Bedankt voor jullie reacties,
@ Collateral: satan als een metafoor. Is het overdenken zeker waard.
God zegt
'Ik ben de HERE en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben de HERE, en er is geen ander, die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep; Ik de HERE, doe dit alles' (Jesaja 45:5-7).
Bovendien vandaag het volgende gelezen over de invloed van de Perzische dualistische kijk in die tijd op het jodendom.
Gods ontkenning door Jesaja dat het kwaad in de wereld van een ander komt, krijgt des te meer betekenis wanneer wij de achtergrond hiervan kennen. De woorden werden in de eerste plaats gesproken tot Kores, de Perzische koning. De Perzen geloofden stellig in een dualisme, in een god van licht en goedheid, Ahoeramazda genaamd en een andere god van duisternis en kwaad, Ahriman, genaamd, die engelen en mensen bedroog. Door hun ballingschap in Babel dat, zoals Jesaja voorspelde, veroverd zou worden door de Perzen, kwam het volk Israël in nauw contact met deze leer van Zoroaster over twee aparte bronnen van het goed en het kwaad. De Joodse literatuur van de daaropvolgende eeuwen, met haar uitvoerige verhalen over gevallen engelen, toont hoeveel invloed de Perzische opvattingen op de Joden hebben uitgeoefend.
'Laat niemand, als hij verzocht wordt, zeggen: Ik word van Godswege verzocht. Want God kan door het kwade niet verzocht worden en Hijzelf brengt ook niemand in verzoeking. Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte. Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort' (Jakobus 1:13-15).
Jezus zei:
: 'Want van binnenuit, uit het hart der mensen, komen de kwade overleggingen, hoererij, diefstal, moord, echtbreuk, hebzucht, boosheid, list, onmatigheid, een boos oog, godslastering, overmoed, onverstand. Al die slechte dingen komen van binnen uit naar buiten' (Markus 7:21-23)
Wat de oorsprong van zonde betreft legt Paulus de volle verantwoordelijkheid bij de mens:
'Door één mens is de zonde de wereld binnengekomen, en door de zonde de dood, door de overtreding van de ene is de dood als koning gaan heersen' (Romeinen 5:12,17)
In geen van deze stukjes wordt de verantwoordelijkheid voor het kwaad bij satan gelegd. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat gelovigen in de eerste gemeenten over de satan spraken met de betekenis van datgene wat hen in verzoeking of zonde bracht, dus geen personificatie.
@ Hendrik,
Je schreef:
Ik geloof wel in een duivel en ook in demonen.Maar t is beter dit topic te sluiten want zo krijgt hij alleen maar aandacht en straks kan hij onghinderd te werk gaan want dan ziet niemand hem meer als belemmering
Ik sluit me geheel en al bij Desert Rose aan.
@ Desert Rose:
Je schreef:
de duivel is een gevallen engel, dat is toch een algemeen begrip dacht ik.
En wel een gevallen Arch(aarts) engel.
Dit dacht ik ook maar staat dat eigenlijk wel in de bijbel?
Dit is in het kort wat ik erover heb gevonden. Stof tot nadenken.
Groet van Johanna