Uitspraak Kesteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 12 mei 2005 18:53

Wellicht ten overvloede , maar waarom o waarom ruzie en rechtspraak over geld en goed !

Gij geheel anders , ga dan heen vertel de blijde boodschap en doop hen .

en niet ga dan heen en verwerf schatten op deze aarde voor MIJ , alles is van God we zijn slecht rentmeester .

zowaar een beetje boos , Bram
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mei 2005 18:56

Bram schreef:zowaar een beetje boos

En gelijk heb je Bram. Ik word er steeds weer verdrietig van.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 mei 2005 20:03

aahaa schreef:Dat men niet wist dat alle gemeentes zullen scheuren, waarvan de kerkenraad unaniem HHK geworden is, is te wijten aan het comite. Die zeiden dat een kerkenraad gemachtigd is om te besluiten een hele gemeente te laten uitschrijven (presbyteriaans-synodaal), maar het is juist synodaal-presbyteriaans > dus de kerkenraad staat onder de synode en dient de besluiten van de synode te accepteren. Zodra een totale kerkenraad ontslag neemt, wordt er een nood-kerkenraad gevormd door de classis, wat dus nu het geval is in Kesteren. Ik kan het principiele standpunt van Kesterern goed begrijpen (al zie ik het anders), maar ik vind het teleurstellend dat de HHK dat niet gewoon accepteert en gewoon opnieuw opstart. Nu leidt het alleen maar tot meer verwijdering, wat echt niet nodig was geweest.

ik ben het niet met je eens over het comite. de comite heeft er niks mee te maken, de gemeentes zijn zelf na 1 mei samengebleven in de hhk. voor je opmerking van opnieuw starten van de HHK kijk naar eerdere posting van mij
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 mei 2005 20:05

Optimatus schreef:Die hele HHK was niet nodig geweest, maar dat terzijde.

Het is helaas voor de afgescheidenen, maar ze moeten de consequenties van hun besluit dragen. Het is natuurlijk wrang voor de individuele gelovige, maar met het instituut HHK heb ik geen medelijden. Ze konden het weten, maar waren blind voor de geschiedenis (twee eerdere afscheidigen hadden hetzelfde juridische gevolg: goederen bleven eigendom van de NHK.

de PKN was niet nodig geweest, maar ook dat terzijde.

het is niet een eigen besluit en is een ons opgelegde besluit. wij hebben de hervormde kerk nooit willen verlaten, maar we konden niet anders. dat is een heel verschil
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 mei 2005 20:09

riska schreef:Er is aan alle kanten door wat nu de PKN is gepoogd, tegemoet te komen aan de bezwaren die er in de huidige HHK leven. Men is er niet op ingegaan, veelal ook, omdat bepaalde dominees van de HHK een soort van 'stokpaardjes' hadden.

1. we nemen 12 december 2003 voor ogen waar de bezwaarde hebben geprobeerd de boel bij elkaar te houden. het heeft niet mogen baten.
2. dominees pastorie uit en gemeente de kerk uit, dat laat wel zien dat de pkn pogingen onderneemt om ons tegemoet te komen.
3. en dan nog de schuld bij de HHK leggen, die wilde er toch uit, dan moeten ze maar op de blaren zitten, maar men neemt niet in oogschouw dat dit niet onze keuze was.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mei 2005 21:47

Johannes1, je schrijft dat het niet de keuze was van de HHK. Dat was het óók niet van de PKN.
Er is veertig jaar over gesteggeld en veertig jaar zijn er ontzettend veel dingen over tafel gegaan. Inderdaad van alle materiële zaken tot beslissingsbevoegdheid van de plaatselijke kerken.
Er zijn bezwaren gebleven, zowel in de Hervormde, Gereformeerde als Lutherse kerk.
De Gereformeerde Bond binnen de Hervormde Kerk heeft er ook alles aan gedaan, om dingen zo mogelijk te veranderen - en zijn daarin een heel eind gekomen.
Maar uiteindelijk is er een beslissing genomen en alle kerken, óók de "Bonders", zijn binnen de PKN gebleven.
Binnen de Hervormde kerk was bij de stemming zeer krap een meerderheid, de andere kerken waren royaal en loyaal aan het samen-op-wegproces.
Het besluit om zich los te maken is toch echt een besluit geweest van de predikanten/kerkenraden van de HHK en zij hebben daarin veel gemeenteleden meegenomen.
Natuurlijk zijn er fouten gemaakt, hadden dingen soms anders gemoeten. Daar is het ook mensenwerk voor.
Maar wat nu zou moeten gebeuren is wat de PKN ook graag wil: dat de strijdbijl begraven wordt, men elkaars kerkzijn respecteert en elkaar niet blijft verketteren.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 13 mei 2005 01:19

Goed we zitten nu eenmaal met de PKN dus we moeten er uiteindelijk ook eens mee leren leven. Ik blijf me gewoon hervormd noemen en als mensen vragen bij welke kerk ik hoor zeg ik ook gewoon de hervormde kerk.
Tuurlijk mag je zelf beslissen wat er in je gemeente gebeurd omtrent zegenen van andere levensverbintenissen bijvoorbeeld. Punt blijft wel dat het in andere gemeenten wel gebeurd. Dat is eigenlijk minstens zo erg natuurlijk. Ik weet niet uit welke kerk je uit de PKN komt Riska maar in de hervormde kerk was het altijd zo dat je je verantwoordelijk wist voor de hele kerk. In de hervormde kerk kon je op basis van de belijdenis, de grondslag gemeenten aanspraken op wat onbijbels was. Dat kun je nu nog wel doen, alleen wat je niet meer kunt doen is zeggen dat ze verkeerd bezig zijn immers van de landelijke kerk mogen ze het doen. Op zich wringt dat wel een beetje natuurlijk.

Ja, dat heb ik meer gehoord. Maar ik heb óók gehoord, bij monde van Ds. Heetderks, destijds nog preses van de Gereformeerde Synode en nu van de Generale Synode van de PKN, dat dit absoluut zo blijft.
En ik ben kerkvisitator - ik zal dus ook zo lang als mij gegeven wordt, de PKN daaraan herinneren.

Ik vind het goed dat je dat wilt blijven doen, ook goed dat ds. Heetderks dat zegt. Toch ben ik ook er niet gerust op. Ik vrees dat er op den duur toch dingen opgelegd zullen worden. Ik spreek uit ervaring vanuit de hervormde kerk en aangezien de pkn een hervormde structuur heeft, zo heb ik me laten vertellen, ben ik daar dus niet gerust op.

Vergeten wordt door de HHK dat vóór de totstandkoming van de PKN al die stromingen al aanwezig waren binnen de Hervormde Kerk - van "Gekrookte Riet" tot uiterst vrijzinnig en dat al vóór die totstandkoming (van de PKN) er besluiten zijn genomen over zegening van homohuwelijken, de vrijheid van elke gemeente die dat wil, om over te gaan tot doopleden aan het Avondmaal enz. Dat is dus niet het gevolg van de vorming van de PKN - het was er al lang, ook toen "Het Gekrookte Riet" om maar een stroming te noemen, nog tot diezelfde kerk behoorde.

Dat klopt wel ongeveer ja. Alleen werd dat besluit over het homohuwelijk vlak voor de vorming van de pkn genomen en wel met het oog op de vorming van de pkn. Bovendien werd er enorme druk uitgeoefend door de luthersen. Ook voor de vorming van de pkn werd er al pijn geleden aan de verschillende stromingen. Op zich ben ik niet tegen verschillende stromingen maar het moet niet zo worden dat bepaalde stromingen binnen de kerk Christus opstanding kunnen ontkennen, dan houd je gewoon op gemeente van Christus te zijn.

Wellicht ten overvloede , maar waarom o waarom ruzie en rechtspraak over geld en goed !

Nogmaals is dat dus een oproep aan zowel de HHK als de PKN. Ik vind, ondanks dat de PKN juridisch en kerkelijk in haar recht staat, dat als in een gemeente de overduidelijke meerderheid niet mee wil de PKN ook dat "gezegde" ter harte mag nemen.

Maar uiteindelijk is er een beslissing genomen en alle kerken, óók de "Bonders", zijn binnen de PKN gebleven.

Niet alle bonders dus, helaas heeft de scheuring ook binnen de bond
plaatsgehad.

Maar wat nu zou moeten gebeuren is wat de PKN ook graag wil: dat de strijdbijl begraven wordt, men elkaars kerkzijn respecteert en elkaar niet blijft verketteren.

Daar zeg ik graag amen op. Al weet ik nog steeds niet of ik wel of niet in de pkn kan blijven. Ik ben een aantal van mijn broeders en zusters in de gemeente kwijtgeraakt, die had ik er graag bijgehouden. Uiteindelijk als ik de balans op maak vind ik de fusie het niet waard geweest. Maar zoals ik ook al begon. Het is er nu eenmaal en niet meer terug te draaien. In de week voor 12 december 2003 hebben we als gemeente nog een bidstond gehad en gebeden of de fusie niet door mocht gaan. Maar God heeft anders besloten of dit toegelaten, ik weet het niet. Ik begrijp Gods wegen gewoon meestal niet maar het zal me ooit wel eens duidelijk worden hoop ik.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 mei 2005 07:44

Al dat geruzie is voor mij een reden om concreet te zoeken naar een kerk waar minder geruzied wordt. Zodra ik weer op mezelf woon, ga ik over naar de Oud-Kath. Kerk. Niet dat daar alles koek en ei is, maar in een klein kerkgenootschap zet men meer de schouders eronder.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 13 mei 2005 09:24

Optimatus schreef:Al dat geruzie is voor mij een reden om concreet te zoeken naar een kerk waar minder geruzied wordt. Zodra ik weer op mezelf woon, ga ik over naar de Oud-Kath. Kerk. Niet dat daar alles koek en ei is, maar in een klein kerkgenootschap zet men meer de schouders eronder.

Proficiat Optimatus.

Je bent en zal de enigste niet zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 mei 2005 09:36

Waar kerk jij dan? ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 mei 2005 10:02

Ik vroeg een keer aan Doekle Terpstra, waarom hij - zo verschrikkelijk tegen maatregelen die mede door het CDA genomen waren - hij niet uit het CDA stapte.
Hij zei: "dan heb ik geen recht van spreken meer - dan kan ik als buitenstaander niets meer uitrichten, wat ik wel als lid kan.

Zo is het ook binnen de PKN - als wij eruit stappen, hebben wij geen stem meer. Voor mij zou de enige reden zijn eruit te stappen als de synode beloften over de zelfstandigheid van de plaatselijke kerken ( een vrees die hierboven veelvuldig is geuit) niet zou nakomen of zelfs zou intrekken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 mei 2005 10:44

Pff, Kesteren als vb, ja, dat ligt moeilijk idd!
Het lastige is vaak dat de mensen van de HHk zeggen dat zij hervormd gebleven zijn, en nergens uitgestapt zijn, en de PKN zegt, dat zij gewoon de kerk gebleven zijn die ze waren (en ik moet eerlijk bekennen: daar ben ik het mee eens!)
Het zal voorlopig wel lastig blijven. Nu er ook een PKN gemeente in Kesteren in de maak is, gaan er bij ons weer een aantal mensen uit onze gemeente, die tijdelijk bij ons in Rhenen zaten, omdat er in kesteren nog geen PKN gemeente was.
Maar nu komen dus de ruzies enzo. En dat doet zo pijn, bij alle kanten! Mensen kijken elkaar niet meer aan, omdat die ander niet de kerk is waar zij wel lid van zijn, mensen maken er ruzie om, families scheuren...
Is dit Gods bedoeling???

En dan kunnen we gaan roepen dat de PKN niet Gods bedoeling was...er staat wel in Gods woord dat we 1 kerk moeten zijn, en ik denk dat de PKN dat wel meer waar gaat maken (in mijn gemeente dan!!) Niet dat ik de mensen die het gevoel hebben dat de PKN niet goed is, wil veroordelen, maar het is niet Gods bedoeling dat we hierdoor zo afstandelijk met elkaar omgaan!!

Ik ben erg blij dat het niet in alle gemeentes zo gebeurd, en dat er bij ons welgeteld 1 jongere uit de gemeente is gestapt, die dat toch al zou doen omdat hij ging trouwen...bij ons is er dus eerlijk waar NIETS veranderd, en ik zie geen reden om knallende ruzies te gaan maken over kerkgebouwen enz.
Probeer het dan als HHK en PKN samen op te lossen, ipv de andere gemeente te veroordelen zoals in Kesteren door een aantal mensen ernstig gebeurd!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jan1981

Berichtdoor jan1981 » 13 mei 2005 11:44

riska schreef:Het besluit om zich los te maken is toch echt een besluit geweest van de predikanten/kerkenraden van de HHK en zij hebben daarin veel gemeenteleden meegenomen.

nee juist van de PKN leden. de HHK dominees hebben de kerk nooit willen verlaten, maar je moest mee of je wilde of niet. dus is het een opgedrongen keuze de HHK te worden. geen eigen keuze. kijk maar naar de verklaring van recht en de uitspraak van ds vlastuin dacht ik, die het er over had de naam Hervormde Kerk nog steeds te willen gebruiken.

aahaa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor aahaa » 13 mei 2005 12:08

jan1981 schreef:
riska schreef:Het besluit om zich los te maken is toch echt een besluit geweest van de predikanten/kerkenraden van de HHK en zij hebben daarin veel gemeenteleden meegenomen.

nee juist van de PKN leden. de HHK dominees hebben de kerk nooit willen verlaten, maar je moest mee of je wilde of niet. dus is het een opgedrongen keuze de HHK te worden. geen eigen keuze. kijk maar naar de verklaring van recht en de uitspraak van ds vlastuin dacht ik, die het er over had de naam Hervormde Kerk nog steeds te willen gebruiken.

Toen KLM fuseerde met Air France, waren velen het ook niet met de beslissing eens > het besluit is wettig genomen, al ben ik het er niet mee eens > de mensen die Air France verlieten, omdat KLM er een onderdeel van is geworden, konden echt niet een zelfstandige KLM opzetten en ook de KLM toestellen meenemen. Zo is dat ook met de hervormden > alles staat onder de synode. En ik snap echt niet waarom telkens weer rechtzaken nodig zijn om te overtuigen. En als die rechter anders uitspreekt dan in de HHK-straat past, deugt die rechter niet meer.

Wat het is, als de voormannen van de HHK zouden zeggen dat ze nergens recht op hebben, zijn ze afgescheiden, en dat is net niet wat ze willen, want daardoor verliezen ze mensen, die absoluut niet willen afscheiden.

Ik kan echt jullie standpunt begrijpen over plurale grondslag etc, maar ga aub toch niet denken dat je nog recht op iets hebt. Had dan een management-buy-out gedaan, dan hadden jullie nog iets gehad.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 13 mei 2005 14:03

Zo is dat ook met de hervormden > alles staat onder de synode. En ik snap echt niet waarom telkens weer rechtzaken nodig zijn om te overtuigen. En als die rechter anders uitspreekt dan in de HHK-straat past, deugt die rechter niet meer.

Helemaal mee eens dat in de hervormde kerk alles onder de synode stond. Even daargelaten of ik dat goed vind of niet.
Maar nogmaals in kesteren was het dus niet de HHK die een rechtzaak aanspande.
Bovendien wil ik ook nog wel zeggen dat de kerk natuurlijk geen bedrijf is, tenminste ik hoop het nog van niet.

Het lastige is vaak dat de mensen van de HHk zeggen dat zij hervormd gebleven zijn, en nergens uitgestapt zijn, en de PKN zegt, dat zij gewoon de kerk gebleven zijn die ze waren (en ik moet eerlijk bekennen: daar ben ik het mee eens!)

Ik zie het zo dat de Hervormde kerk inprincipe is opgeheven. De PKN is misschien juridisch dan de opvolger maar helemaal principieel niet. De HHK is misschien principieel de opvolger maar juridisch natuurlijk niet.
Hervormd zijn nu gewoon verstrooid, je hebt ze nu in de pkn en daarbuiten.

er staat wel in Gods woord dat we 1 kerk moeten zijn, en ik denk dat de PKN dat wel meer waar gaat maken (in mijn gemeente dan!!)

Ik ben blij dat het in jouw gemeente werkt dan. Maar laten we eerlijk zijn landelijk kun je nauwelijks van 1 kerk spreken. Ik lees niet echt in Gods woord dat we 1 grote landelijke kerk moeten zijn. Wel lees ik dat de christenen een eenheid moeten vormen, oftwel 1 heilige algemene christelijke kerk daarmee word volgens mij niet bedoeld een organisatorische eenheid maar een eenheid van christenen onderling. Misschien kunnen we daar beter eens aan gaan werken dan onze energie gebruiken voor fusies wat heel veel pijn oplevert.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”