humor & God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 12 mei 2005 13:02

Lalage schreef:Zou God geen gevoel voor humor hebben dan? Ik denk het wel.

Lees het boekje van Okke Jager, De humor van God (uit m'n hoofd gezegd).
Dat is wat anders dan humor over God...
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mei 2005 14:37

noctua schreef:
Lalage schreef:Zou God geen gevoel voor humor hebben dan? Ik denk het wel.

Lees het boekje van Okke Jager, De humor van God (uit m'n hoofd gezegd).
Dat is wat anders dan humor over God...

Precies, je kunt als je de Bijbel leest, best zaken vinden waar er sprake is van enige humor van Gods kant.
Een van de mooiste verhalen wat dat betreft (maar ik geloof dat het al eerder ter sprake is geweest) vind ik dat verhaal van de toren van Babel. De mensheid wilde een toren die tot in de hemel reikte.
En wat doet God op een gegeven moment? Hij daalt af, staat er. Hij kon dat kleine torentje nauwelijks zien...

Met grappen over God moet je oppassen naar mijn mening. In feite vind ik dat niet kunnen.
Dat is weer totaal iets anders dan grappen over kerk en wijze van geloven of wat de gelovigen er van maken.
Zo was er ooit de conference van Fons Jansen: "De lachende kerk", waarin hij zijn eigen kerk (RK) in de schijnwerpers zette en allerlei gewoonten en gebruiken aan de kaak stelde.
Daar heb ik geen enkele moeite mee, zoals ook niet met iemand als Rob Favier, die hele rake dingen kan zeggen over wat wij doen en zeggen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 mei 2005 18:07

Precies, je kunt als je de Bijbel leest, best zaken vinden waar er sprake is van enige humor van Gods kant.
Een van de mooiste verhalen wat dat betreft (maar ik geloof dat het al eerder ter sprake is geweest) vind ik dat verhaal van de toren van Babel. De mensheid wilde een toren die tot in de hemel reikte.
En wat doet God op een gegeven moment? Hij daalt af, staat er. Hij kon dat kleine torentje nauwelijks zien...

Het kan aan mij liggen maar ik interpreteer dit nou niet echt als humor.
Meer God's 'afstand' t.o.v. de mens maar dat kan liggen aan mijn opvatting en visie :wink:
Ik kan me nl niet voorstellen dat God in deze ***maatschappij zijn humor zou gebruiken...ik vraag me uberhaupt af hoe ik God en humor bij elkaar moet krijgen.....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2005 18:43

Hehe, dat zegt dan meer wat over jou gevoel van humor :D

Ik vind het echt meesterlijk zoals het er staat. De mensen met hun grote mond zullen wel eens een toren bouwen, zo hoog dat die in de hemel komt.

En God daalt af uit de hemel om te kijken wat ze aan het maken zijn... dat contrast vind ik anders geweldig hoor. De mensen hebben mooie praatjes.... en God komt speciaal naar beneden om dat kleine torentje te kunnen zien :D

Maar ja.... ik denk bijvoorbeeld ook aan Job 38.....

‘Wie is het die mijn besluit bedekt
onder woorden vol onverstand?
3 Sta op, Job, wapen je;
ik zal je ondervragen, zeg mij wat je weet.
4 Waar was jij toen ik de aarde grondvestte?
Vertel het me, als je zoveel weet.
5 Wie stelde haar grenzen vast? Jij weet dat toch?
18 Kun jij de aarde in haar volle uitgestrektheid bevatten?
Vertel het, als je het allemaal weet!
19 Waar is de weg naar de oorsprong van het licht,
en de plaats van het donker – is die jou bekend,
20 zodat je het naar zijn gebied kunt voeren
en het pad naar zijn huis kunt vinden?
21 Jij weet dat vast, want jij werd toen geboren,
zoveel jaren liggen achter je!

Hoezo kan je God niet met humor kan combineren. Misschien heb je wel een te "streng" beeld van God. Zie je Hem teveel als rechter of zo... Een rechter maakt niet zo snel grapjes in een rechtzaal, in een serieuze zaak. Maar een vader zonder humor kan ik me nauwelijks voorstellen. Het lijkt me knap saai :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 mei 2005 23:45

Hoezo kan je God niet met humor kan combineren. Misschien heb je wel een te "streng" beeld van God. Zie je Hem teveel als rechter of zo... Een rechter maakt niet zo snel grapjes in een rechtzaal, in een serieuze zaak. Maar een vader zonder humor kan ik me nauwelijks voorstellen. Het lijkt me knap saai

Tsja...misschien is mijn humor anders dan de jouwe....Ik denk ook dat ons Godsbeeld verschillend is. Dat verklaard misschien een hoop?
Ff een vraagje....maak je dan in je gebed ook grapjes naar God toe?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 12 mei 2005 23:59

ik vind dat je geen grapjes over God mag maken.
Want elke vergelijking van God met een werelds tafereel, (herkenbaar he, anders is het niet leuk enzo) is heiligschennis en absoluut af te keuren.

(reclameSPOTje :mrgreen: )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2005 12:30

essieee schreef:
Hoezo kan je God niet met humor kan combineren. Misschien heb je wel een te "streng" beeld van God. Zie je Hem teveel als rechter of zo... Een rechter maakt niet zo snel grapjes in een rechtzaal, in een serieuze zaak. Maar een vader zonder humor kan ik me nauwelijks voorstellen. Het lijkt me knap saai

Tsja...misschien is mijn humor anders dan de jouwe....Ik denk ook dat ons Godsbeeld verschillend is. Dat verklaard misschien een hoop?
Ff een vraagje....maak je dan in je gebed ook grapjes naar God toe?

Dat ons Godsbeeld verschilt is duidelijk :) Maar dat wil niet zeggen dat dat beeld dus bij iedereen ook klopt. Ons beeld hoe God is verschilt, maar God is altijd dezelfde :)

Nee, ik maak in mijn gebed niet snel grapjes.... Soms wel eens een grappige worodspeling of zo... maar dat gaat dan vazelf :) En als ik wat grappigs heb meegemaakt of als ik Gods humor ergens in zie, bijvoorbeeld in een onverwachte manier waarop Hij soms gebeden verhoort, dank ik Hem daar ook voor... Maar grapjes maken in een gebed doe ik niet snel.... hoewel God humor van mensen vast ook niet erg vindt. Hij vraagt niet van je om alleen maar bloedserieus te zjin. Je hebt geen zakelijke relatie met God.... maar een persoonlijke relatie. Bij je partner ben je toch oko niet altijd serieus? Daar is toch ook ruimte voor luchtigheid, voor humor etc?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 mei 2005 14:37

Ja dat wel, maar m'n partner is nog altijd mijn gelijke....God niet!
Dat weerhoud mij zeg maar.....Hij is zoveeel hoger, zoveel heiliger....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2005 15:33

Dat is inderdaad een verschil. Daarom gebruikte ik eerder het beeld van een vader/kind-relatie.

Dat God zoveel hoger, zoveel heiliger is.... wil nog niet zeggen dat de relatie zakelijk moet zijn... Het neemt niet weg dat er in die relatie ook ruimte is voor ontspanning, plezier, humor etc.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 mei 2005 16:23

Rich mullins zong in "Boy like me, man like you", toen hij dacht over hoe de Heere Jezus als kind was. (De hele tekst is trouwens de moeite waard)

Well did You wrestle with a dog and lick his nose?
Did You play beneath the spray of a water hose?
Did You ever make angels in the winter snow?

In zijn biografie staat beschreven dat hij toen dit nummer net geschreven was over deze laatste regel in de lach schoot. Op de vraag waarom, zei hij ik stelde deze vraag en besef nu dat hij niet alleen engelen van sneeuw heeft gemaakt.

Op zich vind ik dit ook humor over God, zonder dat er gespot wordt (sterker nog het is humor met een boodschap). Iemand als Chesterton gebruikte ook veel humor om zijn punt duidelijk te maken, zonder dat het spottend werd. Het kan dus wel op een goede manier.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 13 mei 2005 17:23

ik vind het stuk dat gaat over Jesus ook wel leuk, hoe Hij, als de farizeeers tot Hem komen, gewoon figuurtjes gaat tekenen in het zand. :-) compleet negeren :-)

tukker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tukker » 13 mei 2005 20:00

Het gaat naar mijn mening om het doel. Betreffende reclamespotje heeft als doel het bekend maken van het bedrijf. Dit is mijns inziens verkeerd om dat op een dergelijke manier te doen. Aan de andere kant houd ik wel van humor als het gaat om evangelisatie. Denk bijvoorbeeld maar eens aan teksten van Rob Favier. Deze vind ik erg goed en soms erg grappig (vb:"heidenen bekeren is werk voor de kerk, maar het bekeren van die kerkgangers, dat is een heidenswerk").

Riska

Berichtdoor Riska » 13 mei 2005 20:53

Tukker schreef:Denk bijvoorbeeld maar eens aan teksten van Rob Favier. Deze vind ik erg goed en soms erg grappig (vb:"heidenen bekeren is werk voor de kerk, maar het bekeren van die kerkgangers, dat is een heidenswerk").

Helemaal mee eens - hij heeft meer van die rake dingen...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 mei 2005 21:48

Marnix schreef:Dat is inderdaad een verschil. Daarom gebruikte ik eerder het beeld van een vader/kind-relatie.

Dat God zoveel hoger, zoveel heiliger is.... wil nog niet zeggen dat de relatie zakelijk moet zijn... Het neemt niet weg dat er in die relatie ook ruimte is voor ontspanning, plezier, humor etc.

Ik ga ff doorzagen, geen humor staat bij mij niet gelijk aan zakelijk. Ik omschrijf mijn 'relate'met de Heere ook zeker niet als zakelijk, juist heel intiem en persoonlijk.....maar ik kan het tegenover Hem niet, lol te maken. Is voor mij totaal ongepast....

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 mei 2005 21:49

DesertRose schreef:ik vind het stuk dat gaat over Jesus ook wel leuk, hoe Hij, als de farizeeers tot Hem komen, gewoon figuurtjes gaat tekenen in het zand. :-) compleet negeren :-)

Hij SCHREEF in het zand toch?

Terug naar “Archief”