. Verder staan er duidelijke tekstverwijzingen bij zodat ik het kan toetsen aan de Bijbel.
Maar Bijbel en belijdenisgeschriften, formulieren, Cathechismus, allemaal zijn ze geschreven door mensen, geinspireerd door de Heilige Geest.

joris

Berichtdoor joris » 18 apr 2003 13:04

vandaar de scheve tekstverwijzingen?
belijdenisgeschriften zijn bijna allemaal tégen iets geschreven, daar kan geen zegen op rusten lijkt mij. Ja sorry hoor, ik geloof niet dat de kinderdoop goed is, dus ik vindhe theel knap dat het doopformulier is opgesteld met behulp van de bijbel.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2003 13:08

Vandaar die scheve tekstverwijzingen???????????
Van jouw?

joris

Berichtdoor joris » 18 apr 2003 13:18

sorry, ik zal stoppen over dit onderwerp. Want het vechten zit ons in het bloed, en daar probeer ikvanaf te komen. Ben immers niet meer vrijgemaakt, haha!

Het lijkt mij niet de bedoeling dat we gaan ruzie maken. Ik vraag je alleen of je eens echt kritisch het formulier wilt lezen en de tekstverwijzingen die er bij staan! En dat geld overigens ook voor de catechismus.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2003 13:27

Ik heb die echt goed gelezen, en met mij velen. Ze zitten in mijn hart en hoofd. En maken mijn vertrouwen op God juist steviger.
En vechten doe ik ook niet, ondanks dat ik wel vrijgemaakt ben.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 18 apr 2003 21:11

Hoi Joepie,

Jij schreef over:
Handelingen 2 : 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovelen als de Here, onze God ertoe roepen zal.

...Voor mij is het de belofte die komt voor mij EN mijn kinderen.
En denk je dat de Heilige Geest wil wonen in kinderen die niet Gods kinderen zijn? ...

Mag ik jou vragen of jij een Jodin bent?
Zo ja, dan heb je gelijk dat jij en jou kinderen behoren tot de kinderen (of zij die verre zijn) uit deze bijbeltekst. Besef goed dat uit de context volgt dat Petrus hier enkel spreekt tot Joden en niet tot "bekeerde" heidenen. Het heil was nog niet geopenbaart aan de heiden, dat komt volgens de bijbel pas later (denk aan het gezicht dat Petrus kreeg op het dak en de bediening van Paulus). Gelukkig zijn er wel andere teksten, die bevestigen, dat ook gelovigen uit de heiden de Heilige Geest ontvangen hebben, maar wees zorgvuldig met het letterlijk toepassen van deze tekst op gelovigen uit de heidenen, niet doen dus
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 apr 2003 08:12

Ik ben geen jodin en toch is die tekst voor mij.
En vele die de Here er toe roepen zal!

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 19 apr 2003 21:29

Joepie schreef:
Ik ben geen jodin en toch is die tekst voor mij.
En vele die de Here er toe roepen zal!

Hmmm,
Je zegt dat het voor jou is, maar gaat het wel over jou?
Je hoeft bij het lezen van de bijbel dus geen rekening te houden met de context en tot wie er gesproken wordt?

joris

Berichtdoor joris » 19 apr 2003 22:09

Want God heeft zijn belofte gedaan aan u en uwk inderen, en aan alle mensen, hoe ver ze ook wonen, aan zovelen als de Heer, onze God er toe roepen zal.

Toen wist Petrus nog niet dat God ook de niet-joden zijn volk wilde noemen,dat werd hem later duidelijk gemaakt in het visioen met de reine en onreine dieren.
maar God is één en spreekt altijd de waarheid. God evolueert niet in deloop van de tijd, haalt er niet halverwege de tijd nog een doelgroep bij. Nee, God heeft ook hier bij monde van Petrus verteld dat ook jij, Hemelburger, de belofte van de Heilige Geest hebt gekregen, als je dat geloven wilt tenminste.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 19 apr 2003 23:21

Hoi Joris,

Je schreef:
Toen wist Petrus nog niet dat God ook de niet-joden zijn volk wilde noemen,dat werd hem later duidelijk gemaakt in het visioen met de reine en onreine dieren.

Dus het volk Israël gaat op in het nieuwe testamentische volk uit Jood en heiden? Kan het niet zo zijn dat het in handelingen 2 alleen om het Joodse volk ging, wat het meest voor de hand liggend is, zoals Jezus Christus ook zei, dat Hij enkel voor Zijn volk kwam.
Lees o.a. Matt. 15.
Trouwens het gedrag van Petrus tot aan zijn visioen bevestigt dat hij zich richtte tot Joden. Of werd hij misleid door de Heilige Geest, die hij net ervoor ontvangen had. De bijbel zegt ook dat een halve waarheid is erger dan een hele leugen.

maar God is één en spreekt altijd de waarheid.

Dus geen halve waarheden.

God evolueert niet in deloop van de tijd, haalt er niet halverwege de tijd nog een doelgroep bij.

In het eerste deel van jouw reactie gebeurt dat dus. Er komt dus wel een nieuwe doelgroep bij, omdat de HEERE vrij is genade te geven aan wie Hij wil. Zoals het de eigenaar van de wijngaard in mattheüs 20 vrij was tegen aan aan de latere arbeiders wat hij wilde. De bijbel kent immers ook verschillende evangelieën ( en dan bedoel ik niet matt/marc/luc/joh ) gebruik een concordantie, dus waarom geen meerdere doelgroepen.
Trouwens God schonk aan verschillende personen ( groepen ) gelijke beloften, denk aan Izaak en Ismaël uit beide komt een groot volk, deze belofte was oorspronkelijk aan Abraham gegeven en had God toen ook Ismaël al op het oog, nee God doelde op het nageslacht lijn van Izaak.

Nee, God heeft ook hier bij monde van Petrus verteld dat ook jij, Hemelburger, de belofte van de Heilige Geest hebt gekregen, als je dat geloven wilt tenminste.

O ja, ik geloof met heel mijn hart, ziel en verstand, dat ik de Heilige Geest ontvangen heb. Maar niet op grond van Handelingen 2, Petrus richtte zich hier immers tot Joden. Maar vooral op grond van de woorden van Paulus, die immers een apostel der heidenen wordt genoemd.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 20 apr 2003 10:50

Romeinen 1:16Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek.

Het evangelie is in eerste plaats voor de Israelieten en daarna de heidenen. Als je de joden en de christenen op 1 hoop kan vegen, waarom geeft de apostel deze scheiding aan?
Wat de levieten voor Israel betekent, dat is God te dienen in de tabernakel, betekent Israel voor de ganse wereld. Israel is als stam van de wereld aangewezen om God te dienen in de tempel, die in de nabije toekomst weer gebouwd zal worden (de voorbereidingen zijn al in volle gang). Blijf alstubieft van Israel af , want God vaart een eigen koers met dit volk, dat een bijzondere plaats inneemt in het heilsplan.
Lees maar in romeinen, waar staat dat om de heidenen te bereiken het volk bedekt is. Dit betekent dus niet dat ze God zijn afgevallen, ze zijn alleen verblindt. Zij houden halsstarrig vast aan God, ondanks het feit dat ze continue in gevecht zijn met de wereld. Vele Joden, die alvorens de gaskamers in te gaan van Auswitch, Sobibor, Treblinka en de andere vernietigingskampen, zeiden: Sjema Yisra’el, Adonai elohiym, Adonai echad, wat betekent; Hoor Israel de Here onze God, de Here is een!!! (Deut 6:4)

Wat betreft de doopformulieren. Ja daar staan tekstverwijzingen bij. Maar om nu te zeggen dat je daarmee kan toetsen gaat wel erg ver, want die teksten zijn speciaal genomen om niet het geloof te toetsen, maar de theologie. Deze teksten (vaak uit hun context gerukt) belichten de zaak eenzijdig. Hoe toets je de leer van de kinderdoop of volwassendoop of noem maar enig andere nonsens correct. Dan is dat met de gehele bijbel, van kaft tot kaft.

Wat betreft de kinderdoop kun je een aantal mooie teksten aanhalen, maar of daarmee daadwerkelijk de kinderdoop mee bedoelt wordt?
Wat betreft de volwassendoop kun je zeggen dat als er staat dat Cornelius en zijn gehele huis gedoopt werden, zouden de kinderen dan niet tot dat gehele huis behoren?
Zoals je ziet beide topics zijn theologische nonsens. Wie zijn wij dat wij bepalen, wie wel of wie niet, kopje onder of besprenging of noem, maar op. Nee yeshua heeft ons alleen gezegd, volg mij allen die vermoeid en belast zijn en ik zal u rust geven.

Dat is de kern en alles wat eromheen gefantaseerd is, is nonsens.

Als iemand dan zijn kind wil laten dopen op grond van zijn/haar geloof, belet het hem dan niet. Wil de ouders deze beslissing aan het kind overlaten ga dan daarin mee, want ze doen het uit geloof. Is iemand als kind gedoopt en hij of zij heeft op latere leven behoefte om als volwassene gedoopt te worden, wie zijn wij om hem dat te beletten, want hij of zij doet dat uit geloof.

Wees niet argwanend en negatief op mensen, met andere denkwijze, want dat zegt niets over de andere, maar des te meer over jezelf.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

joris

Berichtdoor joris » 20 apr 2003 12:41

O ja, ik geloof met heel mijn hart, ziel en verstand, dat ik de Heilige Geest ontvangen heb. Maar niet op grond van Handelingen 2, Petrus richtte zich hier immers tot Joden. Maar vooral op grond van de woorden van Paulus, die immers een apostel der heidenen wordt genoemd
.
nou, das mooi. dan vind ik de rest niet zo belangrijk meer. als je maar niet de kinderdoop op die tekst gaat ophangen vind ik alles goed.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 20 apr 2003 19:21

Hoi Joris,

Ik schreef:
O ja, ik geloof met heel mijn hart, ziel en verstand, dat ik de Heilige Geest ontvangen heb. Maar niet op grond van Handelingen 2, Petrus richtte zich hier immers tot Joden. Maar vooral op grond van de woorden van Paulus, die immers een apostel der heidenen wordt genoemd.

Jij schreef:
nou, das mooi. dan vind ik de rest niet zo belangrijk meer. als je maar niet de kinderdoop op die tekst gaat ophangen vind ik alles goed.

Tja, ik merk dat jij mijn reacties niet inhoudelijk leest, anders had je dit nooit geschreven.
Btw, als je alles verder goed vindt, dan is het lastig met jou een discussie te voeren, zeker als je bovenstaande opmerking daarin meeneemt.

Terug naar “Archief”