elbert schreef:Collateral schreef:elbert schreef:Duidelijk uit dit schriftgedeelte is ondertussen wel, dat nadat het oordeel heeft plaatsgevonden, er mensen zijn die achterblijven, verloren gaan.
Maar niet voor eeuwig.
Waar staat dat? En waar staat wat er daarna gebeurt?
Bekijk mijn eerdere posts maar...
Collateral schreef:Dat laat geen ruimte voor beweringen dat alle mensen behouden zullen worden, ook niet met een beroep op 1 Tim. 2:4, want die tekst staat in een heel andere context en deze tekst betekent niet dat iedereen behouden wordt. In dit tijdperk wordt gezegd dat God wil dat allen zalig worden (1 Tim. 2:4, middels de verkondiging), maar wanneer het huidige tijdperk wordt afgesloten en we de eeuwigheid ingaan, dan zal tegen degenen die dit woord niet wilden geloven gezegd worden:"gij hebt niet gewild".
En daarmee maak je God tot een loser (want wie bepaalt uiteindelijk wat er gebeurt: God of de afzonderlijke mens) en hou je geen rekening met andere bijbelteksten. "Wat Zijn ziel begeert, dat zal Hij doen," bijvoorbeeld (Job 23:13).
Dus God bepaalt wie er behouden wordt en wie niet, dat klopt. En Hij behoudt de ene persoon wel en de andere niet. En het onderscheid tussen die twee soorten personen is duidelijk:18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
En zo vergeet je voor het gemak 1 Tim. 2:4 en 1 Tim. 4:10 maar weer even he.
Collateral schreef:Precies. Niet het verstand moet heersen over de Bijbel, maar de Bijbel over het verstand.
Het is onzin om te spreken over 'heersen over'. Iedereen die de bijbel heeft gelezen heeft met zijn verstand een bepaalde overtuiging over die bijbel gevormd. De een gebruikt daarbij wellicht drogredeneringen en de ander niet, maar hoe dan ook is die overtuiging gebaseerd op het verstand.
Wanneer we de bijbel bij iets willen raadplegen, raadplegen we uiteindelijk ons verstand dat ons iets zegt over de bijbel. Zonder verstand geen interpretatie. Nu staan er, naar jouw interpretatie, in de bijbel zaken die elkaar tegenspreken. Je verstand weet dat, maar je wil hoe dan ook deze interpretatie blijven aanhangen. Vervolgens verloochent je verstand zichzelf door te stellen dat het niet toereikend is om bepaalde dingen te begrijpen en gebruikt het dat als argument om keiharde tegenspraken tussen jouw interpretatie en de bijbel te verantwoorden. Daarmee zet je 1) je verstand te kijk, en 2) de bijbel, want op deze manier kan je alle waandenkbeelden laten 'kloppen' met de bijbel. Of zoals ik het in mijn vorige post (waar je nog niet op hebt gereageerd) zei: als je zo te werk gaat is het 'feit' dat Elvis de messias is dan volkomen bijbels. En alle 'dwaalleraren' die de kerk in haar historie op de brandstapel heeft gegooid hadden gelijk, want ook zij lieten op hun manier 'de bijbel heersen over het verstand'. Het jammere is dat je alleen niet meer kunt spreken over het heersen van de bijbel, maar slechts over het heersen van je eigen interpretatie. Grappig eigenlijk, want dat is net wat de protestant Rome verwijt.
In de eerste plaats heb ik nergens geschreven dat er in de Bijbel dingen staan die elkaar tegenspreken. Ik heb hooguit gezegd dat er paradoxale dingen in staan, daarbij gaat het om schijnbare tegenstellingen, dus geen echte tegenstellingen.
Wanneer je in de alverzoening gelooft, kun je alles zo interpreteren dat er geen echte tegenstellingen in staan. Doe je dat niet, dan kom je hoe dan ook in de knoop met (o.a.) 1 Tim. 2:4. Ik quote hem nog maar eens een keer: "Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen."
En dat is geen paradox, maar een keiharde tegenstelling!
Daarnaast stel je dat ons natuurlijke menselijke verstand in staat is om de Bijbel te begrijpen. Dat op zich is al tegen de Bijbel in geredeneerd, want het echte verstand moet ons gegeven worden:Lukas 24:45 Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden.
1 Joh. 5:20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.
En dit verstand krijgen we van Christus door de Heilige Geest.
Met simpel intellect komen we er niet, want ons verstand is van nature verduisterd:Efeze 4:17 Ik zeg dan dit, en betuig het in den Heere, dat gij niet meer wandelt, gelijk als de andere heidenen wandelen in de ijdelheid huns gemoeds.
18 Verduisterd in het verstand, vervreemd zijnde van het leven Gods, door de onwetendheid, die in hen is, door de verharding huns harten;
Het is je kennelijk nog niet gegeven dan, want je hebt nog steeds niet goed uitgelegd hoe jouw overtuiging en 1 Tim. 2:4 samengaan.