Oorbaar?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Oorbaar?

Berichtdoor Aragorn » 02 mei 2005 00:05

1 Korinthe 10:23 schreef:Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.

Er wordt nog al eens met deze tekst geschermd, maar ik heb geen enkel idee wat ik me voor moet stellen bij 'oorbaar'. Jullie wel?

gurl
Mineur
Mineur

Re: Oorbaar?

Berichtdoor gurl » 02 mei 2005 07:34

Aragorn schreef:
1 Korinthe 10:23 schreef:Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.

Er wordt nog al eens met deze tekst geschermd, maar ik heb geen enkel idee wat ik me voor moet stellen bij 'oorbaar'. Jullie wel?

oor·baar (bn.)
1 welvoeglijk, kies, gepast => fatsoenlijk; <=> onoorbaar

NBV:
23 U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Ik denk dat het betekent dat er een heleboel dingen zijn die je mag doen maar dat het niet altijd zin heeft of gepast is om het te doen.
stomp niet af, blijf slijpen

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 mei 2005 08:36

παντα μοι εξεστιν αλλ ου παντα συμφερει παντα μοι εξεστιν αλλ ου παντα οικοδομει
panta moi exestin all' ou panta sumferei panta moi exestin all' ou panta oikodomei

't Is qua taal geen moeilijke tekst. Als ik hem vertaal, kom ik hierop uit:
Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig; alles is mij geoorloofd maar niet alles bouwt op.

exestin = ex + estin
ex = uit
estin = (hij/zij/het) is
exestin = het staat vrij, het is geoorloofd

sumferei = sum + ferei
sum = samen, bijeen
ferei = (hij/zij/het) draagt, brengt
sumferei = het is nuttig

oikodomei = oikos + domei
oikos = huis
oikodomei = (hij/zij/het) bouwt. Meer figuurlijk: stichten. En opbouwen kennen we ook in figuurlijke zin.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2005 14:30

gurl schreef:
Aragorn schreef:

oor·baar (bn.)
1 welvoeglijk, kies, gepast => fatsoenlijk; <=> onoorbaar

NBV:
23 U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Ik denk dat het betekent dat er een heleboel dingen zijn die je mag doen maar dat het niet altijd zin heeft of gepast is om het te doen.

De NBG-vertaling zegt: Alles is geoorloofd maar niet alles in nuttig.

De KJV zegt: All things are lawful for me, but all things are not expedient: all things are lawful for me, but all things edify not.

Expedient betekent zoiets als: Aanbevelingswaardig, raadzaam.

Grappig om al 3 verschillende uitleggingen te zien, wat de Van Dale van "oorbaar" zegt is weer anders dan nuttig, en wat de KJV gebruikt is ook weer niet helemaal het zelfde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 03 mei 2005 22:53

Ja, de idee van deze tekst is dat we niet meer onder de wet staan (ik ben geen Jood tenminste), maar dat wil nog niet zeggen dat we er maar op los leven. Nee, we hebben toch een opdracht van Jezus gehad (lees ook Math 28), om "te onderhouden alles wat ik U [=Jezus, red.] geboden heb"? Is het daar wel nuttig voor? Is het in lijn met wat Jezus zei?

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 12 mei 2005 09:55

Aragorn schreef:

Ik heb bij die tekst altijd het idee, dat als je bekeerd bent, zelf wel aanvoelt wat oorbaar is, en wat niet! Nu heb je ook wel je geweten, maar ga je er nog wel eens tegen in, probeer je het diep weg te stoppen..
De dominee zegt ook vaak, alles mag.. maar je wil niet meer als je je geloof in God mag aanvaarden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 mei 2005 16:41

Dat wordt bij ons ook gezegt! Maar ik vind dat erg makkelijk geredeneerd. Zijn kinderen weten echt niet altijd precies hoe of wat ze wel mogen/kunnen doen. Voor hen kan het niet zo moeilijk zijn om er achter te komen of je het wel of niet kan doen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Rakkertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rakkertje » 17 mei 2005 20:26

Zolang er eindeloze discussies zijn over wat wel en niet mag, is het duidelijk dat het zo makkelijk idd niet is... Als het echt een kwestie van willen is, ga je ervan uit dat mensen ook goed willen, en dat is rechtstreeks onbijbels. Ook al zijn ze bekeerd. (Kijk bijv. maar naar Paulus: het vlees is zwak...)

Riska

Berichtdoor Riska » 17 mei 2005 20:29

Je kunt ook zeggen: probeer geen aanstoot te geven.
Ik noem maar een voorbeeld: als jouw hele buurt christelijk is en zondagsrust houdt, ga dan niet wassen op zondag/hang het dan niet buiten (want als een kind gespuugd heeft moet je wel eens wassen... ).
Het is maar een heel simpel voorbeeld... ik weet het...

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 mei 2005 13:33

Riska schreef:Je kunt ook zeggen: probeer geen aanstoot te geven.

En ook: probeer geen aanstoot te nemen :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 19 mei 2005 13:46

Cathy schreef:

In zekere zin eens, maar dat is niet de bedoeling van deze tekst... De context van deze tekst doet geen beroep op de ánder, maar op jezélf.

Om een voorbeeld te geven: ik kijk rustig televisie op zondag. Mijns inziens is daar niets mis mee, maar als ik anderen op bezoek heb die dit aanstootgevend vinden, dan heb ik de PLICHT dat ding uit te laten!
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 20 mei 2005 10:45

JMvVliet schreef:
Cathy schreef:

In zekere zin eens, maar dat is niet de bedoeling van deze tekst... De context van deze tekst doet geen beroep op de ánder, maar op jezélf.

Om je niet te ergeren ààn is toch ook een beroep op jezelf? Ik mag geen aanstoot nemen aan mede- broeders en zusters die over een aantal zaken anders denken en doen dan ik.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 20 mei 2005 11:10

Cathy schreef:
JMvVliet schreef:
Cathy schreef:

Om je niet te ergeren ààn is toch ook een beroep op jezelf? Ik mag geen aanstoot nemen aan mede- broeders en zusters die over een aantal zaken anders denken en doen dan ik.

mee eens :)...

maar dan kom je een beetje in een spagaat. Ieder mens heeft dingen die hij / zij afkeurt, dus geen aanstoot aan neemt, en dingen waar hij wel aanstoot aan neemt. Als je nérgens aanstoot aan neemt, ben je volledig tolerant... Ook op die onderwerpen waar Gods eer in het geding is bijvoorbeeld. Neem je overál aanstoot aan, dan leg je het balletje iedere keer bij de ander...

De uitdaging is een middenweg te vinden... Lastig vind ik dat zelf, moet ik zeggen... :?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 20 mei 2005 11:29

JMvVliet schreef:maar dan kom je een beetje in een spagaat. Ieder mens heeft dingen die hij / zij afkeurt, dus geen aanstoot aan neemt, en dingen waar hij wel aanstoot aan neemt. Als je nérgens aanstoot aan neemt, ben je volledig tolerant... Ook op die onderwerpen waar Gods eer in het geding is bijvoorbeeld. Neem je overál aanstoot aan, dan leg je het balletje iedere keer bij de ander...

De uitdaging is een middenweg te vinden... Lastig vind ik dat zelf, moet ik zeggen... :?

Mee eens, dat het lastig is :)
Misschien moet je je idd regelmatig afvragen of G.ds eer in het geding of je eigen eer?
Regelmatig ervaar ik de "terreur" van de zwakkeren in het geloof waarbij ik me dan serieus afvraag of er geen eigen vrome eer in t'spel is.
Maar ik probeer me niet te ergeren :wink:

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 20 mei 2005 12:07

Cathy schreef:
JMvVliet schreef:maar dan kom je een beetje in een spagaat. Ieder mens heeft dingen die hij / zij afkeurt, dus geen aanstoot aan neemt, en dingen waar hij wel aanstoot aan neemt. Als je nérgens aanstoot aan neemt, ben je volledig tolerant... Ook op die onderwerpen waar Gods eer in het geding is bijvoorbeeld. Neem je overál aanstoot aan, dan leg je het balletje iedere keer bij de ander...

Mee eens, dat het lastig is :)
Misschien moet je je idd regelmatig afvragen of G.ds eer in het geding of je eigen eer?
Regelmatig ervaar ik de "terreur" van de zwakkeren in het geloof waarbij ik me dan serieus afvraag of er geen eigen vrome eer in t'spel is.
Maar ik probeer me niet te ergeren :wink:

** Blik van herkenning **

maar ook dat mes snijdt aan twee kanten: degenen die zwakker in hun geloof staan ervaren dingen die ik (wij?) doe(n) als opdringerig, terwijl ik op mijn beurt vaak zoiets heb van: wat loop je nu te z***kken.

Helaas is de mening van veel mensen niet bijbels bepaald, maar orthodox - gereformeerd bepaald... Dat is geen verwijt richting hen, maar veel meer een verwijt richting de (in mijn ogen) vaak farizeïstische houding van de orthodox - gereformeerde kerken en geloofsleren(wat een zin :?)...

Terug naar “Archief”