elbert schreef:Collateral schreef:elbert schreef:Dat over het kwellen van het geweten staat in de Bijbel, zowel in de textus receptus als in de Nestle-Aland versie (Matth. 13:42, 50. Luk. 13:28 ).
Onzin. Het vuur en de wormen zijn een beschrijving van het dal van Hinnom. Wellicht zal daar ook wening en knersing der tanden zijn (ik kan het me voorstellen), maar dat het om het kwellen van het geweten gaat is een loze bewering die niet door de genoemde teksten gestaafd wordt.
Dus nu hebben we ineens 2 laatste oordelen?
Dat beweer ik nergens. Ik zei: Wellicht zal daar ook wening en knersing der tanden zijn (ik kan het me voorstellen), maar dat het om het kwellen van het geweten gaat is een loze bewering die niet door de genoemde teksten gestaafd wordt.
Collateral schreef:Is de hel ook het middelpunt van de aarde, en is God er ook aanwezig, zoals vermeld in het Oude Testament?
Metaforisch gesproken, ja.
Waarom slechts metaforisch? Als er over God gesproken wordt, is dat dan ook metaforisch? (M.a.w.: het is wel heel makkelijk om dingen als metafoor te bestempelen als ze niet in je interpretatie te pas komen.)
Collateral schreef:elbert schreef:Dat kun je vinden, maar ik vind dat de Jehova's getuigen van mening zijn dat de hel niet bestaat en dat ze daarop hun Bijbel hebben aangepast. Dat lijkt me een juistere stelling dan zeggen dat uitgaande van de Bijbel ze de juiste uitleg hebben.
In betrekking tot deze kwestie zijn zij juist degenen die hun bijbel niet hebben aangepast...
Nee hoor, ze leggen hem heel anders (nl. verkeerd) uit, that's all.
Lees nu eens wat ik schrijf... Of wilde je echt beweren dat in de Nieuwe Wereldvertaling de woorden 'gehenna', 'hades', etc. wél zijn vertaald?

Collateral schreef:Precies, dus de eeuwigheid in het kwadraat.
En dat is onzinnig, want een eeuwigheid in het kwadraat zou langer moeten duren dan een eeuwigheid, wat onmogelijk is. Argumentum ad absurdum.
In de wiskunde kan het wel hoor: y = x^2 met x->oneindig. Als x naar oneindig gaat, gaat y dat kwadratisch. Daar is niks absurds aan.
He he, maar in de wiskunde is een verzameling met een oneindig aantal elementen niet de grootst mogelijke verzameling. Denk je dat er een langere tijd mogelijk is dan een eeuwigdurende tijd?
Collateral schreef:Stel dat jij hier op aarde per ongeluk in een poel met onuitblusselijk vuur stapt waar je niet meer uit komt. Is jouw lijden dan eeuwig?
En kan God het vuur niet blussen?
De plaats is van belang en of God wil dat het vuur geblust wordt. De plaats is de hel en nee, God wil niet dat het geblust wordt.
Je draait eromheen. Wat ik bedoel is: als je in een poel met vuur valt, sterf je en ga je dood. Je lijdt dus maar even.
Collateral schreef:Collateral schreef:1 Tim. 2:
"3 Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
En we weten allemaal dat God alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil...
Tja, maar diezelfde apostel Paulus schrijft dat er ook mensen verloren gaan (bijv. 2 Kor. 2:15) en ook dat is in Gods wil besloten.
Dat God alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil (Ef. 1:11) staat immers in de context van zijn uitverkiezing
Dus de bijbel spreekt zichzelf tegen?
Mijn antwoord duidt er juist op dat je goed in context moet lezen voordat je zulke conclusies trekt. Dat doe je hier dus niet.
Die beschuldiging zou je beter op jezelf kunnen toepassen. Ik zou weleens willen weten hoe 1 Tim. 2 volgens jou een context kan bieden die erop wijst dat God niet wil dat alle mensen zalig worden. Voila:
1 Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
2 Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
3 Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
5 Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;
7 Waartoe ik gesteld ben een prediker en apostel (ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet), een leraar der heidenen, in geloof en waarheid.
Collateral schreef: Klopt, maar dan is het wat mij betreft aannemelijker om aan te nemen dat die verloren gegane mensen uiteindelijk nog met God verzoend zullen worden.
En daarvoor heb je geen enkel bewijs, enkel een wens.
Zie 1 Tim. 2:4.
Over de vertalingen van 'aion(ios)' en 'gehenna', etc. heb ik ondertussen wel genoeg gemekkerd. Op deze manier blijven we alleen maar in cirkeltjes draaien. Waar het me om gaat is dat je met vertalen meerdere kanten op kan gaan, en dat de in de Statenvertaling gehanteerde kant vaak twijfelachtig is.
Verder gelooft een ieder maar wat hij/zij wil geloven. Mijn mening daarover staat in mijn signature.