Goed we zitten nu eenmaal met de PKN dus we moeten er uiteindelijk ook eens mee leren leven. Ik blijf me gewoon hervormd noemen en als mensen vragen bij welke kerk ik hoor zeg ik ook gewoon de hervormde kerk.
Tuurlijk mag je zelf beslissen wat er in je gemeente gebeurd omtrent zegenen van andere levensverbintenissen bijvoorbeeld. Punt blijft wel dat het in andere gemeenten wel gebeurd. Dat is eigenlijk minstens zo erg natuurlijk. Ik weet niet uit welke kerk je uit de PKN komt Riska maar in de hervormde kerk was het altijd zo dat je je verantwoordelijk wist voor de hele kerk. In de hervormde kerk kon je op basis van de belijdenis, de grondslag gemeenten aanspraken op wat onbijbels was. Dat kun je nu nog wel doen, alleen wat je niet meer kunt doen is zeggen dat ze verkeerd bezig zijn immers van de landelijke kerk mogen ze het doen. Op zich wringt dat wel een beetje natuurlijk.
Ja, dat heb ik meer gehoord. Maar ik heb óók gehoord, bij monde van Ds. Heetderks, destijds nog preses van de Gereformeerde Synode en nu van de Generale Synode van de PKN, dat dit absoluut zo blijft.
En ik ben kerkvisitator - ik zal dus ook zo lang als mij gegeven wordt, de PKN daaraan herinneren.
Ik vind het goed dat je dat wilt blijven doen, ook goed dat ds. Heetderks dat zegt. Toch ben ik ook er niet gerust op. Ik vrees dat er op den duur toch dingen opgelegd zullen worden. Ik spreek uit ervaring vanuit de hervormde kerk en aangezien de pkn een hervormde structuur heeft, zo heb ik me laten vertellen, ben ik daar dus niet gerust op.
Vergeten wordt door de HHK dat vóór de totstandkoming van de PKN al die stromingen al aanwezig waren binnen de Hervormde Kerk - van "Gekrookte Riet" tot uiterst vrijzinnig en dat al vóór die totstandkoming (van de PKN) er besluiten zijn genomen over zegening van homohuwelijken, de vrijheid van elke gemeente die dat wil, om over te gaan tot doopleden aan het Avondmaal enz. Dat is dus niet het gevolg van de vorming van de PKN - het was er al lang, ook toen "Het Gekrookte Riet" om maar een stroming te noemen, nog tot diezelfde kerk behoorde.
Dat klopt wel ongeveer ja. Alleen werd dat besluit over het homohuwelijk vlak voor de vorming van de pkn genomen en wel met het oog op de vorming van de pkn. Bovendien werd er enorme druk uitgeoefend door de luthersen. Ook voor de vorming van de pkn werd er al pijn geleden aan de verschillende stromingen. Op zich ben ik niet tegen verschillende stromingen maar het moet niet zo worden dat bepaalde stromingen binnen de kerk Christus opstanding kunnen ontkennen, dan houd je gewoon op gemeente van Christus te zijn.
Wellicht ten overvloede , maar waarom o waarom ruzie en rechtspraak over geld en goed !
Nogmaals is dat dus een oproep aan zowel de HHK als de PKN. Ik vind, ondanks dat de PKN juridisch en kerkelijk in haar recht staat, dat als in een gemeente de overduidelijke meerderheid niet mee wil de PKN ook dat "gezegde" ter harte mag nemen.
Maar uiteindelijk is er een beslissing genomen en alle kerken, óók de "Bonders", zijn binnen de PKN gebleven.
Niet alle bonders dus, helaas heeft de scheuring ook binnen de bond
plaatsgehad.
Maar wat nu zou moeten gebeuren is wat de PKN ook graag wil: dat de strijdbijl begraven wordt, men elkaars kerkzijn respecteert en elkaar niet blijft verketteren.
Daar zeg ik graag amen op. Al weet ik nog steeds niet of ik wel of niet in de pkn kan blijven. Ik ben een aantal van mijn broeders en zusters in de gemeente kwijtgeraakt, die had ik er graag bijgehouden. Uiteindelijk als ik de balans op maak vind ik de fusie het niet waard geweest. Maar zoals ik ook al begon. Het is er nu eenmaal en niet meer terug te draaien. In de week voor 12 december 2003 hebben we als gemeente nog een bidstond gehad en gebeden of de fusie niet door mocht gaan. Maar God heeft anders besloten of dit toegelaten, ik weet het niet. Ik begrijp Gods wegen gewoon meestal niet maar het zal me ooit wel eens duidelijk worden hoop ik.