Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2004 17:13

Je bedoel: Die zijn nog niet BEkeerd :)

Maar misschien is de SV wel de meest bijbelgetrouw vertaling... zal ik ook eens aan geleerden vragen wat de moeilijkst te begrijpen vertaling is? ;)

Je kunt kijken naar bijbelgetrouwheid... je kunt ook kijken naar begrijpelijkheid. Bijbelgetrouwheid is mooi... maar als het niet begrijpelijk is kan het voor in die tijd wel een hele goede vertaling zijn geweest... maar is het nu geen goede vertaling meer voor bepaalde doeleinden (er uit voorlezen in de kerk waar kinderen luisteren, ongelovigen iets uit de bijbel voorlezen en ga zo maar door)

Een goede vertaling wordt gekenmerkt door bijbelgetrouwheid EN begrijpelijkheid.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 19 dec 2004 13:34

caprice schreef:Kerken van goud, dominee's van hout.
Kerken van hout, dominee's van goud.

:roll:
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 19 dec 2004 14:05

mwah, wij hebben een schitterende grote kerk. Pas nieuw. Voor je eigen huis geef je toch ook wat geld uit. Dan vind ik er niks verkeerd aan als je voor de kerk ook wat geld uitgeeft. En we hebben er zeker een hoop gemak van. Lekkere grote zalen voor de kinderen waar ze zondags kunnen spelen. lekkere zitplaatsen zodat je tenminste geen houten kont krijgt. Ruime hal waar je nog even kunt praten na de kerk of waar mensen ontvangen kunnen worden. En jah, over een houten dominee kan ik niet praten, want we hebben momenteel geen dominee. Zinnetje gaat dus niet op. Wat kerk als verband betreft kan ik zeggen dat we een hechte gemeente hebben. Al is tie iets te groot voor het mooi. Over liturgie ed in de kerk: Ik denk dat wij veel rituelen hebben in de kerk. Ik vind het zelf helemaal niet erg. Meestal ben ik zondagsochtends nog moe en vind ik het heerlijk om alles te laten gaan zoals het komt. Ik kom echt tot rust in de kerk. Het is stil, je weet wat er komen gaat. Ik hou er wel van en zie er ook niets verkeerds in. Je kunt het oudbollig vinden, maar ik hou van het zingen, het orgelspel, de zegenbede, de volgorde van de kerkdienst en al die andere dingen die er zo bij horen. Toch geniet ik ook altijd weer van kerken in het buitenland. Het is mooi om te zien hoe ze het daar doen.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 dec 2004 06:10

butterfly schreef:

Eigenlijk hoort hij zo:

Kerken van goud, harten van hout.
Kerken van hout, harten van goud.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2004 15:34

caprice schreef:
butterfly schreef:

Eigenlijk hoort hij zo:

Kerken van goud, harten van hout.
Kerken van hout, harten van goud.

Ondanks dat ik hem leuk vind om Optimatus mee om de oren te slaan, geloof ik niet in de waarheid ervan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mei 2005 18:09

*snif* Ik ben ontroerd.

Niks mis met een beetje feestelijke dienst. Waarom zou je de gedachtenis aan Christus' glorievolle verrijzenis niet met jubel mogen herdenken?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2005 18:29

Hoezee! Na 5 maanden durft Optimatus zijn emoties nav deze opmerking te uiten :D

En je hebt gelijk, feestelijkheid is helemaal niet verkeerd. Het zal van het thema van de dienst afhangen, maar als je een blijde boodschap sober gaat verpakken klopt er volgens mij iets niet :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mei 2005 18:41

Ik moest het even verwerken ;)

Nee, even serieus: ik denk dat het goed is dat de kerk op zondag daadwerkelijk viert dat de Heer is opgestaan. Vaak zie je kerkmensen (even cru gezegd) de hele week bruisend door het leven gaan en op zondag gebogen in het zwart Gods huis betreden. Dan denk ik: waar slaat deze schijnzwartgalligheid op?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 13 mei 2005 09:20

Liturgie kan niets anders dan groots en glorievol zijn, in volheid van de rijkdom van de Kerk wordt Zijn Opstanding gevierd elke Zondag.;zo ook in de week ,als het goed is zijn er elke dag Heilige Diensten .

Als men in de Kerk komt ,komt men in het voorportaal van de Hemel, we komen in Zijn Heilig Huis,daar proeven wij al de voorsmaak door middel van de Liturgie de Eeuwigheid.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2005 12:19

En in de hemel krijgen we witte gewaden. Dus we moeten maar es ophouden met in het zwart lopen :D

Optimatus, je hebt gelijk. En zelfs al gaan ze de hele week zwartgallig door het leven, dan nog zou het niet goed zijn.... Schijnzwartgalligheid is slecht.... maar zwartgalligheid is sowieso niet de bedoeling denk ik.

Evangelie betekent: Blijde boodschap. Waarom maken mensen er dan een "droevige boodschap" van? Als je in rouwkleren gaat lopen, heb je dan de essentie van het evangelie, namelijk dat het een blijde, reddende boodschap is, dan wel begrepen? Of moet je wel eerst vanalles zelf doen voordat je daarvoor in aanmerking komt?

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mei 2005 09:19

Maar je kunt toch ook uiting geven door het dragen van zwarte kleding dat je bedroefd bent over je zonde? Tenmiste........... :?:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mei 2005 14:05

De katholieke en anglicaanse geestelijken dragen onder hun liturgische kleding altijd een zwart pak (en de heel traditionelen zelfs een zwarte toga). De dominees in de PKN en ook in de Lutherse Kerken in Duitsland dragen bijna allemaal een zwarte toga.

Ik denk dat deze symboliek wel iets toevoegt aan de liturgie.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mei 2005 14:19

Ik vind het juist altijd zo een raar gezicht, die zwarte broek die onder zo een toga uit komt.
En wat is dan eigenlijk de symboliek erachter?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 mei 2005 18:04

Lichtzwaard schreef:Liturgie kan niets anders dan groots en glorievol zijn,

Dus schuldbelijdenis hoort niet thuis in de liturgie?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 mei 2005 18:06

Marnix schreef:En in de hemel krijgen we witte gewaden. Dus we moeten maar es ophouden met in het zwart lopen :D

Deze uitspraak zou ook Jan van Leyden, wederdoper te Munster niet misstaan.

Terug naar “Archief”