2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 15 mei 2005 11:59

Dat zou je inderdaad kunnen denken, want dan zou ik sowieso een ander leven hebben gehad.
Er is mij echter vroeger geleerd, dat ieders leven voorbestemd is, en in feite al vaststaat vanaf het begin, vanuit dat opzicht gezien - waar jullie toch vanuit gaan - zou het niet anders zijn gegaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mei 2005 12:11

joepie schreef:
Optimatus schreef:
joepie schreef:
Optimatus schreef:Als God mij een meisje op mijn pad zet, waar ik een relatie mee aan kan gaan, dan neem ik aan dat God daarmee de bedoeling heeft dat ik haar over de Drieënig God +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, kan vertellen.

Volgens de Bijbel kan dat al niet.

Hoezo KAN dat niet?
Er IS toch een relatie?

Jij vind dat het kan dus ben je een relatie aangegaan.
Maar als God een meisje op je pad plaatst zegt Hij daar toch niet bij: Hier moet je een relatie mee aangaan? Daar kies je zelf voor.
Je gaat toch inderdaad niet met ieder meisje die op je pad komt een relatie aan?
En bij een meisje wat ongelovig is, en op je paf geplaatst wordt, zegt God wel duidelijk in de Bijbel; dat je er geen relatie mee moet aangaan. Geen ongelijk span voormen ....enz.

Ik meen mij te herinneren dat de reformatorische leer (kort door de bocht) zegt dat buiten God de mens niets kan doen... Welnu... Misschien is dat dan ook wel zo.

Kunnen = mogelijk zijn.
Als iets niet mogelijk is, kan het niet. Het bleek mogelijk te zijn dat ik een relatie met een niet-christelijk meisje kon aangaan. Dus het kan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 15 mei 2005 12:19

Optimatus schreef:Kunnen = mogelijk zijn.
Pcies, en als je kussen groot genoeg is lukt dat slapen ook vast wel. :P

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mei 2005 12:23

André schreef:
Optimatus schreef:Kunnen = mogelijk zijn.
Pcies, en als je kussen groot genoeg is lukt dat slapen ook vast wel. :P

Wie weet past er dan nog wel een kat bij.
Nee hoor, voor de duivel is op mijn kussen geen plaats.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 mei 2005 12:40

Cisca schreef:Dat zou je inderdaad kunnen denken, want dan zou ik sowieso een ander leven hebben gehad.
Er is mij echter vroeger geleerd, dat ieders leven voorbestemd is, en in feite al vaststaat vanaf het begin, vanuit dat opzicht gezien - waar jullie toch vanuit gaan - zou het niet anders zijn gegaan.

Ik weet niet in hoeverre dingen voorbestemd zijn. Ik weet wel dat je als mens nog steeds zelf keuzes moet maken en daar verantwoordelijk voor bent..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mei 2005 12:58

Precies. En één van de verantwoordelijkheden die ik heb is dat ik de boodschap des Heren niet voor me houd, maar aan iedereen, die haar maar horen wil, verkondig. En dus ook aan mijn geliefde.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 17 mei 2005 18:51

En dan nog...
Het is voor buitenstaanders heel erg gemakkelijk om met teksten te gaan smijten e.d. Je weet als echte betrokkene pas waar je het over hebt, wat je ervaart in zo'n relatie etc. Zelfs de mensen die er zo ongeveer het meest kritisch tegenover stonden (mijn zeer geliefde ouders) kijken er nu heel anders tegenaan. Waarschijnlijk omdat zij van DICHTBIJ zien hoe e.e.a. zicht ontwikkelt.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 mei 2005 21:20

chickie schreef:En dan nog...
Het is voor buitenstaanders heel erg gemakkelijk om met teksten te gaan smijten e.d. Je weet als echte betrokkene pas waar je het over hebt, wat je ervaart in zo'n relatie etc. Zelfs de mensen die er zo ongeveer het meest kritisch tegenover stonden (mijn zeer geliefde ouders) kijken er nu heel anders tegenaan. Waarschijnlijk omdat zij van DICHTBIJ zien hoe e.e.a. zicht ontwikkelt.

Of je ouders hebben er zich bij neer gelegd. En hebben in ieder geval niets tegen de persoon. Want daar zal gerust weinig aan op te merken zijn.
Daarbj wat maakt dat je denkt dat ik geen echte betrokkene ben (geweest)? En dat ik daarmee geen ervaring heb?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mei 2005 21:53

Ik zou het niet direct zeggen, Joepie, daarvoor kom je veel te theoretisch over.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 mei 2005 07:05

Ik denk dat ik zo overkom omdat je , als je verliefd bent, niet wilt horen dat het eigenlijk onmogelijk is.
Maar het enige wat ik hier doe is de Bijbel laten spreken.
En dat gaat dan recht tegen je gevoel in.
Zoals er wel vaker gebeurd.
Maar juist door mijn ervaring spreek ik zo.
Soms is het nu eenmaal zo dat je niet je gevoel mag volgen maar heel gewoon God meer moet liefhebben dan je vader, je moeder, een meisje/jongen. Dat vraagt offers, maar geeft veel meer.

Al die argumenten die hier neergezet worden om toch wel een realtie te mogen hebben, ken ik uit mijn hoofd.
Maar ik weet dat het gewoon argumenten zijn die niet gebaseerd zijn op de Bijbel. Dat je daarmee je gelijk aan je kant wil hebben en misschien wel je geweten wil sussen.

Maar ik hou van eerlijkheid. En ik denk dat ook jij niet anders zou kunnen zeggen, als je de Bijbel wilt laten spreken: Inderdaad is het niet zoals God mij voorhoud in de Bijbel, maar ik wil deze keer de andere weg gaan, biddende dat Hij ons wil helpen. En zeker biddende dat Hij ook mijn meisje wil aannemen. Dat Hij in haar hart wil bewerkstelligen dat ze van Hem gaat houden.
Dat zou ik eerlijk vinden en daar zou ik zeker ook respect voor op kunnen brengen.

sela

Berichtdoor sela » 18 mei 2005 07:16

Dat vraagt offers, maar geeft veel meer

joepie toch, wat een stelligheid..

joepie

Berichtdoor joepie » 18 mei 2005 07:34

sela schreef:

Ja, dat heet levenservaring.

sela

Berichtdoor sela » 18 mei 2005 08:02

joepie schreef:
sela schreef:

Ja, dat heet levenservaring.

hmm.. ik voel me er een beetje ongemakkelijk bij..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 mei 2005 08:04

*nog steeds eens met joepie* (en nee dat gebeurt niet vaak)

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 19 mei 2005 17:16

joepie schreef:
chickie schreef:En dan nog...

Of je ouders hebben er zich bij neer gelegd. En hebben in ieder geval niets tegen de persoon. Want daar zal gerust weinig aan op te merken zijn.
Daarbj wat maakt dat je denkt dat ik geen echte betrokkene ben (geweest)? En dat ik daarmee geen ervaring heb?

O, ok, dus nu weet je ook al hoe mijn ouders in elkaar zitten. Goed joh. Ik zeg niet dat jij er geen ervaring mee hebt, ik zeg alleen dat jij geen directe betrokkene bent bij mijn situatie. Jij ziet niet wat er zich afspeelt, het enige wat jij hebt is een paar posts van mij bij dit topic. Er is zoveel meer....

Terug naar “Archief”