Moderator: Moderafo's
Tooske schreef:Ik heb altijd het idee bij samenwonen dat je elkaar niet vertrouwd. Je gaat samenwonen om vervolgens ooit weer uit elkaar te gaan. Het lijkt op een test vind ik!
trijntjejohanna schreef:Zareb schreef: Er kunnen nu eenmaal factoren zijn waarom een huwelijk (nog) geen optie is.
zoals?
Zareb schreef:Zouden mensen die gaan samenwonen dat nu echt met andere verwachtingen doen dan mensen die gaan trouwen?
aardmannetje schreef:Zareb schreef:Zouden mensen die gaan samenwonen dat nu echt met andere verwachtingen doen dan mensen die gaan trouwen?
De vraag is denk ik niet of ze andere verwachtingen hebben maar waarom ze elkaar geen wettelijke belofte van trouw kunnen c.q. willen geven.
...en dan wat de inhoud van een huwelijk voor God betekent (misschien is het in dit topic al ergens aan de orde gekomen).
Tja, heel hard misschien (in ieder geval voor mezelf) maar ik ben tegen lenen, als je nix hebt kun je nix kopen, samenwonen omdat je geen geld hebt om te trouwen (kan ook weinig kosten als je wilt) is m.i. genieten van een vakantie die je niet kunt betalen. Misschien moet je dan eerst gaan sparen en/of goedkoper op vakantie gaan. Niet om te veroordelen, maar er zitten nu eenmaal heel vervelende gevolgen aan kopen op afbetaling, denk aan de rente, de zorgen...
Tip: neem eens iemand mee op vakantie (for real) als je het kunt betalen en die ander nie
Zareb schreef:zoals ik hierboven al aangaf kon dat wettelijk in mijn situatie niet.
Jazeker is dat aan de orde gekomen. Alleen blijft voor mij de vraag of het "burgelijk" huwelijk, zoals dat pas door Napoleon in functie is gesteld, de afspiegeling is van het samenleven tussen twee mensen zoals dat in de Bijbel staat. Plat bekeken is het burgerlijk huwelijk een simpel wettelijk contract dat een aantal zaken regeld die op een andere manier niet of nauwelijks te regelen zijn. Waarbij een burgerlijk huwelijk dat op huwelijkse voorwaarden (via een notaris) nog veel verder kan worden uitgekleed dan een samenlevingscontract.
Tweede vraag: is het beloven van trouw aan elkaar t.o.v. een ambtenaar van de burgerlijke stand waardevoller dan die belofte t.o.v. elkaar.
Als je die trouw, door tussenkomst van de notaris al hebt geminimaliseerd, (wat in mijn omgeving veel voorkomt) wat is dan nog de waarde? Dan kom je uit op contracten die eigenlijk niets meer of minder zijn dan gewoon samenwonen.
persoonlijk durf ik niet af te wijken van de regels, dus dat is mijn referentie. Ik heb ook geen reden om me niet aan de regels te houden, ook al zou ik willen. Waarom zou ik mij registreren als samenwonend als ik ook kan gaan voor een huwelijk?Leuke tip; maar degene met wie ik straks op vakantie ga kan dit zelf ook goed betalen. Overigens ben ik het met je eens wat dat "lenen" betreft in financiële zin. Niet als je bedoeld dat samenwonen een vorm van lenen is op een huwelijk.
aardmannetje schreef:Zareb schreef:zoals ik hierboven al aangaf kon dat wettelijk in mijn situatie niet.
dat is een andere discussie denkk
Goeie vraag, dit samenleven heeft te maken met intentie en niet met wettelijke bepaaldheden. Samenwonen zou wellicht een legale klank kunnen krijgen wanneer een kerkelijke zegen daaraan verbonden kan worden. Maar ja, dat gaat zomaar nie...
Getrouwd zijn is een status die wordt verheven boven de status van samenwonen mede om de legale klank. Inhoudelijk maakt het misschien niet veel uit. Hoe er tegen je aan wordt gekeken als je een huwelijk verbreekt is dan ook statusgevoeliger dan wanneer je 'stopt met samenwonen'.
Tweede vraag: is het beloven van trouw aan elkaar t.o.v. een ambtenaar van de burgerlijke stand waardevoller dan die belofte t.o.v. elkaar.
Als je die trouw, door tussenkomst van de notaris al hebt geminimaliseerd, (wat in mijn omgeving veel voorkomt) wat is dan nog de waarde? Dan kom je uit op contracten die eigenlijk niets meer of minder zijn dan gewoon samenwonen.
aardmannetje schreef:De kerk heeft geen enkel recht om een zegen te geven. Het is niet bedoeld als verantwoording aan de kerkcultuur maar als steun om gehoorzaam te zijn aan God.
Als die belofte net zo waardevol is, dan geldt ze zowel in een huwelijks als in een samen-woon situatie. Kbdoelde dat het niet uitmaakt, je zult je belofte eveneens moeten houden, tis nu eenmaal zo geregeld dat men heden ten dagen trouwt bij de burgerlijke stand, en het kan je helpen je relatie een definitief karakter te laten krijgen als je dat wilt.
Wat is jouw beeld van wat de afspiegeling is van het samenleven tussen twee mensen zoals dat in de Bijbel staat?
Zareb schreef:Volgens mij heeft dat niet zoveel te maken met gehoorzaam zijn, maar juist met het "samen" naar de kerk gaan om daar aan God om een zegen en steun te vragen over een relatie die "feitelijk" al tot stand is gekomen. Of die relatie tot stand gekomen is door een burgerlijk huwelijk of door een andere wettelijke registratie, of misschien wel helemaal geen geregistreerde vorm doet dan m.i. niet terzake.
kerkrecht.nl schreef:Toch houdt de kerkelijke bevestiging meer in dan alleen een voorbede te doen, want de kerk heeft ook de herderlijke taak om toezicht te houden op het sluiten van de huwelijken. In deze huwelijksbevestiging spreekt de kerk uit, dat het voor de burgerlijke overheid voltrokken huwelijk een christelijk huwelijk is. Er kan voor de kerk aanleiding zijn om in sommige gevallen te waarschuwen geen huwelijk aan te gaan of zelfs alle medewerking te weigeren. De kerkenraad kan een huwelijk niet tegenhouden dat voor de burgerlijke overheid wordt voltrokken, maar kan wel door het weigeren van de kerkelijke bevestiging duidelijk maken, dat dit geschiedt zonder zijn instemming.
De kerkenraad moet toezien, dat de leden der gemeente huwen met inachtneming van de geboden Gods.
Definitief is een redelijk relatief begrip. Dat geldt nu eenmaal voor alle contracten die tussen mensen gesloten worden. En als het huwelijk gebruikt moet worden om je relatie een definitief karakter te geven dan geef ik niet zoveel voor die relatie. Immers die belofte van trouw aan elkaar heb je samen al gemaakt. Alleen biedt de wetgever mogelijkheden om dit vast te leggen in een contract waarbij allerlei maatschappelijke en financiële zaken op een goede manier geregeld kunnen worden.
aardmannetje schreef:Er zijn verschillende (kerkelijke) huwelijksformulieren in omloop dus maakt het nogal uit waar je vanuit gaat. Mijn referentiekader wordt gevormd door het volgende citaat:kerkrecht.nl schreef:Toch houdt de kerkelijke bevestiging meer in dan alleen een voorbede te doen, want de kerk heeft ook de herderlijke taak om toezicht te houden op het sluiten van de huwelijken. In deze huwelijksbevestiging spreekt de kerk uit, dat het voor de burgerlijke overheid voltrokken huwelijk een christelijk huwelijk is. Er kan voor de kerk aanleiding zijn om in sommige gevallen te waarschuwen geen huwelijk aan te gaan of zelfs alle medewerking te weigeren. De kerkenraad kan een huwelijk niet tegenhouden dat voor de burgerlijke overheid wordt voltrokken, maar kan wel door het weigeren van de kerkelijke bevestiging duidelijk maken, dat dit geschiedt zonder zijn instemming.
De kerkenraad moet toezien, dat de leden der gemeente huwen met inachtneming van de geboden Gods.
Vandaar mijn gedachte over gehoorzaamheid....
Je vroeg je eerder al af of 'het burgerlijk huwelijk' de afspiegeling is van samenleven zoals God het bedoeld heeft. Is daar uberhaubt voor alle huidige samenlevingsvormen voldoende bijbelmateriaal om vanuit te kunnen gaan? Wat ik mij altijd afvraag als daar over nagedacht en gesproken wordt is of het wel logisch is dat wij 'bekeerde heidenen' zo obsessief perfectionistisch het gezonde beeld moeten nastreven. Zoiets als: 1 been is geamputeerd maar toch geloof ik dat ik pas goed ben als ik loop dus rust ik niet voordat ik loop, hiervoor doe ik concessies aan de waarheid (doen we heel vaak), etc.
Daarmee vraag ik mezelf ook af in hoeverre we vanuit ongezonde zelfliefde kunnen delen zonder de ander of onszelf te kort te doen.
Ik schreef:Je vroeg je eerder al af of 'het burgerlijk huwelijk' de afspiegeling is van samenleven zoals God het bedoeld heeft. Is daar uberhaubt voor alle huidige samenlevingsvormen voldoende bijbelmateriaal om vanuit te kunnen gaan?
Ik schreef:Wat ik mij altijd afvraag als daar over nagedacht en gesproken wordt is of het wel logisch is dat wij 'bekeerde heidenen' zo obsessief perfectionistisch het gezonde beeld moeten nastreven. Zoiets als: 1 been is geamputeerd maar toch geloof ik dat ik pas goed ben als ik loop dus rust ik niet voordat ik loop, hiervoor doe ik concessies aan de waarheid (doen we heel vaak), etc.
Jij schreef:Het lijkt mij dat als het hier gaat over danwel trouwen of samenwonen belangrijker om te kijken naar de motivatie waarmee deze verbintenissen worden aangegaan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten