Romeinen 1:16Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek.
Het evangelie is in eerste plaats voor de Israelieten en daarna de heidenen. Als je de joden en de christenen op 1 hoop kan vegen, waarom geeft de apostel deze scheiding aan?
Wat de levieten voor Israel betekent, dat is God te dienen in de tabernakel, betekent Israel voor de ganse wereld. Israel is als stam van de wereld aangewezen om God te dienen in de tempel, die in de nabije toekomst weer gebouwd zal worden (de voorbereidingen zijn al in volle gang). Blijf alstubieft van Israel af , want God vaart een eigen koers met dit volk, dat een bijzondere plaats inneemt in het heilsplan.
Lees maar in romeinen, waar staat dat om de heidenen te bereiken het volk bedekt is. Dit betekent dus niet dat ze God zijn afgevallen, ze zijn alleen verblindt. Zij houden halsstarrig vast aan God, ondanks het feit dat ze continue in gevecht zijn met de wereld. Vele Joden, die alvorens de gaskamers in te gaan van Auswitch, Sobibor, Treblinka en de andere vernietigingskampen, zeiden: Sjema Yisra’el, Adonai elohiym, Adonai echad, wat betekent; Hoor Israel de Here
onze God, de Here is een!!! (Deut 6:4)
Wat betreft de doopformulieren. Ja daar staan tekstverwijzingen bij. Maar om nu te zeggen dat je daarmee kan toetsen gaat wel erg ver, want die teksten zijn speciaal genomen om niet het geloof te toetsen, maar de theologie. Deze teksten (vaak uit hun context gerukt) belichten de zaak eenzijdig. Hoe toets je de leer van de kinderdoop of volwassendoop of noem maar enig andere nonsens correct. Dan is dat met de gehele bijbel, van kaft tot kaft.
Wat betreft de kinderdoop kun je een aantal mooie teksten aanhalen, maar of daarmee daadwerkelijk de kinderdoop mee bedoelt wordt?
Wat betreft de volwassendoop kun je zeggen dat als er staat dat Cornelius en zijn gehele huis gedoopt werden, zouden de kinderen dan niet tot dat gehele huis behoren?
Zoals je ziet beide topics zijn theologische nonsens. Wie zijn wij dat wij bepalen, wie wel of wie niet, kopje onder of besprenging of noem, maar op. Nee yeshua heeft ons alleen gezegd, volg mij allen die vermoeid en belast zijn en ik zal u rust geven.
Dat is de kern en alles wat eromheen gefantaseerd is, is nonsens.
Als iemand dan zijn kind wil laten dopen op grond van zijn/haar geloof, belet het hem dan niet. Wil de ouders deze beslissing aan het kind overlaten ga dan daarin mee, want ze doen het uit geloof. Is iemand als kind gedoopt en hij of zij heeft op latere leven behoefte om als volwassene gedoopt te worden, wie zijn wij om hem dat te beletten, want hij of zij doet dat uit geloof.
Wees niet argwanend en negatief op mensen, met andere denkwijze, want dat zegt niets over de andere, maar des te meer over jezelf.